۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۱۳۵۲۳
استاد حوزه علمیه تبریز:

عدالت از منظر امام علی دارای مفهومی عمیق است

خبرگزاری رسا ـ ستاد حوزه علمیه تبریز، گفت: عدالت از منظر امام علی(ع) مفهومی فراتر و عمیق‌تر از آن چیزی دارد که ما فکر می‌کنیم.
حجت الاسلام سيدجلال حسيني، استاد حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، استاد حوزه علمیه تبریز امروز در جمع روزه‌داران با بیان این‌که عدل و انصاف مولای متقیان علی(ع) تنها با ظهور حضرت حجت(عج) بار دیگر تجلی خواهد یافت، اظهار داشت: اگر خود را شیعه آن امام همام می دانیم، باید زمینه را برای ظهور منجی فراهم کنیم.


وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) احقاق حقوق مردم را یک رویه ای عادلانه و از وظایف حاکم اسلامی می داند و در این رابطه در خطبه 37، نهج البلاغه ایشان فرموده اند؛ خوارترین افراد نزد من عزیز است تا حق او را باز گردانم و فرد قوی در نزد من پست و ناتوان است تا حق او را بازستانم.


این استاد حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که عدالت از منظر امام علی(ع) مفهومی فراتر و عمیق‌تر از آن چیزی دارد که ما خیال آن داریم، گفت: مولای متقیان می فرماید، مرد را سرزنش نکنند که چرا حقش را با تأخیر می گیرد، بلکه سرزنش در آنجاست که آنچه حقش نیست، بگیرد.


حجت الاسلام حسینی ادامه داد: از منظر آن حضرت هر کدام از اجزای نظام سیاسی از رهبر، والیان و کارگزاران گرفته تا اصناف، مجموعه‏ها و نهادهای مختلف اجتماعی باید دارای عدالت خاص خود باشند و براساس آن، هر کدام خدمات خاص خود را ارائه دهند. به همین دلیل، وقتی به اصرار مردم حکومت را پذیرفتند، بر این عقیده بود که نظام سیاسی ـ اجتماعی براساس عدالت تنظیم نشده و هر چیزی در جای واقعی خودش قرار نگرفته است.


وی خاطرنشان کرد: آن حضرت پس از قبول خلافت مسلمین تصمیم گرفت تمام سیستم های اجتماعی را به هم بریزد و مجموعه‏ای جدید مبتنی بر عدالت فراهم آورد. امام علیه‏السلام در یکی از خطبه‏های نخستین خود فرمودند؛ به خدایی که پیامبر را به راستی مبعوث فرمود، به هم خواهید درآمیخت و چون دانه که در غربال ریزند یا دیگ‏افزار که در دیگ ریزند، روی هم خواهید ریخت، تا آن که در زیر است زبر شود و آن که بر زبر است به زیر در شود.


این استاد حوزه علمیه تبریز انقلاب اسلامی ایران را از برکات آموزه های قرآن و اهل بیت دانست و گفت: این انقلاب با رهبری مجتهدی جامع الشرایط به پیروزی رسیده و پس از ارتحال امام راحل، با رهبری مجتهد جامع الشرایط دیگری از سلاله فاطمه زهرا(س) مدیریت می شود، باید قدرشناس رهبری بود و ولایت‌مداری را در عمل نشان دهیم.


حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بر بهره‌مندی از فضائل معنوی لیالی قدر تأکید کرد و گفت: امام صادق علیه السلام فرمود؛ شب قدر شبی است که فرشتگان و نگارندگان الهی به آسمان دنیا فرود می‌آیند و تمام حوادث، سرنوشت و امور یک سال انسان را ثبت می‌کنند.


وی ادامه داد: ده‌ها روایت در کتاب‌ها و تفاسیر شیعه و اهل سنت وارد شده و پیامبر اسلام می فرمایند؛ «هر کس در شب قدر از روی ایمان و اخلاص به قیام و عبادت بایستد، گناهان گذشته او بخشیده و آمرزیده می‌شود». شب قدر، شب گشودن سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار غفار است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات