۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۱۴۶۷۳
استاد حوزه علمیه قم:

نماز عید فطر تجلی وحدت بین مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام زینتی درباره اهمیت نماز عید فطر گفت: در این روز همه مسلمانان اعم از شیه و سنی برای نزدیک شدن دلها به یکدیگر به وسیله پرشکوهترین عبادت در درگاه خداوند طلب بخشش می‏کنند.
نماز عيد سعيد فطر

حجت‏الاسلام علی زینتی استاد حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت عید سعید فطر و جایگاه آن در بین مسلمانان گفت: در بین چهار عید بزرگ اسلام بعد از عید غدیرخم، عید فطر از جایگاه اساسی بین شیعه و سنی برخوردار است و در روایات وارده از اهل بیت طاهرین(ع) از عید فطر به بزرگی یاد شده و حتی این روز با روز قیامت قیاس شده است.

 

وی درباره وجه نام‏گذاری این روز به فطر ابراز داشت: وقتی انسان در شریف‏ترین و پر برکت‏ترین ماه سال یک ماه را روزه می‏گیرد و به عبادت خدای خود می‏پردازد در واقع به فطرت الهی خود باز می‏گردد و به همین علت روز اول ماه شوال را عید فطر نامیده‏اند.

 

این استاد حوزه با اشاره به جایگاه اعیاد غدیر و فطر در بین مسلمانان افزود: عید غدیرخم عید ولایت است و عید فطر عید بندگی و با تطبیق روایات وارده درباره این دو عید فهمیده می‏شود که بندگی بدون ولایت نزد خداوند جایگاهی ندارد.

 

حجت‏الاسلام زینتی با اشاره به سبک زندگی امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: از اعمال وارده و بسیار مؤکد روز عید فطر زیارت امام حسین (ع) است و این عمل انسان را به این وا می‏دارد که زندگی خود را به نحوه زندگی امام حسین(ع) نزدیک کند که سراسر بندگی و تسلیم در برابر خداوند یکتا است.

 

این استاد اخلاق در ادامه با توجه به دعا‏های وارد شده در این روز گفت: عمده دعا‏های این روز طلب بخشش و رزق حلال از خداوند است و کسب روزی حلال از ارکان زندگی اسلامی و دینی است و یک مؤمن روزه دار باید توجه به نحوه کسب و کار خود داشته باشد.

 

وی با توجه به نقش نماز عید فطر در برکات جمعی و اجتماعی افزود: نماز عید و اذکار و تکبیرات خاص آن نشان از جایگاه روابط اجتماعی در دین اسلام دارد، وقتی اعمال این روز مانند اطعام، صدقه و اجتماع برای نماز را می‏بینیم توجه خداوند و اسلام را به روابط نیک اجتماعی درک می‏کنیم.  

 

حجت‏الاسلام زینتی نماز عید فطر را از بزرگترین اعیاد مشترک مسلمان‏ها دانست و اظهار داشت: پافشاری به نقاط مشترک بین شیعه و سنی از برکات مهم عید فطر است و در این عید شیعه و سنی با نماز، عبادت و عید مشترک خود در کنار هم در صف نماز، وحدت خود را به جهانیان نشان خواهند داد و خاری در چشم دشمنان خواهند بود./1329/ 302/ع

ارسال نظرات