صاحب مفاتیح علاقه داشت در حرم امیر مؤمنان آرام بگیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مهدی محدثزاده، نوه مرحوم حاج شیخ عباس قمی در برنامه «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما، با تسلیت ایام سوگواری حضرت علی(ع) اظهار داشت: خداوند متعال هدف از خلقت انسان را عبادت دانسته است و بدون معرفت نیز عبادتی صورت نمیگیرد بنابراین برای کسب علم و معرفت، انسان باید به قرآن، کتاب وحی مراجعه کند که مفسرش پیامبراکرم(ص) است.
حجتالاسلام محدثزاده راه کسب معرفت از کلام وحی را پیامبراکرم(ص) دانست و خاطرنشانکرد: پیامبراکرم(ص) نیز فرمودند: «انامدینه العلم وعلی بابها» راه رسیدن به معارف الهی از طریق من است و راه رسیدن به من علی(ع) است و همان طور که قرآن کریم میفرماید «وأتوالبیوت من ابوابها» از در و مسیر مشخص شده باید وارد شوید.
محبت امیرمؤمنان(ع) راه رسیدن به معارف الهی است
وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و خاطرنشانکرد: حضرت فرمودند یا ابالحسن «یا علی الا و انی و انت ابوا هذه الامة» من و تو پدر این امت هستیم و این مصیبت برای امت اسلامی اتفاق افتاد و نه تنها مسلمانان که جامعه بشری وجود بابرکتی چون مولیالموحدین علی(ع) را از دست داده است.
نهایت دین و اوج ایمان اخلاص در عمل است
حجتالاسلام محدثزاده در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) نهایت دین و اوج ایمان را اخلاص در عمل عنوان کرد وگفت: مهمترین ویژگی حاج شیخ عباس قمی، اخلاص ایشان بوده است و همین صفت باعث شده تألیفات ایشان به ویژه مفاتیحالجنان در بین مردم ماندگار باشد.
راز جذابیت، ماندگاری و توجه به مفاتیحالجنان فاطمهزهرا(س) است
نوه مرحوم حاج شیخ عباس قمی راز جذابیت، ماندگاری و مراجعه به مفاتیحالجنان را صدیقهطاهره فاطمهزهرا(س) دانست و ابرازداشت: برخی به ایشان توصیه کردند کتابی را در باب زیارت و دعا بنویسید اما ایشان به کتابهای قدما ارجاع میدادند تا اینکه مرحوم حاج شیخ عباس قمی در اول مفاتیح چنین میفرماید: به قلبم خطور کرد کتاب دعایی بنویسم و ثوابش را هدیه به روح صدیقهطاهره فاطمهزهرا(س) کنم و راز مورد توجه قرارگرفتن این کتاب همین است.
حضرت آیت الله مرعشینجفی مفاتیح الجنان را اثر جاوید عنوان کرد
این استاد حوزه علمیه قم همچنین اضافهکرد: حضرت آیت الله مرعشینجفی در رابطه با کتاب مفاتیح الجنان میفرماید: مفاتیح بهترین کتابی است که در باب دعاها، زیارتها، آداب، سنن و مناجات نوشته شده است، مؤلفش آنرا از مدارک معتبر و اسناد مورد اعتماد گرد آورده است و به جانم سوگند! که همانا آن اثر جاویدی است که در معابد و مشاهد مشرفه مورد استفاده همگان قرار میگیرد چه مجموعه گرانبها و شریفی! چه کتاب ارزشمند و منظم و آراستهای! عاشقان خدا به آن توجه دارند و کمتر جایی است از خانهها، مساجد و مشاهد شیعیان که در آن نسخهای از مفاتیح یافت نشود.
