۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۱۳۱۵۵
در همایش روز جهانی جمعیت؛

راهکارها و موانع افزایش جمعیت کشور بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ همایش روز جهانی جمعیت با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
نرخ رشد جمعيتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش روز جهانی جمعیت صبح امروز دوشنبه بیست و سوم تیرماه با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

براساس این گزارش علی لاریجانی در این همایش علی لاریجانی ایجاد الگوی مناسب برای جمعیت کشور را بسیار با اهمیت خواند و گفت: مسأله جمعیت در کشور موضوع ذوابعاد است که باید به همه ابعاد آن پرداخته شود.

وی با اشاره به تنظیم سیاست‌های کلی جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن ازسوی رهبر معظم انقلاب، افزود: این سیاست‌ها 14 بند دارد که برای سه عامل تعیین کننده جمعیتی در آن سیاست‌هایی تنظیم شده است و همچنین ملاحضات مدیریتی در آن وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به این‌که هنوز اجماع روشنی بین کارشناسان جمعیت شناسی به‌وجود نیامده است، خواستار تلاش بیشتر کارشناسان در این زمینه شد و در تبیین دیدگاه‌های کارشناسان جمعیت شناسی، اظهار داشت: گروهی از جمعیت شناسان کاهش باروری را مقطعی و به‌دلیل بیکاری می‌دانند و معتقدند در آینده جمعیت به 100 میلیون نفر می‌رسد، گروه دیگر معتقدند روند فعلی کاهشی است و ما شاهد یک وضع منفی ازنظر رشد جمعیت خواهیم بود، برای گرایش نخست در آمارها استناد قوی نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ترجیح تک فرزندی بین کسانی که معتقدات دینی قوی‌تری دارند، به‌طور معنادار کمتر است از کسانی که پایبندی کمتری دارند.

همچنین سیاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش به تبیین سیاست‌ها، اقدامات انجام شده و برنامه‌های وزارت بهداشت درمورد جوانان و جمعیت در کشور پرداخت.

وی با اشاره به این‌که جوانان در معرض اشتغال، ازدواج و متقاضی مسکن سهم عمده‌ حدود 32 درصد در جمعیت کشور دارند که حدود یک سوم جمعیت را شامل می‌شود، افزود: 71 درصد یعنی بیش از دو سوم از جمعیت کشور را افراد مولد یا بالقوه فعال از نظر اقتصادی(15 تا 64 سال) تشکیل می‌دهند که بالاترین سهم در گذار جمعیتی کشور و فرصت طلایی و پنجره جمعیتی است.

سیاری با تبیین اهمیت جوان، به حدیث شریفی از حضرت امیر مؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در وصیت به امام حسن(ع) فرمودند دل جوان مانند زمین کشت ناشده است، آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد، از این رو پیش از آن‌که دلت سخت گردد و خِرَدت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم.

معاون وزیر بهداشت به حدیث شریف دیگری اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمودند به آموختن حدیث(معارف دینی) به جوانان‌تان، پیش از آن‌که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام نمایید، رهبر معظم انقلاب درباره جمعیت جوان فرمودند جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است.

سیاری اظهار داشت: توانمند سازی جوانان برای تشخیص هنجارهای مفید از مضر، تبیین مهارت‌های زندگی و تأکید بر آموزش این مهارت‌ها، تبیین اهمیت تشکیل خانواده، آموزش معیارهای انتخاب همسر و فرهنگ سازی برای ارزش دانستن فرزندآوری از اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این‌که بیش از 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد، در تبیین برخی از عومل طلاق، گفت: فقر و اختلافات شدید مالی، اعتیاد همسران، سنت‌های غلط، عدم تفاهم، توقعات زیاد زوجین، مصرف الکل، قمار، میزان مهریه، خیانت و معاشرت‌های پنهان، ازدواج موقت، خشونت و همسرآزاری، سوء ظن، تفاوت سن ازدواج برخی از عوامل طلاق هستند.

وی تقویت و ارتقای آموزش هنگام ازدواج با رویکرد مذهبی، عاطفی اجتماعی، جنسی، فرزند آوری و باروری سالم، تدوین برنامه آموزش زوجین و مشاوره پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی و پس از آن، ترویج مفاهیم آموزشی اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب از تک فرزندی در جامعه را ازجمله اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد.

برپایه این گزارش در بخش «سرمایه‌گذاری برای جوانان، الزامات و برنامه‌ها» در این همایش صاحب نظران به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

گفتنی است، همایش روز جهانی جمعیت به‌همت دفتر سلامت جمعیت؛ خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد./956/پ202/ج

ارسال نظرات