۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۱۴۷۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

نماز عید فطر شکوه غفران الهی است/ شناخت فرهنگ ها با اعیاد ملی و مذهبی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار اعیاد مذهبی در جامعه اسلامی گفت: اعیاد فطر، قربان، غدیر و جمعه اعیاد بزرگ در فرهنگ اسلامی است که همه آنها در عبادت خداوند و خشنودی او از بندگانش سپری می‏شود.
حجت الاسلام حسن عرفان

حجت‏الاسلام حسن عرفان استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره عید سعید فطر گفت: عید در هر جامعه و فرهنگی به یک معنا استعمال می‏شود مثلا اعیاد ملی و باستانی، یا اعیاد سیاسی و انقلابی. ولی اعیادی مذهبی اعیادی است که از سوی خداوند متعال جعل شده و بیانگر عظمت آن روز در نزد خداوند است.

 

وی اعیاد را از شاخصه‏های شناخت فرهنگ و هویت ملت‏ها شمرد و افزود: همه ملت‏ها و کشورهای جهان اعیادی دارند که از برگزاری آنها می‏توان ارزشها و ضدارزش‏های آن جامعه را شناخت، در کشور‏های غربی و صنعتی امروزه جهان اعیاد روز لهو و بی پروایی و رهایی از قیود اخلاقی و الهی است؛ ولی برعکس اعیاد در فرهنگ اسلامی مانند عید سعید فطر روز اخلاق و عبادت و تزکیه نفس از پلیدی‏هاست.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با توجه به آثار اعیاد مذهبی در جامعه اسلامی ابراز داشت: اعیاد فطر، قربان، غدیر و جمعه اعیاد بزرگ در فرهنگ اسلامی است که همه آنها در عبادت خداوند و خشنودی او از بندگانش سپری می‏شود.

 

حجت‏الاسلام عرفان عید فطر را عید پاکیزگی و محبت توصیف کرد و یاداور شد: در این عید اجتماع عظیم مردمی و برپاداشتن نماز باشکوه این روز در کنار یکدیگر نشانه محبت مسلمانان به یکدیگر و تأکید به بهداشت در این روز و یاری مردم از هم نشانه پاکیزگی روح و جسم مؤمنین در این روز است.

 

وی این روز را روز وحدت بین مسلمانان دانست و تأکید کرد: عید فطر از نشانه‏های وحدت بین همه مسلمانان از شیعه و سنی است و این اتحاد از واجبات امروز جامعه اسلامی است.

 

این استاد اخلاق در پایان اظهار داشت: به مردم مسلمان جهان اعم از زن و مرد و پیر و جوان توصیه می‏کنیم که الطاف الهی این روز را از دست ندهند و با حضور خود در نماز عید سعید فطر و پرداخت زکات فطره غفران الهی را به دست آورند./1329/302/ع

ارسال نظرات