۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۱۳۲۳۰
در همایش خط قرمز مطرح شد؛

توافق نامه جدید باید بر اساس منافع ملی و خط قرمزهای نظام تدوین شود

خبرگزاری رسا ـ سخنرانان همایش «خط قرمز، نه به دکوری‌سازی صنعت هسته‌ای» با اشاره به ضرورت توجه به خط قرمزهای نظام در مذاکرات هسته ای، نشان دادن چاله‌ها، نقاط ضعف و پیچیدگی‌ها و آنالیز دقیق آنها را پشتیبانی و حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشور عنوان کردند.
خط قرمز - گردهمايي بزرگ نَه به صنعت هسته اي دکوري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «خط قرمز، نه به دکوری‌سازی صنعت هسته‌ای» به همت کمیته دانشجویی صیانت از منافع ایران و با حضور جمع زیادی از علما، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و مردم و با هدف تأکید بر خطوط قرمز هسته‌ای و روشن‌شدن این خطوط و اعلام حمایت از آن در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.
در این همایش بزرگ، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله قرهی رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج)، سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ابومحمد عسگرخانی رییس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، حسین کچویان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدحسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی، ناصر نوبری سفیر سابق کشورمان در شوروی و سعید قاسمی مدیر مجموعه فرهنگی میثاق در سخنانی به ارزیابی مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه پرداختند.
این توافق نامه ما را به نداری می کشاند
دکتر ابومحمد عسگرخانی، رییس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سخنانی با اشاره به این‌که انتظار ما به عنوان اتباع ملت ایران آن است که اصل شفافیت بر اصل محرمانه بودن فائق آید، اظهار داشت: مذاکرات، نوشته‌ها و توافق‌ها باید در اختیار ملت ایران باشد. دیگر آن زمانی که در پشت پرده، مذاکره شده و بعداً آشکار می‌شد، گذشته است و بهتر است از همان ابتدا مردم در جریان این مسائل قرار بگیرند.
عسگرخانی افزود: موضوع هسته‌ای در دنیا در واقع، اختلاف میان آمریکا و چند کشور هسته‌ای دنیاست. چینی‌ها قبل از انقلاب اسلامی با آمریکا بر سر هسته‌ای مذاکره کردند، اما ابتدا پروژه هسته‌ای خود را تکمیل کردند و سپس به مذاکره با آمریکا پرداختند. هند هم مشابه این کار را انجام داد.
وی با اشاره به چراغ سبز آمریکا به هند برای درا ختیار داشتن سلاح هسته‌ای تصریح کرد: امریکا به خاطر این‌که هند را از پروژه‌های ایران باز دارد و چین را نیز در زمینه هسته‌ای زمین‌گیر کند، به هند اجازه داد توانایی هسته‌ای داشته باشد. اما به عراق، لیبی و کره شمالی این اجازه را نداد.
رییس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران با بیان این‌که NPT کشورهای دنیا را به دو دسته دارا و ندار تقسیم کرده است، عنوان داشت: اما بعد از مدتی از این تقسیم‌بندی، گروه سومی ظهور کردند که به طبقه متوسط مشهور شدند. این گروه به دنبال توانایی هسته‌ای رفته  و خواستند تا این توانایی را کسب کنند تا هر وقت اراده کردند، بتوانند پروژه‌های هسته‌ای را اجرا کنند.
وی ایران را جزء گروه سوم دانست و گفت: موافقت‌نامه فعلی هسته‌ای، ما را به سمت ندارها سوق می‌دهد و نخستین چیزی را که از ما سلب می‌کند، توانایی است. هدف این توافق‌نامه، خلع سلاح ایران است، اما نه خلع سلاح هسته‌ای بلکه خلع سلاح عوامل بازدارنده مثل موشک و ... .
