۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۱۴۶۹۲
آیت‌الله مظاهری:

بدون تقوا کسی نمی تواند وارد وادی اخلاق و عرفان شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بدون تقوا معنا ندارد کسی وارد علم اخلاق و عرفان شود، این عرفان‌های دروغین که پیدا شده و سبب بدبختی برای انسان‌ها را فراهم کرده از همین جا سرچشمه می‌گیرد.
درس اخلاق آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در جلسه سخنرانی خود در مسجد حکیم گفت: اعتقاد به معنویات و اعتقاد به معاد جسم را کنترل می‌کند، وقتی انسان جسم را کنترل کرد مانند این است که فرد فهمیده دانا سوار یک اسب چموش دهان به دهان و به مقصد می‌رسد.
 
رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: ما مرکب هستیم از روح و جسم، روح ما ذاتا دارای فضایل است، چهل فضیلتی که علمای علم اخلاق درست کردند و لشکریان روح نامیدند، باید بگوییم خود روح این فضایل را دارد.
 
وی با اشاره به این‌که جسم ما نیز همان اقتضائات بد و رذایل را دارد، اظهار کرد: فقط راه این است که انسان در تهذیب نفس و اخلاق کار بکند، از خداوند توفیق بخواهد،‌ قرآن می‌فرماید این تهذیب نفس کار مشکلی است و می‌فرماید اگر رحمت و فضل خداوند نبود، هیچ یک از شما نمی‌تواند خود را تزکیه کند.
 
حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: از مواردی که سبب می‌شود خداوند به انسان کمک کند، اهمیت به واجبات، اهمیت به نماز و اجتناب از گناه است، اجتناب از گناه عجیب است برای این‌که جسم را قوی کند.
 
وی ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید اگر کسی گناه کرد، یک نقطه سیاه در دلش زیاد می‌شود و اگر همین طور گناه روی گناه انجام داد، سیاهی روی دل او را می‌گیرد و امام صادق(ع) می‌فرماید هیچ گاه دیگر رستگار نمی‌شود.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که انسان اگر روح را کشت دیگر رستگار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: قرآن بیش از صد آیه دارد درباره این‌که ای انسان مواظب باش که از حیوان پست‌تر و بدتر نشوید، پست‌تر از هر جنبنده‌ای این گروه داعش است.
 
وی ابراز کرد: گروه داعش می‌خواهد جلویش باز باشد و هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد، اما قرآن کریم می‌فرماید کاری بکن که بتوانی خودت را کنترل کنی، یک ماشین عالی راننده عالی می‌خواهد که پشت این ماشین بنشیند و به مقصود برسد.
 
حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که انسان اگر خودش را کنترل کرد به مراتب بالا و استکمال می‌رسد، ادامه داد: انسان می‌تواند تا خداوند خدایی می‌کند، مقام قرب الهی را پیدا کند تا جایی که روح مسلط بر جسم شود و جسم براق انسان شود.
 
وی گفت: قدم اول در علم اخلاق تقوا است، بدون تقوا معنا ندارد کسی وارد علم اخلاق و عرفان شود، این عرفان‌های دروغین که پیدا شده و سبب بدبختی برای انسان‌ها را فراهم کرده از همین جا سرچشمه می‌گیرد.
 
رییس حوزه علمیه اصفهان اهمیت به واجبات و اهمیت به مستحبات، انس با قرآن، توسل به اهل‌بیت(ع)، اجتناب از گناه، حفظ گوش و چشم و زبان و کنترل زبان را از راه‌های رسیدن به اخلاق دانست و ابراز کرد: باید به جایی برسیم که به قول قرآن به تقوای دل برسیم، در آن جا معلم اخلاق نیاز داریم و معلم اخلاق ما خداوند است.
 
وی ادامه داد: وقتی تقوا درست شد خداوند به انسان کمک می‌کند، معلم خصوصی در اخلاق نه ممکن و نه جایز است، دنبال معلم اخلاق خصوصی نروید،‌ نود درصد کسانی که دنبال معلم اخلاق خصوصی رفتند، گمراه شدند.
 
حضرت آیت‌الله مظاهری معلم عمومی را جایز دانست و معلم‌های عمومی را منبرها و روضه‌ها برشمرد و بیان کرد: اگر انسان بخواهد به جایی برسد، باید معلم اخلاق خود را خداوند قرار دهد و اگر بخواهیم خداوند معلم اخلاق ما باشد، باید تقوا داشت.
 
وی گفت: تقوا اهمیت به همه واجبات به ویژه نماز است، تقوا همان اهمیت به مستحبات است، و تقوا همان اجتناب از گناه است که از اهمیت به واجبات و مستحبات بالاتر است و این سبب می‌شود که خود خدا بدون این‌که انسان ازش بخواهد معلم اخلاق انسان شود./914/پ202/ج
ارسال نظرات