۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۲۷۹
آیت‌الله سبحانی:

فلسفه امتحان فاسدان آشکار شدن ذات آنها است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که خداوند بندگان را امتحان می‌کند تا قابلیت‌های آنها ظاهر شود، گفت: امتحانات الهی برای افراد فاسد به خاطر این است که آنچه را در ذات دارند آشکار کنند.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

وی با اشاره به آیات «قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ عَالِمَ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبَادِکَ فِی مَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ»، گفت: هرچه مقام پیامبر(ص) بالا باشد باز هم ممکن است نوعی آزرده خاطری بر ایشان حاصل شود و این آیه می‌خواهد پیامبر را تسلی بدهد.

 این مرجع تقلید ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید: خدا مالک آسمان‌ها و زمین است، عالم الغیب و الشهاده است و در روز قیامت در میان بندگان قضاوت خواهد کرد.

استاد برجسته تفسیر قرآن با استناد به آیه فوق علم و قادر بودن را از ویژگی‌های قضاوت کردن برشمرد و ابراز کرد: خداوند دانا و توانا است و چون آسمان‌ها و زمین را خلق کرده از علم نیز برخوردار است؛ بنابراین خداوند به خوبی می‌تواند در روز قیامت میان بندگان حکم کند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در تفسیر آیه «وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مَا فِی الأرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لافْتَدَوْا بِهِ مِنْ سُوءِ الْعَذَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: اگر مشرکان همه زمین و مانند آنرا بخواهند به جای عذاب آخرت بدهند( هرچند نمی‌توانند) باز هم از آنها قبول نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که بدی های مشرکان و گناهکاران در روز قیامت آشکار می‌شود، اظهار کرد: اعمال انسان دارای سه وجود مادی، برزخی و اخروی است و هر عملی که انجام دهند اعم از نیک و بد در روز قیامت آشکار می‌شود.

وی ادامه داد: مشرکان اعتقادی به آخرت ندارند و فکر می‌کنند در این روز بزرگ خبری نیست اما اعمال آنها برایشان مجسم شده و به اشتباه خود پی می‌برند.

این مرجع تقلید آیات قرآن را گواهی دهنده بر تجسم اعمال در روز قیامت ذکر کرد و افزود: خداوند در آیه 47 سوره مبارکه زمر و در آیه 34 سوره مبارکه توبه به مسأله تجسم اعمال تأکید می‌کند.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: کسانی که با قرآن و خدا می جنگند گاهی بیدار می‌شوند و آن وقتی است که دچار سوءالحال شوند؛ ویژگی چنین افرادی این است که در غفلت از خدا غافل بوده و در هنگام بلا و سختی به یاد خدا می‌افتند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) فلسفه امتحانات الهی از بشر را مورد توجه قرار داد و گفت: امتحان خدا برای اتمام حجت نیست در برخی موارد خداوند بندگان را امتحان می‌کند تا قابلیت‌های آنها ظاهر شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: خداوند افراد را امتحان می‌کند تا کسانی که در ذات خود دارای قابلیت هستند بتوانند آنرا به منصه ظهور برسانند و امتحانات الهی برای افراد فاسد نیز به خاطر این است که آنچه را در ذات دارند آشکار کنند./927/پ201/ج

ارسال نظرات