۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۱۴۵۷۹
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس:

۱۵ شهر استان فارس متقاضی معرفی ائمه جمعه هستند/ حضور پزشک آدینه در مصلاهای فارس

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس با بیان این که این استان دارای بیشترین تعداد اقامه نماز جمعه در کشور است، گفت: ۱۵ شهر استان فارس متقاضی معرفی ائمه جمعه هستند.
حجت الاسلام حسين ملک مکان، رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه استان فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس امروز، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به فرا رسیدن سالروز نخستین اقامه نماز جمعه انقلاب اسلامی در تهران اشاره کرد و از اجرای 30 برنامه در این ایام در استان فارس خبر داد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شیراز بعد از تهران دومین شهری بود که نماز جمعه به امامت شهید آیت‌الله دستغیب در آن اقامه شد.

 

اقامه 72 نماز جمعه در فارس

وی با بیان این که امروزه 72 نهاد نماز جمعه شیعه در استان فارس مشغول به فعالیت است،‌ افزود: با احتساب ائمه جمعه اهل تسنن این استان دارای بیشترین تعداد اقامه نماز جمعه در کشور است.

 

وی با بیان اینکه در تمام مراکز شهرستان‌های فارس ائمه جمعه وجود دارند، گفت: اکثر بخش‌های فارس نیز دارای ائمه جمعه هستند و در هر جا که تبدیل به شهر شده باشد نیز در نوبت معرفی ائمه جمعه هستند که حدوداً 15 شهر متقاضی این امر هستند.

 

حجت‌الاسلام ملک‌مکان اظهار کرد: برای نخستین برای بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، در شهرستان خنج امام جمعه شیعه منصوب شد که یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرد.

 

جذب 4 میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته

 

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس ابراز کرد: در یک سال گذشته اعتباراتی از سوی سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور برای پروژه‌های عمرانی این ستاد در استان فارس تخصیص یافت که بیش از 4 میلیارد تومان جذب اعتبارات داشتیم و بدین لحاظ در کشور نیز حائز رتبه اول هستیم


تریبون نماز جمعه فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم 


 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس، تریبون نماز جمعه را فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم دانست و گفت: گاهی اوقات ائمه جمعه خواسته‌های مردم را در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌کنند.

 

وی با بیان این که ائمه جمعه در کنار اقامه نماز جمعه مسؤولیت‌های دیگری هم بر عهده دارند، گفت: در بحث جمع‌آوری زکات، احیای امر به معروف و نهی از منکر و سایر موضوعات فرهنگی ائمه جمعه نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام ملک‌مکان با اشاره به فعالیت‌های این ستاد بیان کرد: در استان فارس در کنار مصلاهای نماز جمعه مهدهای آدینه داریم که در روزهای جمعه از فرصت استفاده شده و فرزندانی که والدین آنها به نماز جمعه آمده‌اند، آموزش می‌بینند.

 

حضور پزشک آدینه در مصلاهای فارس 

وی از حضور پزشک آدینه در محل مصلاهای نماز جمعه فارس خبر داد و افزود: این پزشکان به صورت رایگان طبابت خود را به مردم نمازگزار ارائه می‌دهند.


 

حجت‌الاسلام ملک‌مکان با اشاره به این که وضعیت اعتباری کشور با توجه به تحریم‌ها مساعد نیست،‌ تز این رو نمی‌توان گلایه کرد، گفت: اما از مسؤولان انتظار می‌رود بخشی از اعتبارات را به خصوص برای مصلاهای نماز جمعه تخصیص دهند البته استاندار فارس در بودجه 93 در این زمینه قول مساعد داده است.

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس ادامه داد: بودجه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه داد، حدود 30 میلیارد تومان برای کل کشور در نظر گرفته شده بود.

 

وی به مصلای نماز جمعه شیراز اشاره کرد و گفت: با تکمیل شبستان حرم شاهچراغ(ع) در مکانی که فعلاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مصلای شیراز باز هم استفاده خواهد شد زیرا مکان بهتر از این را سراغ نداریم ولی اگر طرح انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر صورت گیرد و یکی از پادگان‌ها منتقل شود، می‌توان آن مکان را به عنوان مصلا استفاده کرد.

 

وجود 150 گروه استهلال ماه در کشور

 

حجت‌الاسلام ملک‌مکان در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت ستاد استهلال ماه شوال اشاره کرد و گفت: ستاد استهلال در کشور زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند و در هر استانی نیز این ستاد زیرمجموعه‌هایی دارد و دبیری آن به عهده رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه است که حدود 150 گروه در کشور زیرنظر ستاد استهلال فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که در استان فارس حدود 20 الی 25 گروه ستاد استهلال وجود دارد، گفت: تمام این گروه‌ها برای رؤیت هلال ماه رمضان و شوال فعال می‌شوند و برای رؤیت ماه شوال نیز این گروه‌ها از فردا که 29 رمضان است فعال خواهند دش.

 

حجت‌الاسلام ملک‌مکان ابراز کرد: به دلیل این که احتمال رؤیت هلال ماه در روز یکشنبه بسیار ضعیف است از این رو گروه‌های استهلال فردا تنها در شیراز و اطراف مستقر خواهند شد و از روز دوشنبه این گروه‌ها به تمام نقاط استان فارس اعزام می‌شوند.

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به این که به احتمال زیاد روز سه‌شنبه، عید سعید فطر است،‌ گفت: نماز عید فطر مانند نماز جمعه دارای دو خطبه است که در زمان ظهور امام معصوم واجب و در زمان غیبت مستحب است.

 

وی از برپایی 700 نماز عید فطر در شیراز خبر داد و گفت: نماز اصلی ساعت 7:30 صبح روز عید فطر در مصلای نماز جمعه شیراز به امامت آیت‌الله ایمانی برپا خواهد شد.

 حجت‌الاسلام ملک‌مکان عنوان کرد: همچنین میزان زکات فطریه استان فارس با توجه به خوراک مردم این استان، بین 4هزار الی 5 هزار و 500 تومان تعیین شده است./919/پ201/ب4

ارسال نظرات