۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۲۱۴۳۳۷
آیت الله مکارم شیرازی:

تخلق به اخلاق الله ویژگی بارز انسان کامل است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که برای رسیدن به مقام سیر و سلوک و انسان کامل شدن، باید متخلق به اخلاق الله باشیم، آثار حمد و ثنای الهی را متوجه بندگان دانست.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پنج شنبه شب در ویژه برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان فرازهای دیگری از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخت.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام زین العابدین(ع) در سیزدهمین بخش از این دعا عرضه می دارد «خدایا از تو می خواهم به جای این که زبانم به بدی ها و زشتی ها آلوده شود حمد و ثنای تو را به جای آورم»

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین آثار مترتب بر حمد و ثنای الهی، تصریح کرد: خدای متعال نیازی به حمد و نثای ما ندارد، او دارای کمال بی نهایت است و قدرت، رحمت و عدالت او بی بدیل است و این گونه نیست که ما نعوذ بالله بخواهیم با حمد و ثنا کمبود او را برطرف کنیم.

 

این مرجع تقلید تاکید کرد: اثر حمد و ثنای الهی به خود انسان و بندگان بر می گردد، وقتی صفات خدا را بر زبان جاری می کنیم اثر آن در خود ما ظاهر می شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث حضرت رسول« تخلقوا باخلاق الله» یادآورشد: برای انسان کامل شدن و سیر و سلوک الی الله و این که بتوانیم به مقام قرب الهی و عرفان اسلامی برسیم، باید تخلق به اخلاق الله داشته باشیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دعای جوشن کبیر، یادآورشد: در این دعای شریف هزار و یک صفت از صفات خدا بیان شده است، همه فقرات دعا ده صفت در آن آمده اما یک مورد یازده صفت در آن بیان شده است.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: قرائت ظاهری این دعای شریف بسیار خوب است اما کافی نیست، باید در مضامین بلند این دعا دقت کنیم و تلاش ما بر این باشد که خود را در حد توان به این شاخصه ها و صفات نزدیک کنیم.

 

این مرجع تقلید رمز تکامل انسان را تخلق به اخلاق الله ذکر کرد و یادآورشد: خدای متعال نیازی به حمد و ثنای ما ندارد، این حمد و ثنا وسیله ای برای تخلق به اخلاق الله است و نتیجه آن به خود انسان باز می گردد. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات