۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۷۸۲
استاد حوزه علمیه قم:

دعای جوشن کبیر اوج خداشناسی و توحید است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: دعای جوشن کبیر اوج خداشناسی و توحید ناب است که افزون بر اثرپذیری واژگانی از قرآن کریم، دارای فرازهایی است که به‌طور مستقیم از آیات قرآن کریم برخاسته است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در جمع شرکت کنندگان در محفل جزءخوانی قرآن کریم در شهرکرد که همه روز در مصلای بزرگ این شهر برگزار می شود، نخستین مرتبه دینداری را شناخت خدا و ایمان به او برشمرد و اظهار داشت: پیامبر(ص) و پیشوایان معصوم(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین مربیان دین، این هدف را دنبال می‌کردند و سراسر زندگی آنان وقف هدایت مردم به‌سوی خدا بود.

وی ماه رمضان را ماه رحمت الهی دانست و افزود: هنگامی که خدا از یاد برود به خودی‌ خود انسان در عذاب خواهد بود و هرچه این فراموشی و دوری بیشتر شود فاصله معنوی انسان با خدا بیشتر و این سختی و عذاب روحی هم بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که یکی از اعمال مورد تأکید در ماه مبارک رمضان دعا است، تصریح کرد: کسی که از یاد خدا غفلت ورزد و دوری کند وارد جهنمی سراسر گناه می‌شود؛ چرا که گناه کردن به خودی خود برای انسان بزرگ‌ترین و سخت‌ترین عذاب است.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان این که دعا به کمک انسان شتافته و در دستیابى به خواسته‌هایش وى را یاری مى‌کند، گفت: خداشناسى، اعتماد به نفس، تقویت اراده و آرامش به انسان مى‌بخشد و روح یأس و نومیدى را از او دور کرده و وى را فردى بلند همت، تلاشگر، هوشمند و امیدوار مى‌سازد.

این مقام مسؤول با اشاره به این که شگفتی‌های خلقت و عظمت باری تعالی و مقام انسان در دعای جوشن کبیر دریچه‌هایی از نور و معرفت را برای هر انسانی باز می‌کند، خاطرنشان کرد: این دعا دربرگیرنده هزار و یک‌ نام‌ و صفت خدای‌ متعال‌ است.

وی با تأکید بر این که دعای جوشن کبیر دعای رهایی از آتش است، گفت: در این دعا که از عالی‌ترین دعاهایی است که از زبان انسان خطاب به پروردگارش تراوش شده، از خداوند متعال طلب رهایی از عذاب آتش می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری تصریح کرد: اگر در خواندن هر فرازی از این دعا به مفاهیم عمیق آن توجه شود تردیدی در این نیست که انسان منقلب شده و در مقابل عظمت خالق سر به سجده نهد.

وی ادامه داد: این دعا از 100 فصل تشکیل شده که پس از پایان هر بخش، عبارت «سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ؛ تو پاک و منزه هستی ای خدا و خدایی جز تو نیست، فریاد! فریاد! پروردگارا ما را از آتش نجات بده» خوانده می‌شود.

مدرس حوزه علمیه با بیان این که خداوند دارای 99 اسم است که هر کسی او را به این نام‌ها بخواند دعایش مستجاب و هر که آن ها را شماره کند، اهل بهشت است، اظهار داشت: دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام(ص) آورده شده است.

وی با اشاره به این که دعای جوشن کبیر صد بند دارد و هر بند حاوی‌ 10 اسم از اسمای‌ خدا است‌ به‌ جز بند 55 که‌ یازده‌ اسم‌ باری‌تعالی در آن‌ آمده‌ است، گفت: خدای تعالى به خواننده این دعا به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏‌بخشد؛ پس هرگاه از خواندن این دعا فارغ شود خداى تعالى براى او خانه‏‌اى در بهشت بنا مى‌‏کند و او را ثواب حرف‌هاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‌‏بخشد و به او همچون ثواب ابراهیم خلیل(ع)، موسى(ع)، عیسى(ع) و رسول‌الله(ص) مى‏‌بخشد.

این کارشناس مذهبی بهترین و غنى‌ترین منابع موجود برای دستیابی به آموزه‌های اسلامی را نیایش‌های رسیده از ائمه معصومین(ع) دانست و افزود: یکی از مضمون‌های مهم بیان شده در این نیایش‌ها تبیین خداوند و اوصاف او است که ائمه(ع) در قالب نیایش به آن پرداخته‌اند.

وی مهم‌ترین هدف تربیت اسلامی را تقویت خداشناسی و افزایش خداباوری دانست و افزود: در فضایل و آثار و برکات این دعا باید گفت هر کس سه مرتبه یا یک مرتبه این دعا را در ماه مبارک رمضان قرائت کند خداوند آتش را بر جسد او حرام می‌کند و همچنین بهشت را بر او واجب می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که دعای جوشن کبیر نقش معرفت‌افزایی دارد و معرفت ما را به خدا زیاد می‌کند، بیان داشت: کسانی که معرفت کافی را کسب کرده باشند می‌توانند به ژرفای این دعا پی ببرند.

وی اضافه کرد: دعای جوشن کبیر اوج خداشناسی و توحید ناب است که افزون بر اثرپذیری واژگانی از قرآن کریم، دارای فرازهایی است که به‌طور مستقیم از آیات قرآن کریم برخاسته است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که استمرار و مداومت در دعا و نیایش چه به‌صورت روحی و قلبی و چه به‌صورت اعمالی و افعالی، دوام و ماندگاری آرامش روحی و روانی انسان را به همراه خواهد داشت، افزود: ادعیه فراوان در تعالیم اسلامی وجود دارد که هر یک به فراخور زمان و مکان خاص است و نیز کتاب ارزشمند مفاتیح‌الجنان حاوی دعاهای فراوان با مضامین عرفانی است./9457/پ202/ب2

ارسال نظرات