حاج شیخ عباس قمی: من مفاتیح را برای استفاده مادی ننوشتم
با اشاره به مخالفت مرحوم حاج شیخ عباس قمی با اختصاص چاپ مفاتیح به انتشارات خاصی تأکیدکرد: 77 سال قبل مرحوم محمدحسن علمی به حاج شیخ عباس قمی پیشنهاد میکند که هزار تومان (در آن زمان) به شما میدهم تا انحصار چاپ مفاتیح را به من بدهید که مرحوم حاج شیخ عباس قمی با این که امکانات مادی نداشتند و در مضیقه بودند گفته بود: من این کتاب را برای استفاده مادی ننوشتم و پول را قبول نکردند.
حاج شیخ عباس قمی رفتند تا ذرهای غیرخدا در عملشان پیدا نشود
حجتالاسلام محدثزاده با بیان داستانی به اوج اخلاص حاج شیخ عباس قمی اشاره کرد و یادآورشد: ایشان در شبستان نهاوندی حرم امام رضا(ع) نمازجماعت را اقامه میکردند تا اینکه روزی بعد از نماز ظهر از اقامه نماز عصر امتناع کردند و هنگامی که از ایشان علت را جویا شدند گفته بود: احساس کردم قلبم ناراحتی دارد و هوای نفس آمده است و ایشان رفتند تا ذرهای غیرخدا در عملشان پیدا نشود و خودشان را اصلاح کنند.
به خاطر این که توهین به عالم نشود نماز جماعت نخواندند
وی همچنین با اشاره به داستان دیگری در این زمینه بیانداشت: یکی از مراجع تقلید در مسجد گوهرشاد نماز جماعت داشتهاند که برای فریضه حج، اقامه نماز جماعت را به حاج شیخ عباس قمی واگذار میکنند با آگاهی مردم از حضور ایشان مسجد شلوغ میشود که حاج شیخ عباس به خاطر این که توهین به آن عالم نشود و نگویند نماز ایشان از امام جماعت قبلی که مرجع تقلید است شلوغتر شده از نماز جماعت در این مسجد صرفنظر میکنند.
با آن زحمتی که برای کتاب متحمل شدهاند از نوشتنش صرف نظر میکنند
حجتالاسلام محدثزاده همچنین اضافه کرد: در حالت ایشان آمده است که مشغول توضیح و تعریف کتابی به نام زادالمعاد و تحفه المعاد علامه مجلسی بودند که متوجه میشوند فرد دیگری مشغول تعریف و نوشتن همین کتاب است که ایشان با همه زحمتی که متحمل شدهاند آن را رها میکنند.
کتابهای حاج شیخ عباس قمی از تألیفات مهم شیعه است
وی با توجه به کتابهای ارزشمند حاج شیخ عباس قمی که از تألیفات مهم شیعه محسوب میشوند روش تألیف ایشان را احتیاج به یک کتاب عنوان کرد و گفت: به طور عموم تألیفات ایشان کتابهایی است که مورد احتیاج بوده و به تعبیری کار روی زمین مانده است مانند کتاب بحار که همه نمیتوانند تهیه و استفاده کنند بنابراین برای رفتن به بحار، سفینه لازم است و سفینه البحار را نوشته اند.
اگر از کتابخانه ام یک کتاب را انتخاب کنم سفینه البحار است
حجتالاسلام محدثزاده با بیان این که بزرگان از کتاب سفینه البحار تقدیر کردهاند خاطرنشانکرد: آیت الله خوئی در جمع علما و طلاب فرمودند: اگر مجبور باشم از کتابخانه ام فقط یک کتاب را انتخاب کنم آن کتاب سفینه البحار است و مرحوم آقای فلسفی واعظ مشهور به من گفتند: در تمام سفرهای تبلیغیام کتاب سفینه البحار را به همراه دارم.
