۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۲۱۳۴۹۴
آیت الله طبرسی:

فصاحت و بلاغت از ویژگی های بارز کلام امام علی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که فصاحت و بلاغت از ویژگی های بارز کلام امام علی(ع) است، گفت: در کتاب ارزنده و گرانقدر نهج البلاغه که کلام مولا در آن قرار گرفته است مشاهده می شود که از فصاحت و بلاغت والایی برخوردار است.
آيت الله طبرسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در ویژه برنامه دعوت که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سیمای استانی تبرستان پخش می شود با بیان این که فصاحت و بلاغت از ویژگی های بارز کلام امام علی(ع) است، گفت: در کتاب ارزنده و گرانقدر نهج البلاغه که کلام مولا در آن قرار گرفته است مشاهده می شود که از فصاحت و بلاغت والایی برخوردار است.
 
وی با اشاره به این که نویسندگان و بزرگان شیعه و سنی به فصاحت و بلاغت نهج البلاغه اشاره دارند، بیان داشت: عده ای از بزرگان و ادبای شیعه و سنی تحت تاثیر این فصاحت و بلاغت و جاذبه کلام امام علی(ع) قرار گرفتند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری، افزود: ما در تاریخ خلفا نویسندگانی داشتیم که زبردست بوده و خلفایی هم بودند که در این راستا از مهارت برخوردار بودند که به امر فوق اشاره دارند.
 
آیت الله طبرسی با بیان این که عبدالحمید کاتب یکی از نویسندگان چیره دست و برجسته آن دوران است، تصریح کرد: او بیان می دارد من هفتاد خطبه از خطبه های حضرت علی(ع) را حفظ کردم که هر چه خواستم شدم و در ذهنم پی در پی چون چشمه جوشان می جوشد.
 
امام جمعه ساری با اشاره به سخنان برخی از علمای معاصر چون محمد عبده، بیان داشت: در اهل لغت همه این نظر را دارند که کلام امام علی(ع) اشرف کلام است.
 
وی، تصریح کرد: کلام امام علی(ع) رسا تر و شیوا تر از همه کلام ها جز کلام خداوند منان و پیامبر گرامی اسلام است.
 
آیت الله طبرسی با اشاره به این که نهج البلاغه کتاب ارزنده ای است که باید در راستای بهره گیری از سیره نورانی و معارف آن تلاش شود، گفت: این کتاب گرانقدر از لحاظ اسلوب و معنا جزو پرمحتوا ترین کتب است.
 
نماینده ولی فقیه در استان مازندران، تصریح کرد: نهج‌البلاغه اخوالقران است که مبلغان باید در ایام تبلیغ از این کتاب ارزنده و والا بهره گرفته و معارف گرانقدر آن را برای مردم تبیین کنند.
 
آیت الله طبرسی با تاکید بر این که ترویج معارف کتاب نهج البلاغه باید در جامعه به نحو شایسته ای صورت گیرد، ادامه داد: باید موقعیتی را برای خود ایجاد کنیم که نهج البلاغه را بفهمیم ، بدانیم و عمل کنیم که اثرات خوبی برای زندگی ما دارد.
 
وی با بیان این که شب های قدر فرصتی ارزنده برای تقرب به خداوند منان است، گفت: باید از پروردگار متعال در این ایام گرانقدر بخواهیم که ما را شیعه واقعی امام علی(ع) قرار دهد.
 
امام جمعه ساری با بیان این که فلسفه روزه بسیار مهم بوده که عبارت از تقوا است، گفت: خداوند متعال می فرماید ای مردم خدا را عبادت کنید که شما و کسانی که پیش از شما بودند را خلق کرد.
 
وی با اشاره به نتایج خلقت انسان، بیان داشت: فلسفه خلقت یعنی تقوا و تقوا یعنی ارتباط خود را با خالق خودتان برقرار کنید.
 
امام جمعه ساری با بیان این که تقوا به این معنی است که انسان خود را از گزند و آن چه که باعث ضرر و اذیت او می شود حفظ کند، خاطرنشان کرد: تقوا این است که طوری در دنیا زندگی کنیم که شخصیت، جان و روح ما خراش بر ندارد.
 
آیت الله طبرسی ادامه داد: در راهی که پر از خار و تیغ است برای حفظ لباس ظاهری آن چنان احتیاط می کنیم تا مبادا لباسمان پاره شود و این یعنی تقوا که چیزهایی را که خدا فرمود انجام ندهید نباید انجام دهیم.
 
نماینده ولی فقیه در مازندران، گفت: انسان باید تملک نفس پیدا کند تا بتواند خود را در برابر گناه و معصیت مثل حضرت یوسف حفظ کرده و مصونیت بخشد.
 
وی با بیان این که تقوا حفظ کردن خود از کاری است که آزارمان می دهد،گفت: وقتی انسان مزاحمی باشد که می خواهد اذیت کند از او فرار می کنید و تقوا به معنی حفظ است./950/پ202/ب1
ارسال نظرات