نشست سینمای پس از انقلاب و مطالبات رهبری برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، سی و ششمین نشست از سلسله نشست های هنر متعالی با حضور کارگردان سینمای ایران ابوالقاسم طالبی عصر بیست و سوم تیر در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
ابوالقاسم طالبی، کارگردان«قلاده های طلا» به بیان سیر تحولات در سینمای ایران از آغاز انقلاب تاکنون پرداخت و اظهار داشت: در واقع پس ازانقلاب با رویکرد مثبت امام خمینی (ره) درباره هنر در مقابل این تفکر که سینما هم حرام است و باید تعطیل شود در واقع سینما رونق تازه ای گرفت.
وی با بیان این که امام (ره) هنر سینما را می شناخت و معتقد به استفاده درست از این هنر در مسیر ارزش ها بود، تصریح کرد: همین سیاه نمایی بعضی افکار درباره هنر سینما باعث می شد که انقلاب از این شمشیرهای فرهنگی که توانایی برش را دارد محروم شود که خوشبختانه امام (ره) در مقابل این تفکر نادرست ایستادگی کرد.
وی در ادامه با اشاره به نگرش رهبرمعظم انقلاب نسبت به سینما گفت: در واقع رهبری پیشرفت کشور را در گرو استفاده از هنر سینما می دانند و سینما را هنری پیچیده و تأثیرگذار قلمداد می کنند که می تواند در خدمت حق و ارزش ها و واقعیت باشد.
طالبی با اشاره به نگرش کارآمدی سینما از سوی رهبری تصریح کرد: با توجه به تعاریف رهبری مطالبات ایشان نیز به همین سمت کارآمدی و تأثیرگذاری سوق داده می شود.
وی با بیان این که در واقع سینما بایستی زبان حق گویی و زبان مظلومان جهان باشد که در اقصی نقاط دنیا در سیطره ظلم و استبداد قرارمی گیرند و خیلی ها در مقابل آن سکوت می کنند و در این زمان شاید فقط سینما است که می تواند به سمت عدالت خواهی و دفاع از مظلوم با زبان هنر قدم بردارد،اظهار داشت:این نگاه به سینما، نگاهی متعالی است و این همان حقیقت سینما است.
وی در ادامه با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی و تحولات عراق و این که غربی ها در این مدت به صدام در این جنایت ها کمک کردند، اظهار داشت: صدام با کمک همین سلاح های شیمیایی غربی ها در مقابل ایران قرار گرفت و گرگی در دامن غرب پرورش یافت که خودشان هم درمقابل این گرگ ناتوان شدند و این درحالی بود که همه این جنایت در قاب تصویر سینما دیده نشد و وقایع پنهان ماند.
وی در ادامه با اشاره به انتظارات و مطالبات رهبری از هنر برتر سینما و طرح این پرسش که دراین سال ها حوزه های علمیه برای این مطالبه رهبری چه کارهایی انجام داده اند، گفت: در واقع مطالبات رهبری فقط از سینماگران نیست و این انتظارات دو سویه می باشد.
وی با اشاره به تفکرات مختلف درباره جاذبه های سینما برای جذب مخاطب و بیان این مطلب که فروش بالادر سینما حائز اهمیت است، تصریح کرد: البته فروش بالا در حال حاضر به معنای دیده شدن فیلم است و گاه این موضوع حتی از سودآوری و پول سازی فلیم بیشتر دارای اهمیت است.
کارگردان سینما افزود: در حال حاضر برای سینماگران سودآوری چندان اهمیت ندارد و اکثر آنها به تأثیرگذاری فیلم خود فکر می کنند و این دغدغه بر پول سازی پیشی می گیرد.
وی درادامه با اشاره به فراوانی عرصه های دیده شدن فیلم درشرایط حاضر از سینما و تلویزیون گرفته تا سینمای خانگی اظهار داشت: و این درحالی است که درگذشته فیلم اگر در زمان اکران به فروش نمی رسید دیگرامکان نمایش نبود و به عبارتی فیلم دچار سکته فروش می شد و زمان چندانی برای نقد و بررسی یک فیلم و جذب مخاطب نبودو امروز هیچ اثری نیست که دیده نشود به شرط این که فیلم مناسبی تولید شود.
وی افزود: در واقع سینما تأثیرگذار و شخصیت ساز است و در دوران بازاریابی امروز جهان بسیاری از کمپانی های فروش کالا به فیلم و فیلم سازی برای فروش تولیدات خود متصل شده اند و به خاطر تبلیغات به این هنر متوسل می شوند و گاه تصویری وارونه از یک کالا به خورد مخاطب می دهند و همین تصویر کارساز هم می شود.
وی افزود: این موفقیت بایستی بین نهادهای مختلف مثل حوزه، حکما و هنرمندان تقسیم شود و باید دید آیا دغدغه های همه افراد در این راستا به یک اندازه بوده است.
وی درادامه با بیان این که پس از فتنه 88 تعامل بین هنرمندان و حوزه های علمیه برقرار شد، تصریح کرد: نسل های سوم و چهارم که تا به آن روز کتک برای دفاع از انقلاب نخوردند، در فتنه 88 فهمیدند که برای دفاع از انقلاب خودشان باید پای کار باشند و حتی هزینه کنند.
وی افزود: تازه این نسل متوجه شد که نگهداری از انقلاب به چه معناست و به همین دلیل غیرتی در آنان ایجاد شد و رویش عظیمی به نام رویش«پای کار» به وجود آمد و وقتی فتنه گران از هنر سینما با امضاء و فیلم استفاده کردند، دوستان دیگر هم تازه متوجه این هنر تاثیرگذاری سینما شدند و سینما پس از این واقعه سیر جدیدی را آغاز کرد.
طالبی در ادامه به بیان مشکلات و دغدغه های خود در ساخت و تولید اثر جنجالی " قلاده های طلا" پرداخت./934/پ202/ب