۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۱۲۹۳۱
استاد حوزه علمیه قم:

گرامی‎داشت روز ملی حجاب و عفاف صیانت از اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری گفت: گرامی داشتن روز 21 تیر ماه، گرامی داشتن اسلام و احکام آن و یاد و خاطره شهدا و علمایی است که برای حفظ ارزش های اسلام ایستادگی کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در جمع خواهران هیأت دانش آموزی انصار المهدی(عج) شهرکرد، با اشاره به نامگذاری 21 تیرماه به عنوان روز عفاف و حجاب اظهار داشت: پس از روی کار آمدن رضا خان در کشور ایران از سوی انگلیسی ها یکی از نقشه های پشت پرده آنان اسلام زدایی و دین زدایی از کشور ایران بود تا به دنبال آن بتوانند اهداف استعماری و استثماری خود را پیش ببرند که در برابر این هدف مانعی به نام حجاب را در برابر خود می‌دیدند. تا آنجا که مستر همفر در خاطرات خودش اینگونه می‌نویسد که یکی از نقاط قوت زنان ایرانی حجاب آن ها بود که مانع از اجرایی شدن نیات ما در ایران می شد.
 
وی افزود: به دنبال اجرایی شدن طرح کشف حجاب از سوی رضاخان، مردم مؤمن و متعصب مشهد در 21 تیرماه 1314 در مسجد گوهرشاد در اعتراض به این قانون تجمع کردند که رضا خان دستور تیر اندازی و کشتار همه آنان را صادر کرد و فاجعه ای خونین به راه افتاد؛ هم چنین رضاخان، آیات حاج حسین قمی، سید یونس اردبیلی و شیخ محمد آقازاده از مراجع عالی قدر را از مشهد به تهران تبعید کرد و دستور خلع لباس آقازاده را صادر کرد و چندی بعد با تزریق آمپول وی را به شهادت رساندند؛ در حقیقت گرامی داشتن روز 21 تیر ماه گرامی داشتن اسلام و احکام آن و یاد و خاطره شهدا و علمایی است که برای حفظ ارزش های اسلام ایستادگی کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری درباره معنی عبارات عفاف و حجاب گفت: همانطور که جنبه ظاهری در اسلام معتبر است، جنبه معنوی نیز اعتبار دارد، این گونه می توان گفت که عفاف جنبه معنوی، اعتقادی و پاکی روح و حجاب بیانگر سلامت و حفظ ظاهر است؛ یک زن کامل و جامع کسی است که در هر دو جهت این پاکدامنی را داشته باشد.
 
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید اسلام بر منفعت حجاب برای بانوان و با بیان این که هرچیز گرانقدر داخل یک حفاظ قرار می‌گیرد، ادامه داد: حجاب برای زن حکم صدف را دارد که از مروارید داخلش محافظت می‌کند؛ اگر حجاب نباشد چشم های ناپاک به زنان دوخته می‌شود و این مسأله سبب مشکلات بسیاری برای خود زن و جامعه خواهد شد.
 
وی با بیان این که تأکید اسلام بر ضرورت حجاب بیشترین منفعت را برای خود زنان به همراه دارد، تصریح کرد: حجاب نه تنها مانعی برای آزادی زن نیست، بلکه برای حفظ شخصیت و ارزش بانوان است؛ زنان بزرگی در تاریخ همچون حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) هستند که با وجود داشتن حجاب بالاترین نقش را در جامعه ایفا کردند.
 
وی با اشاره به نقش تأثیرگذار و بی بدیل زن در خانواده و جامعه گفت: حجاب بانوان سبب حفظ امنیت روانی و امور معنوی در جامعه می‌شود، زنانی که از دایره اسلام و حجاب خارج می‌شوند نه تنها دین بلکه خانواده خود را نیز از دست می دهند، کسی که همه تلاشش جلب توجه مردان نامحرم باشد، به یقین همسر و فرزندان خود را از دست خواهد داد.
 
این مدرس حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، درباره فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و استفاده های نادرست از آنها از سوی زنان گفت: اسلام هیچ‎‎گونه مخالفتی با پیشرفت و تکنولوژی ندارد و برخورد فیزیکی و فیلترینگ راه حل قطعی و درستی برای رویارویی با این معضل نخواهد بود؛ بهترین راه برای از بین بردن این مشکلات کنترل و حراست از این ابزارها و در کنار آن واکسینه کردن جامعه است، به صورتی که مردم ما با تکیه بر داشته های خود بتوانند ضمن این که از ابزارهای روز استفاده می‌کنند، این ظرفیت و فرهنگ را داشته باشند که نقاط مثبت را جذب و نقاط منفی را دفع کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری همچنین با تأکید بر نقش حوزه های علمیه در تبیین فرهنگ عفاف و حجاب گفت: حوزه های علمیه و به ویژه مبلغان در تبیین فرهنگ عفاف و حجاب نقش کلیدی و اساسی دارند؛ اگر دولت‎مردان اراده‌ای جدی برای حل معضل حجاب در جامعه داشته باشند باید از توان حوزه علمیه و مبلغان استفاده کنند، روحانیت و مبلغان از آن جایی که با مردم در ارتباط‌اند نقش مهم و بسیار تأثیرگذاری دارند.
 
وی ابراز داشت: 21 تیرماه بهانه خوبی است تا دولت و دست اندرکاران، برنامه‌های ویژه و با شکوهی را همچون برگزاری نشست، همایش، کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی، برای این روز بزرگ در نظر بگیرند و آسیب شناسی های لازم را به عمل آورند، البته حجاب مسأله ای نیست که به یک روز خاص اختصاص داشته باشد بلکه باید با برنامه ریزی های درست این مهم در جامعه نهادینه شود./9457/پ203/ب2
ارسال نظرات