۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۱۳۶۸۰
استاد حوزه علمیه قم:

نمازگزاران به حق معلوم سائل و محروم توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر قرآن با بیان این که نمازگزاران اهل انفاق و توجه به محرومان جامعه هستند گفت: خداوند کسی را که از حقیقت و روح نماز غافل است و انفاق و دل بریدن از دنیا نداشته باشد را ریاکار خطاب کرده است و نماز ظاهری بدون عمل به شریعت سودی نخواهد داشت.
انفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صبوحی، پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، در سلسله بحث‌های قرآنی که در این موسسه قرآنی برگزار شد، با اشاره به ویژگی­های مصلین در قرآن اظهار داشت: مصلین یعنی کسانی که به شریعت پایبند هستند چون نماز، روح، عصاره و ستون شریعت است که در قرآن برای نمازگزاران شرایطی را ذکر فرموده است.

 

نخستین ویژگی مصلین مداومت بر نماز است

حجت الاسلام صبوحی نخستین ویژگی مصلین را مداومت بر نماز عنوان کرد و گفت: خداوند می­فرماید: «الذین هم علی صلوتهم دائمون» ایشان بر اقامه نماز مداومت دارند و این مداومت یا در ظاهر است که در انجام هیچ نمازی کوتاهی نکرده و اگر به طور سهو فوت شود آن را تدارک می­کنند.

 

معنای باطنی مداومت بر نماز این است که نمازگزار با هر نماز یاد و ذکر خدا را تا نماز دیگر ادامه دهد

پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی در ادامه به معنای باطنی مداومت بر نماز اشاره و خاطرنشان­کرد: نمازگزاران واقعی کسانی هستند که با توجه پیداکردن به خالق هستی در هر نماز یاد و ذکر خدا را تا نماز دیگر ادامه می­دهند و با این مداومت باطنی عالم را محضر خدا می­دانند و مصداق بارز این شعر هستند «خوشا آنان که دائم در نمازند».

 

نماز اظهار بندگی به پروردگار است

حجت الاسلام صبوحی نماز را اظهار بندگی به پروردگار دانست و ابرازداشت: نمازگزار واقعی کسی است که احکام و آداب حضور به محضر خداوند را رعایت کند و با درنظر گرفتن عظمت خداوند و توجه به معانی نماز به تفهم، حضور قلب، خشوع دل، خوف، رجا و در نهایت به قرب الی­الله برسد.

 

حساس بودن در انجام صحیح مقدمات نماز با وسواس بودن متفاوت است

وی با تأکید بر رعایت صحیح احکام و مقدمات نماز بیان داشت: در وضو معارف بسیاری نهفته است که انسان می­تواند با توجه و تأنی به آنها برسد و حساس بودن در انجام صحیح مقدمات نماز با وسواس بودن متفاوت است.

 

نمازگزاران در اموالشان حق معلومی برای سائل و محروم وجود دارد

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نمازگزاران در اموالشان حق معلومی برای سائل و محروم وجود دارد گفت: قرادادن حق معلوم برای سائل و محروم ویژگی دومی است که قرآن به آن اشاره کرده است که علما و مفسران آن را غیر از خمس و زکات دانسته­اند.

 

سائل درخواست کمک می کند اما محروم، نیازمند آبرومندی است که درخواست نمی کند

وی در تعریف لغت سائل و محروم توضیح­داد: سائل کسی است که درخواست کمک می کند اما محروم، انسان نیازمند آبرومندی است که در عین احتیاج از درخواست کردن امتناع می­ورزد که نمازگزاران باید به این دو قشر محروم جامعه توجه داشته باشند.

 

نماز بدون انفاق ناقص است

حجت الاسلام صبوحی نماز بدون انفاق را ناقص خواند و تصریح­کرد: اگر نمازگزاری اهل انفاق نباشد و حق معلومی در اموالش برای سائل و محروم وجود نداشته باشد مصداق آیه «فویل للمصلین» است که خداوند به آنها وعده عذاب می­دهد.

 

حقیقت و روح نماز دل بریدن از دنیا است

وی با اشاره به آیه «الذین هم یراعون و یمنعون الماعون» اضافه­کرد: خداوند کسی را که از حقیقت و روح نماز غافل است و در آن دل بریدن از دنیا و کمک به محروم و دستگیری از یتیم وجود نداشته باشد را ریاکار خطاب می­کند که نماز ظاهری او برایش سودی نخواهد داشت.

 

کسی که  به روز قیامت اعتقاد داشته باشد از یتیمان و محرومان جامعه غفلت نمی کند

حجت الاسلام صبوحی به آیات «ارایت الذی یکذب بالدین، فذالک الذی یدع الیتیم» اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به کسانی که به یتیمان و محرومان جامعه توجه ندارند وعده عذاب داده است که اگر کسی اعتقاد و ایمان به روز قیامت داشته باشد یتیم را طرد نمی­کند.

 

برخی تا جایی با دین همراهی می­کنند که منافع دنیایی آنها تأمین شود

وی با اشاره به سوره معارج گفت: برخی از مردم با انکار بهشت و جهنم، دین را مزاحم دنیای خود می­دانند و به احکام الهی عمل نمی­کنند اما برخی از مسلمانان «نؤمن ببعض و نکفر بعض» هستند یعنی تا جایی با دین همراهی می­کنند که منافع دنیایی آنها تأمین شود و در اموری مانند خمس، زکات، جهاد و رسیدگی به محرومان جامعه کوتاهی می­کنند که در این سوره از آیه یک تا هجده به آنها وعده عذاب داده است.

 

حجت الاسلام صبوحی در ادامه با اشاره به آیه «ان الانسان خلق هلوعا» تأکیدکرد: انسان حریص خلق شده است و برای زندگی در دنیا و رسیدن به سعادت اخروی باید از همه غرایزش درست استفاده کند.

 

باید غریزه حرص را کنترل و مدیریت کنیم

وی کنترل و مدیریت حرص را لازم دانست و یادآورشد: اگر این قوه کنترل، مدیریت و جهت دهی نشود و در کنار غرائز دیگر مانند شهوت، غضب و... قرار بگیرد انسان را به سمت دنیا سوق داده و کارکردش را مادی و دنیایی خواهد کرد.

 

شریعت باعث کنترل غریزه­ها است

پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، شریعت را باعث کنترل غریزه­ها عنوان کرد و گفت: با پایبندی به احکام و در چارچوب حدود الهی انسان سعادتمند می­شود و با استفاده صحیح از غرائز می­تواند در عین بهره­برداری از دنیا عبور کرده و به رشد معنوی برسد.

 

حرص به دنیا باعث می­شود انسان، شریعت را رها کند

وی دست برداشتن از شریعت را فریب عرفان­های کاذب خواند و یادآور شد: حرص به دنیا باعث می­شود انسان، شریعت را رها کند که اگر به جای عمل به دستورات دینی به القائات شیطانی و بی­تفاوتی نسبت به احکام الهی روآورد به یقین حقیقت دین را متوجه نشده است.

 

دنیای محدود جوابگوی حرص نامحدود انسان نیست

حجت الاسلام صبوحی در پایان با بیان این که دنیای محدود جوابگوی حرص نامحدود انسان نیست گفت: متاع قلیل دنیا ظرفیت ندارد جوابگوی حرص انسان در جذابیت‌های مختلف دنیا مانند راحت طلبی، شهوت طلبی، قدرت طلبی باشد بنابراین باید حرص و طمع نامحدود را در رسیدن به امور جاویدان و نامحدود استفاده کنیم./908/پ202/س

ارسال نظرات