عسگرخانی با اشاره به این‌که اگر بخواهیم درک درستی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز متن توافق ژنو و ابعاد آن داشته باشیم، باید همه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را مطالعه و تفسیر کنیم، خاطرنشان کرد: غنی‌سازی 5 درصد و 20 درصد مهم نیست، بلکه رویه‌ای که غرب می‌خواهد علیه ما اجرا کند مهم است. آنان می‌خواهند رژیم بازرسی، نظارت و مسئولیت را علیه ما به کار گیرند؛ یعنی می‌خواهند تمامی اطلاعات کشور ما را به دست آورند.
نگاه دوستانه به دشمن مصیبت است
دکتر حسین کچوییان، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در همایش خط قرمز با بیان این‌که دلایل برای نگرانی و دلواپسی‌های هسته‌ای بیش از اندازه زیاد است، گفت: به دلارام‌ها و دلاورها زیاد توجه نکنید، زیرا دل آرامی آنها یا از لجاجت است و یا از روی بچگی!
وی افزود: در این مذاکرات، از همان ابتدا مسائل زیادی را در اختیار طرف غربی قرار دادیم که خودشان هم فکرش را نمی‌کردند و اگر می‌خواستند این اطلاعات را کشف کنند، سالیان زیادی طول می‌کشید. ما بدون توجه به داشته‌هایمان، همه امکانات را به آنها عرضه کردیم.
کچوییان به یکی از مصیبت‌های مذاکرات اخیر میان ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 و قبل از ورود به مذاکرات، همه فعالیت‌های هسته‌ای کشور تعلیق شد و ابهام اصلی این است که ما همیشه چند گام جلوتر از انتظار طرف‌های غربی برمی‌داشتیم.
وی از خوش‌بینی‌های افراطی به دشمن انتقاد کرد و یادآور شد: ما نگاه دوستانه‌ای به دشمن داریم که فاقد درک درستی از اقتضائات نگاه ماست؛ نگاهی که شأن استقلالی نظام را نمی‌بیند و نتیجه این نوع نگاه از همان ابتدا شکست خواهد بود.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبرد ایران در مذاکرات اخیر را برشمرد و تصریح کرد: وقتی در مذاکرات از همان ابتدا خود را تعلیق کرده و دست خود را پیشاپیش تخلیه می‌کنیم، توقع داریم که طرف مقابل بر اساس احساس تهدید نسبت به چه امری با ما همراه شود؟ چنین راهبردی همان باخت مطلق است.
وی تنها نقطه مثبت برای کشور را در مذاکرات همین جلسات نقد ذکر کرد و عنوان داشت: با این رفتار دوستانه و دشمن‌شناسانه، تیم مذاکره‌کننده به طرف‌های غربی می‌فهماند که اگر ترکیب فعلی با شما بر سر میز مذاکره نمی‌نشیند، افراد دیگری هستند که این راه را ادامه دهند و سانتریفیوژهای بیشتری راه‌اندازی کنند و دست شما را نیز کوتاه خواهند کرد.
کچوییان با بیان این‌که ما چیزی برای معامله نداریم، هشدار داد: غربی‌ها به ما به عنوان یک دوست و بی‌طرف نگاه نمی‌کنند، بلکه ما را به عنوان یک دشمن می‌پندارند و می‌خواهند تمام زوایای حیات هسته‌ای ما را پوشش دهند که با این کار حتی اگر غنی‌سازی 20 درصد را هم بپذیرند، باز هم برای ما فایده‌ای ندارد. امریکا اگر می‌توانست حتی با بمب هسته‌ای ما را هدف قرار می‌داد.
وی به انقلاب اسلامی به عنوان یک حادثه عظیم تاریخی یاد کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران تحت شرایط تاریخی اتفاق افتاد که ظرفیت‌های هماوردی جهانی را داراست و ما در منازعات از سطح منطقه‌ای به سطه بین‌المللی ارتقا پیدا کرده‌ایم که امروز در مدیترانه، لبنان، سوریه، فلسطین، توانایی نظامی و دریایی شاهد آن هستیم.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این ظرفیت از همان ابتدا در درون این حادثه عظیم انقلاب وجود داشته است و ما باید امکانات و ابزارهای بزرگ را برای رسیدن به سرمنزل مقصود تأمین کنیم. اگر به این منازعه به چشم منازعه اسلام و کفر بنگریم، موضوع خیلی برای‌مان متفاوت می‌شود، زیرا در منازعه اسلام و کفر فقط یک طرف برنده می‌شود، اما نگاه حاکم بر تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای این نیست.
