۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۳۷۳
استاد حوزه علمیه قم:

کمال اصیل، تقرب به خدا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس امور دینی، با بیان این‌که کمالات مقدماتی مقدمه و ابزاری برای رسیدن به کمالات اصیل هستند و کمال اصیل فقط تقرب به خدا است، گفت: هر کمالی زمانی ارزش پیدا می کند که انسان را به خداوند نزدیک کند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در مسجد امام حسین(ع) کرمان گفت: علما علم اخلاق کمالات انسان را به دو نوع مقدماتی و اصیل تقسیم می کنند؛ کمالات مقدماتی مقدمه و ابزاری برای رسیدن به کمالات اصیل هستند و کمال اصیل فقط تقرب به خدا است.
 
وی ادامه داد: انسان ها هر مقداری که به تقرب و نزدیکی با خداوند دست پیدا می کنند کمال دارند و در پیشگاه خداوند قیمت پیدا می کنند؛ بنابراین هر کمالی زمانی ارزش پیدا می کند که انسان را به خداوند نزدیک کند.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: انبیای الهی فقط دنبال تقرب به خدا بودند و هر عملی انجام می دادند در همین راستا بوده و انگیزه ای غیر از آن نداشتند؛ با مطالعه مناجات های امام سجاد(ع) می توان فهمید ایشان راحتی را در راز و نیاز به خداوند می بیند و از خداوند درخواست می کنند که این رابطه قطع نشود.
 
این کارشناس امور دینی افزود: دنیای امروز ما شباهت زیادی با جنگل دارد و نمی توان نام او را جامعه جهانی گذاشت؛ مستکبران با تمام کارهایی که انجام می دهند دنیای امروز را جامعه جهانی می نامند که کاملا در اشتباه هستند.
 
وی اظهار داشت: ایمان به غیب در اختیار بسیاری است و نشان آن هم نماز و روزه و عبادتی است که انجام می دهند اما افراد کمی هستند که به غیب توجه می کنند؛ اگر فردی تمام وجود خود را در اختیار چیزی قرار دهد نشان از توجه وی دارد و انسان توجه به غیب پیدا می کند که دنیا او را غافل از غیب نکند.
 
حجت الاسلام حسینی اراکی در ادامه افزود: هر زمان که صورت دل و رویکرد قلبی انسان به سمت خداوند باشد وی به خدا نزدیک می شود؛ علما و عرفا آموختند چه چیز هایی در دنیا شایسته توجه هستند و پس از این شناخت به طور عمیق به آن ها توجه می کنند و نه تنها در هنگام نماز بلکه در تمامی لحظات زندگی به خداوند توجه دارند.
 
وی عنوان کرد: توجهی که انسان را به خداوند نزدیک می کند همانند توجه زنان مصری در هنگام ورود حضرت یوسف(ع) است زیرا در هنگام ورود ایشان زنان مصری از شدت توجه دست خود را بریدند اما نفهمیدند؛ انسان برای تقرب و نزدیک شدن به خداوند نیاز به چنین توجهی است.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: کسی که توجه باطنی به امام زمان(عج) داشته باشد در دنیا آرام ندارد زیرا توجهی که او به روی یوسف فاطمه(س) دارد وی را از توجه به دنیا باز می دارد؛ اگر شیعیان ذره ای توجه به امام زمان(عج) خویش داشتند، ایشان احساس غربت نمی کردند و سریع تر ظهور می کردند.
 
وی با تقسیم توجه قلبی انسان ها ادامه داد: افرادی توجه شان به دنیا است و به گفته رسول اکرم دچار گرفتاری می شوند و دنیا به آن ها داده می شود؛ این افراد خوش هستند اما خوشبخت نیستند و گروهی توجه قلبی آن ها به سمت آخرت بوده و به بهشت و سعادت اخروی دست پیدا می کنند؛ گروهی دیگر دلشان مشغول خداوند بوده و به او توجه می کنند که خداوند سعادت دنیا و آخرت را به این گروه می دهد.
 
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: روزی تمامی زیبایی دنیا در زن جوانی مجسم و در محضر امام علی(ع) ظاهر شد که ایشان خود را از دنیا بیزار معرفی کرده و فرمود دنیا را برای رسیدن به خدا می خواهد زیرا دنیا از عطسه یک بز برای ایشان پست تر بود.
 
وی عنوان کرد: اگر توجه باطنی به خداوند پیدا کنیم خدا و پیامبر وی دست ما را در دست امیر مومنان قرار می دهند و او هم دست ما را می گیرد و قطعا به ما کمک می کند بنابراین همه مردم باید تمرین کنند تا به خداوند توجه کنند به گونه ای که حتی حوری بهشتی را دیدند توجه شان را از خدا دور نکند./9704/پ202/ب4
ارسال نظرات