خیرین ازدواج جوانان را در اولویت کارهای خود قرار دهند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) با اشاره به آیاتی از سوره حدید گفت: خدا در این سوره افراد را به انفاق توصیه کرده و میگوید «شما واسطه انفاق هستید پس به خود ننازید که از اموال خود انفاق میکنید».
وی افزود: اول و آخر کارها با خدا است، نباید بگوییم که امید من اول به خدا است سپس به فلانی؛ اول و آخر خدا بوده بنده تنها واسطه است، وگرنه بنده که از خود استقلالی ندارد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه فقر و ثروتمندی همواره در جامعه بوده است، اظهار داشت: گزارشهای جهانی میگوید فاصله طبقاتی در ایران بسیار زیاد است؛ خدا نیز انفاق را برای کاهش فاصله طبقاتی، ایجاد انگیزه در ثروتمندان برای کمک به نیازمندان و کم کردن فشار از دوش فقیران قرار داده است.
وی ادامه داد: اگر فردی انفاق کند روز قیامت در امنیت بوده و خدا دهها برابر آن را به او میدهد، انفاق سبب شاد شدن قلب و خوشحال شدن فرد در صحرای محشر میشود؛ برخی افزونبر کمک نکردن مانع کمک دیگران نیز میشوند.
حجتالاسلام رفیعی حل اختلاف میان مردم را یکی از مصادیق بارز انفاق دانست و خاطرنشان کرد: انفاق تنها با مال نیست؛ نبیاکرم(ص) میفرمایند «سخن چینان، غیبت کنندگان و عیوب گذاران بدترین نوع انسانها هستند».
وی تصریح کرد: در روایت آمده «کسی که مردم را به کار خیر هدایت کند در آن کار شریک است»؛ فرد نباید در انجام کار خیر بخل بورزد، در روایت آمده «فرشته الهی برای انفاق کننده دعا و کسی که انفاق نکرده و از این کار جلوگیری کند نفرین میکند».
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اسلام مطلق کار خیر مطرح نیست، اظهار داشت: باید انگیزه فرد در انجام کار الهی باشد؛ متأسفانه برخی از روی دلسوزی و چشم هم چشمی کاری را انجام میدهند.
وی تأکید کرد: نخست باید خمس مال را داد سپس برای امام حسین(ع) روضه گرفت، مال را باید پاک کرد سپس به دیگران کمک کرد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی پاک بودن مال، انجام آن برای رضای خدا، اولویت بندی و منت نذاشتن را از شرایط انفاق در اسلام برشمرد و اظهار داشت: اکنون در جامعه ازدواج جوانان و تشکیل خانواده اولویت دارد، وگرنه در برخی شهرها مساجد و حسینیه به اندازه کافی است.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرد به سبب عقل و فطرت میتواند به خدا برسد، اظهار داشت: مگر میشود فرد عاقل از چیز بی عقل به وجود آمده باشد./993/