درباره حضرت علی(ع) کتابی به نام «الفصول العلیه» نوشت
وی با اشاره به تعبیرات بلند مرحوم علامه نوقانی درباره حاج شیخ عباس قمی ایشان را چهره درخشان روحانیت شیعه توصیف کرد و افزود: ایشان عالم ربانی بود که سخنش در دل شنوندگان اثر جاودانهای میگذاشت، علاقه خاصی به امیرمؤمنان علی(ع) و فاطمه زهرا(س) داشت و درباره حضرت علی(ع) کتابی به نام « الفصول العلیه فی بیان مناقب و فضائل امیرالمومنین » نوشت.
برای رفع غم واندوه مقیم مشهد مقدس شدند
این استاد حوزه علمیه قم به اقامت حاج شیخ عباس قمی در مشهد اشاره کرد و گفت: در قم غم و اندوه زیادی به ایشان روآورده بود و طبق روایت نبوی برای رفع غم واندوه به سفر زیارتی مشهد میروند و آنقدر مورد عنایت حضرت قرار میگیرند که در جوار حرم رضوی اقامت میکنند و اول کار تألیفی به نام کتاب «فوائد الرضویه فی احوال العلماءالشیعه» را در احوال علمای شیعه مینویسند.
نوه مرحوم حاج شیخ عباس قمی در ادامه با اشاره به ازدواج و تولد فرزندان ایشان در مشهد گفت: ایشان در مشهد ازدواج میکنند و فرزندان ایشان در مشهد متولد میشوند و تحصیل را ادامه میدهند تا بعد از قضیه کشف حجاب و تبعید آیت الله قمی به عراق، همراه ایشان به نجف رفتند.
حاج شیخ عباس قمی ادیبی بزرگ بود
وی حاج شیخ عباس قمی را ادیبی بزرگ خواند و یادآورشد: ایشان در مدرسه فیضیه منبر میرفتند و هرشب یک مقام حریری را از حفظ میخواندند و از آن اشکال میگرفتند و برای تبحر در ادبیات به طلاب توصیه میکردند با نهج البلاغه انس بگیرید و سراغ کتابهای دیگر نروید.
اعتقاد داشتند سرمقدس سیدالشهدا(ع) در قسمت بالاسر امیرمؤمنان(ع) دفن شده است
حجتالاسلام محدثزاده در آداب زیارت حضرت علی(ع) توسط حاج شیخ عباس قمیتأکیدکرد: هر وقت حرم حضرت علی(ع) مشرف میشدند به خاطر احترام به حضرت علی(ع) و این که اعتقاد داشتند سرمقدس سیدالشهدا(ع) در قسمت بالاسر مبارک دفن شده است قسمت بالاسر نمیرفتند و روزی که جنازه ایشان را طواف دادند برای اولین بار قسمت بالاسر حضرت بردند.
اوقات خود را با کتاب سپری میکردند
وی با بیان خاطرهای از مرحوم میرزا محسن محدث زاده فرزند حاج شیخ عباس قمی گفت: مرحوم پدرم در استفاده ایشان از وقت اینگونه بیان داشت: در کودکی هر وقت با پدرم بیرون میرفتیم به مطالعه و نوشتن مشغول بود در مسافرتها همیشه اوقات فراغت خود را با کتاب سپری میکرد، شبها تا دیر وقت مشغول مطالعه و تحقیق بود، در مسیر راهی که به حرم و درس میرفتند برای جلوگیری از اتلاف وقت دائم الذکر بودند و نمازهای مستحبی میخواندند.
علاقه شدیدی داشت که در نجف دفن شود
نوه مرحوم حاج شیخ عباس قمی رحلت ایشان را در شب سه شنبه بیست وسوم ذی الحجه 1359 قمری دانست و گفت: در کسالتی که منجر به فوت ایشان شد علاقه شدیدی داشتند که در نجف دفن شوند، با حالت انتظار و آمادگی محتویات جیبش را خالی کرده بود، پنجره اتاق را مثل همیشه رو به حرم حضرت علی(ع) باز میکنند با مناجات و عرض ارادت به ساحت مقدس امیرمؤمنان(ع) به دیار باقی میشتابند./908/پ202/س