۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۲۱۴۵۹۰
امام جمعه تهران:

بعد اخلاقی و معرفتی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تأکید کرد: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در اثر استقامت در مسیر خودسازی و کسب معرفت نفس به مقامات عالیه رسیده و با سوز و عشقی که به خدا داشته از بکائین بوده است.
ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران در برنامه ضیافت شبکه معارف صدا و سیما درباره شخصیت میرزا جواد آقا ملکی تبریزی اظهار داشت: آیت حق، قطب العارفین میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، حکیم، عارف، فقیه و اصولی که ابعاد مختلف وجودی ایشان مزین به کمال بود و در بعد اخلاقی و معرفتی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تأکیدکرد: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در اثر استقامت در مسیر خودسازی و کسب معرفت نفس به مقامات عالیه رسیده و با سوز و عشقی که به خدا داشته از بکائین بوده است.

 

وی به نامه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به شیخ محمد حسین غروی اشاره کرد و گفت: مرحوم غروی نسخه عملی از میرزا جواد آقا می­خواهد و ایشان عصاره عرفان را گذشتن از عالم ماده و مثال و رسیدن به عالم عقل می­داند که با مراقبت، گذشتن از نفس و طی مراتب قرب امکان­پذیر است.

 

امام جمعه موقت تهران بیان­داشت: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بعد از عمل کردن به نسخه­های استادش ملا حسین قلی همدانی، روزی به ایشان می­گوید: به دستورات شما عمل می­کنم، اما به جایی نرسیدم! استاد اسم میرزا جواد آقا را می­پرسد، میرزا جواد آقا تعجب کرده،می­گوید: مرا نمی‌شناسید؟! من جوادملکی تبریزی  هستم، استاد می­پرسد: شما با فلان ملکی‌ها نسبتی دارید؟ ایشان آنها را شایسته نمی‌دانسته­ و انتقاد می­کند! استاد با شنیدن این سخن ناراحت شده می­گوید: هر وقت توانستی کفش آنها را که بدشان می‌دانی پیش پایشان جفت کنی به جایی می­رسی! میرزا جوادآقا بعد از این با فامیلش ارتباط برقرار کرده تا جایی که کفش­ ایشان را جفت می­کند، این خبر به تبریز رسیده و کدورت فامیلی نیز رفع می‌شود.

 

وی افزود: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در محضر استادش ملا حسین قلی همدانی، شکایت می­کند که شما به دیگران بیشتر توجه می­کنید و استاد می­گوید: حال شما این است؛ «هنگامی که وارد مجلسی می­شوید در جای خاصی می­نشینید» که میرزا جواد آقا بعد از این دیگر برایش فرقی نمی­کرد کجا بنشیند و با معرفت النفس عملی ودرک محضر استاد از خودش گذشت و به خدا رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی خاطرنشان­کرد: کتاب­های «اسرارالصلوه، المراقبات و لقاء الله» چند اثر از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در زمینه سیر و سلوک است که برای اهل نظر و اهل طریق الی الله می­تواند راهنما باشد و برای بنده اسرارالصلوه بیشتر جاذبه داشته است.

 

وی با اشاره به شاگردان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی تأکیدکرد: سرآمد شاگردان ایشان و سرآمدعلمای شیعه حضرت امام خمینی(ره) است که همچون پیامبران الهی مجاهد بودند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی یادآورشد: حاج آقا حسین فاطمی قمی از شاگردان ایشان می­گوید: میرزا جواد آقا به دنبال من کسی را فرستاده بود، با عجله رفتم، دیدم در حال نماز است، الله اکبر را گفت و به دیدار الله شتافت.

 

امام جمعه موقت تهران در پایان با اشاره به خاطره­ای از قول آیت الله فهری گفت: به آیت الله بهجت گفتم ما در نجف دوست بودیم، شما اوج گرفتید و من جا ماندم، به حرمت آن رفاقت، مطلبی به من بگویید و ایشان گفت: من وارد حرم مطهر امام رضا(ع) شدم، ضریح به روی من باز شد، امام رضا(ع) نشسته بودند، مرا به حضور طلبیدند و فرمودند: «آیا ممکن است، آیا ممکن است، آیا ممکن است کسی به ما پناه بیاورد و ما به او پناه ندهیم»./908/202/ع

ارسال نظرات