هشدارهای ما در راستای حمایت از مذاکرات است
در ادامه، ناصر نوبری رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با اشاره به منظور رهبری از حمایت از تیم مذاکره‌کننده و اعتماد به آنها گقت: با مروری بر بیانات رهبری می‌توان دریافت مسئله اعتماد و پشتیبانی را باید با مسئله توجه و هوشیاری و تذکر دادن مخلوط کرد.
وی در تشریخ سخنان رهبری اظهار داشت: سخنان رهبری پر از هشدارها، دلواپسی، نگرانی و گوشزدها به انواع ترفندهای دشمن و شیطان است و شناسایی و هشدار دادن ترفندهای دشمن در سر تا سر اظهارات رهبری دیده می‌شود و این از بحث اعتماد و حمایت قابل تفکیک است.
نوبری شناسایی و اطلاع‌رسانی ترفندهای دشمن را مهمترین حمایت از تیم مذاکره‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: سخنان اخیر رهبری درباره تلاش دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی در مسئولین کشور بسیار مهم و حساس است و نشان دادن چاله‌ها، نقاط ضعف و پیچیدگی‌ها و آنالیز دقیق آنها، نه تنها تخریب نیست، بلکه به نوعی پشتیبانی و حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشور به شمار می‌آید.
کارشناس ارشد امور بین‌الملل با اشاره به این‌که رهبری در سخنرانی اخیر، خط قرمزها را با عدد و رقم بیان کرده‌اند، تصریح کرد: این نوع بیان نشانه آن است که ایران اجازه مداخله در امور داخلی ایران را به هیچ اجنبی نخواهد داد.
وی با اشاره به عدم توازن در توافق‌نامه ژنو خاطرنشان کرد: وقتی در توافق اولیه، خطوط قرمز نظام با تنها چهار میلیارد دلار که البته هنوز معلوم نیست در اختیار قرار گرفته باشد، معامله می شود، برای یکصد میلیارد و حذف همه تحریم‌ها چه امتیازی داریم که بدهیم، جز آن‌که غربی‌ها به درون خط قرمزهای ما وارد شوند؟
سفیر سابق کشورمان در شوروی به علت اصلی دشمنی غربی‌ها با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تا زمانی که مواضع ما در مورد مقاومت و رژیم صهیونیستی که مختصات جمهوری اسلامی ایران است، پابرجا است بی‌اعتمادی غربی‌ها به ما ادامه دارد و اگر اکنون زیر بار بند «گریز هسته‌ای» برویم در حقیقت زیر بار تغییر ماهیت نظام رفته‌ایم.
وی خطاب به تیم مذاکره هسته‌ای تأکید کرد: متن توافق جدید باید به گونه‌ای تنظیم شود که مانند قبل، رژیم حاکمیت بر ما اعمال نشود و اصولاً این‌گونه توافقات خلاف قانون اساسی است که اگر دولت فعلی هم زیر بار آن برود، دولت بعدی ممکن است آن را به دلیل مغایرت با قانون اساسی کشور نقض کرده و کان لم یکن تلقی کند.
نوبری در پایان تصریح کرد: متن توافق بعدی باید در مجلس تصویب شده و به اطلاع مردم رسانده شود، زیرا همانند قفسی است که قرار است سال‌های سال منافع ملی ما را تامین کند و بنده امیدوارم جلسه بعدی را برای جشن هسته‌ای برگزار کنیم.
گفتنی است، همایش «خط قرمز، نه به دکوری‌سازی صنعت هسته‌ای» عصر دوشنبه 23 تیرماه به همت کمیته دانشجویی صیانت از منافع ایران در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد و در آن از ترانه جدید حامد زمانی با عنوان «گله از گرگ» که در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خوانده شده است، نیز رونمایی شد./9591/پ202/ج
ارسال نظرات