۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۱۳۲۹۱

نقدی بر نمایشگاه قرآن کریم تبریز

خبرگزاری رسا ـ نمایشگاه قرآن کریم تبریز در شرایطی به کار خود پایان داد که با استقبال حداقلی شهروندان تبریزی مواجه بود، مسأله‌ای که جای تحلیل و بررسی دارد.
نمايشگاه قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نمایشگاه قرآن کریم تبریز شب گذشته 23 تیر ماه پس از یک هفته فعالیت در محل نمایشگاه بین المللی تبریز به کار خود پایان داد، البته در شرایطی که با استقبال حداقلی شهروندان تبریزی مواجه بود.

 


بنابر این گزارش، بنا بر اذعان غرفه‌داران و اندک بازدیدکنندگان از این نمایشگاه محل برگزاری مهمترین عامل استقبال کم شهروندان از این رویداد بزرگ قرآنی بوده است، البته نباید غرفه‌بندی شکیل و زیبای این نمایشگاه در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز را نادیده گرفت.

 


قریب به اتفاق غرفه‌داران انتظار استقبال گسترده شهروندان تبریزی از نمایشگاه قرآن را داشتند، البته باید حضور گسترده مردم در روز نخست، جمعه و روز پایانی را استثنایی بر این نظر غرفه‌داران ارزیابی کرد، چراکه استقبال تا حدودی نسبت به روزهای قبل افزایش داشته اما باز رضایت بخش نبوده است.

 


حضور کمرنگ مسؤولان دستگاه های دولتی و غیردولتی نیز در نمایشگاه قرآن کریم تبریز، در نوع خود جالب به نظر می رسد، مسأله ای که چرایی آن را باید از خود ایشان جویا شد، با این حال امیدواریم سال آینده نمایشگاه قرآن در مکانی در شأن ملکوتی و مقدس این مصحف شریف برگزار شود تا عموم شهروندان بتوانند از این رویداد مهم قرآنی بهره مند شوند.


 

فاصله بسیار با وضعیت مطلوب داریم

 


حجت‌الاسلام حمید عظیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش نمایشگاه قرآن در ارتقای سطح تولید آثار با محوریت دینی اظهار داشت: در صورت حضور ناشران برجسته و فعال در عرصه قرآنی در نمایشگاه و اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و فراهم آوردن امکانات حضور آسان همگان در نمایشگاه همچنین فراخوان از تولیدات و آثار قرآنی، این نمایشگاه می‌توانست در ارتقای سطح تولیدات آثار دینی مؤثر واقع شود.

 


وی با اشاره به لزوم ایجاد زمینه برای پرورش و شکوفایی استعدادهای قرآنی در کشور گفت: با اقدامات انجام یافته از سوی متولیان قرآنی تا حدودی فضای قرآنی بر کشور حاکم شده ولی با وضعیت مطلوب فاصله بسیار است و به دلیل فعالیت‌های پراکنده و نبود وحدت و انسجام در میان متولیان و فعالان قرآنی نوعی سردرگمی در مخاطبین نیز وجود دارد و این نبود وحدت مانعی برای تحقق شکوفایی استعدادهاست.

 


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: در صورتی که نمایشگاه قرآنی محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب عرضه کند، دستاوردهای تشکل‌های قرآنی مردمی معرفی و زمینه برای حضور دانش آموزان و دانشجویان با تخفیفات ویژه فراهم شود، می‌تواند نقش مؤثری در گرایش عمومی به قرآن ایجاد کنند.

 


دست‌اندرکاران نمایشگاه امکان حضور همگانی را فراهم کنند

 


علی نوداد، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی نیز اظهار داشت: این نمایشگاه فرصت تعامل و تبادل اندیشه را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد و طبیعی است این تعامل باعث خواهد شد تا سطح تولیدات آثار با محوریت دینی ارتقای لازم را به دست آورد، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیز می‌تواند راهگشای برقراری ارتباط موثر با جوانان بوده و نهایتا موجب افزایش فعالیت‌های قرآنی و  ارتقای فرهنگ دینی و ارزشی در جامعه ‌شود.

 

 

وی با اشاره به رسالت نهادهای فرهنگی در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه گفت: ارتباطات کارساز، هدفگذاری‌های هوشمندانه و استفاده از تجارب پیشکسوتان در حوزه‌ علوم قرآنی و تکیه بر حسن مخاطب‌شناسی از رسالت‌های حساس دستگاه‌های فرهنگی کشور در نشر و گسترش فرهنگ قرآنی است.

 


نوداد تأکید کرد: دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی ـ دینی باید با تمهیدات لازم بتوانند امکان حضور جوانان و نوجوانان را در نمایشگاه قرآن فراهم کنند و در این خصوص باید به سراغ مخاطبان و بازدیدکنندگان آمده و با آسیب‌شناسی و پژوهش‌ زمینه برگزاری بهتر این نمایشگاه را فراهم آورند.

 


برگزاری نمایشگاه قرآن‌ متفاوت از نمایشگاه‌های ماشین‌آلات، لباس و خوراک است

 


همچنین نجف قراچورلو، رییس جهاد دانشگاهی استان و مدیر دفتر استانی خبرگزاری قرآنی ایکنا در سخنانی برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌های قرآن را یکی از مؤثرترین شیوه ‎های ترویج این علوم دانست و اظهار داشت: نمایشگاه قرآنی اگر به‌صورت هدفمند و با مخاطب‌شناسی سنجیده و برنامه‌ریزی صحیح برگزار شده و تمامی شرایط لازم از لحاظ ضریب نفوذ در مخاطبان را داشته باشد، به ‎طور حتم می‌تواند تأثیرات و آثار مثبتی ‌در جامعه بر جای گذارد.

 


وی با تأکید بر این‌که برگزاری نمایشگاه قرآن‌ باید متفاوت از نمایشگاه‌های ماشین‌آلات و لباس و خوراک و... باشد، گفت: در برگزاری نمایشگاه قرآن باید با حضور مسؤولان، متولیان امور قرآنی و فعالان این عرصه اتاق فکرهایی اندیشیده ‌و با انتخاب جامعه هدف، به برنامه‌ریزی و ارائه خدمات پرداخته شود؛ از این رو باید دستاوردهای قرآنی همواره به ‎روز، کامل‌تر، متنوع‌‎تر و جوان‌‎پسندتر از قبل به جامعه ارائه شود تا در سایه این تدابیر، سهم عظیمی از اقشار جامعه را پوشش دهد./935/پ201/ب4

ارسال نظرات