۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۱۳۵۰۶
مدیر حوزه علمیه امام باقر دامغان:

لازمه جاری شدن مقدرات شایسته پیاده کردن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام محمدباقر(ع) دامغان، گفت: لازمه جاری شدن مقدرات شایسته در زندگی ما تغییر سبک زندگی و قرار دادن دستورات قرآن به عنوان برنامه حیات فردی و اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد حسن رستميان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محمد حسن رستمیان، امام جمعه موقت این شهر شب گذشته در جمع عزاداران ضربت خوردن مولای متقیان امام علی(ع) و شرکت کنندگان در مراسم احیاء شب قدر مسجد حضرت امیر‌المؤمنین(ع) شهرستان دامغان با پرداختن به موضوع تعیین شدن مقدرات یک‌سال آینده انسان در شب قدر، اظهار داشت: در قدر و منزلت این شب اگر تنها یک دلیل بخواهیم، نزول قرآن کریم برای توصیف این عظمت کافی است.

 

وی دلیل دیگر قدر نامیده‌ شدن این شب که خداوند آن را با هزار ماه برابر دانسته را تقدیر و تعیین شدن مقدرات بندگان دانست و تصریح کرد: خداوند در آیه چهارم سوره مبارکه دخان بر مشخص شدن مقدرات زندگی و حیات و ممات انسان‌ها تا شب قدر سال بعد در این شب بزرگ بر اساس حکمت بالغه و پروردگار تأکید می‌کند و از این رو می‌توان این شب را شب تقدیر نامید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که شب قدر را هنگام قالب ریزی و شکل‌گیری تقدیر آدمی براساس تدبیر خداوند و ظرفیت انسان‌ها می‌نامد، خاطر‌نشان کرد: همواره دو سؤال در بین مردم مطرح است نخست اینکه آیا انسان می‌تواند از مقدرات اطلاعی کسب کند و دوم آنکه آیا ما می‌توانیم در چگونگی سرنوشت خود نقش‌آفرینی کنیم یا اینکه تقدیر ما بدون تغییر است.

 

حجت الاسلام رستمیان با بیان اینکه مقدرات الهی جزء رازهایی است که نزد خداوند می‌ماند و هرگز فاش نمی‌شود، افزود: اما در آیات قرآن و روایات به وضوح آمده است که انسان می‌تواند هم در هنگامه تعیین تقدیر و هم پس از آن در چگونگی سرنوشت خود نقش آفرین باشد.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان اضافه کرد: پیش از تعیین مقدرات آینده و در شب قدر دو مسأله مهم پیش روی ما است ابتدا اینکه از گناهان که می‌توانند سرنوشت ما را تباه و سیاه کنند پرهیز سپس توبه و استغفار کنیم و با طلب مغفرت خود را از گناه پاک نماییم و خود از خداوند بخواهیم تا در سال پیش رو برای ما نیکی و سعادت مادی و معنوی مقدر کند که وسیله این درخواست و کلید این گنجینه سعادتمندی آن‌گونه که امام علی(ع) در نامه خود خطاب به امام حسن(ع) ذکر می‌کند، دعا است.

 

وی تصریح کرد: آنچه پس از رقم خوردن تقدیر می‌تواند در سرنوشت ما تأثیر بگذارد عملکرد ما است آن‌گونه که امام سجاد(ع) رابطه مقدرات الهی و اعمال انسان را رابطه‌ای همچون روح و جسم برمی‌شمارد تا ما هوشیار باشیم و تصور نکنیم که اگر در شب قدر توبه نمودیم و دعا کردیم پس همه چیز تا سال آینده بدون توجه به عمل ما خوب خواهد بود.


امام جمعه موقت دامغان اضافه کرد: امام زین العابدین در ادامه این روایت ما را امیدوار می‌کند و می‌فرماید: اگر انسان در مسیر خیر گام بردارد خداوند او را در جاری شدن مقدرات شایسته در زندگیش یاری می‌کند. از این رو انسان زمینه نصرت الهی را در زندگی خود فراهم آورد.

 

استاد حوزه و دانشگاه سه عامل را موجب فراهم شدن زمینه جاری شدن مقدرات نیک در زندگی انسان‌ها دانست و گفت: فراهم آوردن لقمه حلال نخستین لازمه این سعادتمندی است زیرا نمی‌توان تصور کرد بر سفره ما لقمه حرامی باشد و بهترین زندگی را داشته باشیم همان‌گونه که در روایتی آمده‌است که عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن طلب روزی حلال است.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان اهتمام به نماز به‌ویژه نماز اول وقت و واجباتی مانند روزه را موجب خوشنودی و نصرت خداوند برای انسان عنوان کرد و افزود: سومین لازمه جاری شدن مقدرات شایسته در زندگی ما تغییر سبک زندگی و قرار دادن دستورات قرآن به عنوان برنامه حیات فردی و اجتماعی خود و اعمالی همچون توبه حقیقی با ترک معاصی، دوری از دوستان تشویق کننده به گناه و استفاده از پوشش، برنامه‌ها و همنشینان مورد تأیید تعالیم اسلام و قرآن است./977/پ202/ب4

ارسال نظرات