۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۱۳۴۴۵
مدیر حوزه علمیه نرجس مشهد:

شب‌های قدر فرصتی برای ترسیم نقشه راه زندگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه نرجس مشهد با بیان این که در شب‌های قدر نقشه راه تمام سال شکل می‌گیرد، گفت: قرآن به سر گرفتن بدین معنا است که قرآن از طریق تفکر در درون انسان نهادینه می‌شود و اندیشه و تفکر انسان در این سه شب شکل می‌گیرد که قرار است در 11 ماه اجرایی شود.
خانم شايسته خوي

منور شایسته خوی، مدیر حوزه علمیه نرجس مشهد در گفت‌وگوی با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین برکات شب قدر پرداخت و گفت: در شب‌های قدر نه تنها برنامه یک انسان‌ها بلکه برنامه یک سال مخلوقات را رقم می‌خورد، شب‌های قدر تأثیر بسزایی در یک سال زندگی انسان‌ها دارد و بسیاری از علمای دین از اول ماه رجب برای شب‌ها قدر برنامه ریزی می‌کردند تا شب‌های قدر را به درستی درک بکنند.

 

شایسته خوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای قبل از ورود به شب‌های قدر بازگشت به سوی خداوند و بازگشت به فطرت است که این کار با انس گرفتن با ادعیه ماه رمضان و قرائت قرآن عملی می‌شود، بازگشت به اصل خود و حقیقت انسانیت به وسیله استغفار و طلب آمرزش گناهان در درگاه الهی صورت پذیر است و تفکر در گذشته، نواقص و عیوبی که در انسان وجود دارد و ندامت و پیشمانی از کارهای نامناسب گذشته بهترین اقدام بنده محسوب می شود، خداوند متعال هم میزبان کریمی است که انسان‌ها را خواهید بخشید.

 

وی تصریح کرد: یکی از دیگر کارهای مهم که قبل از ورود به شب‌ها قدر باید انجام شود بخشش و گذشت از تمام کسانی که به حق و یا به ناحق بدی کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه توجه به خانواده را یکی از برنامه‌های شب‌ها قدر دانست و ابراز کرد: تک تازی در استفاده از فرصت‌های معنوی یکی از مذموم‌ترین کارها است و فرد باید تلاش کند با اعضای خانواده در مراسم‌ها و اجتماعات شب‌های قدر حضور یابد.

 

شایسته خوی یکی دیگر از اعمال شب قدر را پیوند اولیا الله و اهل بیت (ع) بیان کرد و گفت: در احادیث شب‌های قدر را تشبیه به حضرت زهرا (س) کردند و در این شب‌ها ایشان را واسطه فیض الهی قرار دهیم و به واسطه ایشان به درگاه الهی پناه خواهیم برد.

 

مدیر حوزه علمیه نرجس در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: اگر انسان به اعمال و مناسک شب‌های قدر نگاهی سطحی و اولیه داشته باشد به یقین دستاورد معنوی محدودی در این شب‌ها خواهد داشت و در طول سال آثارش را از دست خواهد داد.   

 

وی ابراز کرد: نگاه انسان به شب‌ها قدر باید نگاهی عمیق باشد مانند مهندسی که در ابتدا یک نقشه برای ساختمان تهیه می‌کند و مقایسه‌ای کوچک نقشه را قالب بزرگ‌تری عملیاتی می‌کند، بنابراین در شب‌ها قدر برنامه ریزی کلی برای طول سال انجام گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: قرآن به سر گرفتن شب‌های قدر بدین معنا است که قرآن از طریق تفکر و تعقل در درون انسان نهادینه می‌شود و اندیشه و تفکر انسان در این سه شب شکل می‌گیرد که قرار است در 11 ماه اجرایی شود.

 

شایسته خوی در پایان سخنانش اظهار کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین عمل در شب‌ها قدر تفکر است، بنابراین عالمانه عبادت کردن سبب بینش افزایی فرد در مراسم شب‌های قدر شود که در یازده ماه دیگر اعمال انسان بیمه خواهد کرد./998/ت302/س

ارسال نظرات