۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۴۴۸۴
آیت الله سیدان:

در امر به معروف و نهی از منکر مطابق سیره اهل بیت رفتار کنیم

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه مشهد با بیان این که اگر آسیب های هدایت، کنترل نشده باشد، سودی نخواهد داشت، گفت: نفس و اصل کار بسیارمطلوب است، اما باید تلاش کرد که کار براساس مکتب اهل بیت(ع) همراه با تعقل باشد.
 آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، از علمای حوزه علمیه مشهد شب گذشته(سوم مردادماه) در نشست فعالان امر به معروف و نهی از منکر که در محل مسجد حضرت ابالفضل(ع) برگزار شد، به تبیین جایگاه هدایت و روشنگری در دین اسلام پرداخت و گفت: در اسلام هدفی به نام هدایت و روشنگری وجود دارد که بسیار مقدس است و از طریق شناخت صحیح افراد و طبقات مختلف( بعد از شناختن خود و متعهدشدن به خویش) محقق می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سوره حمد در میان سوره ها، اظهار کرد: براساس روایات، سوره مبارکه حمد از مهمترین سوره ها نیست بلکه ازتمامی سوره ها درقرآن کریم مهم­تراست؛ سوره حمد «ام الکتاب»است و ریشه تمام مسائل قرآن از آن نشأت گرفته است.

 

هدایت را فقط از خدا بخواهید

استاد سطح عالی حوزه مشهد با اشاره به این روایت از امام رضا(ع) که می فرمایند: «درگنجینه عرش الهی گوهری نفیس ترازسوره حمد قرارداده نشده است»، افزود: خداوندمتعال دراین سوره مبارکه، بعداز این که انسان ها تعلیم داده شدند،خداراستایش کردند و باصفات کمال وجلال خداونداعلام بندگی به حضرت حق رابه جای آوردند، از آن ها تنها یک درخواست دارد که «هدایت را فقط از من بخواهید».

 

آیت الله سیدان با بیان این که خداوند متعال قرآن را به منظورهدایت انسان ها نازل و پیامبروجانشینانش را به عنوان هادی معرفی کرده است، تصریح کرد: انسان باید درارتباط با برنامه های دینی که درمسیرهدایت است به همه مسائل مربوط به هدایت و آفات آن توجه کند و کار وهدفش در صراط مستقیم باشد تا به درجات عالی هدایت که همان شناخت، تعهد و تعلیم است، برسد.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: اگر انسان ها، کاری را به خاطر خدا انجام دهند، در انجام آن مسامحه نمی کنند، در توسعه آن کوشا خواهند بود و در مقابل مشکلات استقامت خواهند داشت و در نتیجه به موفقیت خواهند رسید.

 

در امر هدایت نباید دچار افراط و تفریط شویم

این عالم برجسته یادآور شد: انسان به هرنحوی در جهت هدایت حرکت کند آسیب هایی سر راهش قرار دارد که شناسایی این آسیب ها با توجه به مبانی وحی و تعقل ممکن است.  

 

آیت الله سیدان با بیان این که اگر آسیب های هدایت بسیار و کنترل نشده باشد، سودی نخواهد داشت، ادامه داد: نفس و اصل کار بسیار مطلوب است، اما باید تلاش کرد مطالب بر اساس مکتب اهل بیت(ع) همراه با تعقل باشد و اگر مدحی صورت می گیرد نباید به غلو برسد.

 

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به بررسی مکتب غلو پرداخت و عنوان کرد: غلو، وهن و سستی متناسب شأن معصومین نیست؛ جمهوری اسلامی باید براساس مکتب اهل بیت(ع) حفاظت شود و افراد براساس مکتب وحی کارهای جامعه را به سامان برسانند./930/پ202/ج

ارسال نظرات