۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۱۴۸۵۳

مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله مروجی ‌مبلغی در کوهدشت برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه لرستان از برگزاری مراسم چهارمین سالگرد عالم ربانی آیت‌الله مروجی ‌مبلغی در کوهدشت خبر داد.
حجت الاسلام محمدرضا مبلغي ، مدير حوزه هاي علميه لرستان

حجت الاسلام محمد رضا مبلغی، مدیر حوزه های علمیه لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: مراسم چهارمین سالگرد عالم ربانی آیت‌الله ماشاء‌الله  مروجی‌مبلغی روز پنج شنبه، نهم مرداد ماه جاری در شهرستان کوهدشت برگزار می شود.

وی یادآور شد: شیخ ماشاالله مروجی در سال 1300خورشیدی در محله‌ چهار چنار بروجرد، در یک خانواده‌ مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود.

حجت الاسلام مبلغی با بیان این که آیت الله مروجی مبلغی، مروج و مبلغ واقعی دین بود، یادآور شد: ایشان سال‌های بسیاری در یک خانه‌ گلی، ساده و محقر زندگی‌ای سرشار از معنویت را سپری کرد.

مدیر حوزه های علمیه لرستان بیان داشت: بارزترین ویژگی آیت‌الله مروجی مبلغی این بود که هیچ‌گاه مقام و منصب دولتی اختیار نکرد و در کارهای سیاسی و به‌طور کلی سیاست دخالت نداشت.

وی در ادامه صبر و استقامت، توکل به خداوند، بصیرت، فرزانگی، پارسایی، زهد و تقوا، دوری از ظواهر دنیا، هم‌دردی با مردم و بی‌ریا زیستن را از جمله ویژگی‌های آن عالم فرزانه و فقیه عالی‌قدر بیان کرد.

حجت الاسلام مبلغی با بیان این که این روحانی وارسته پس از حدود نیم‌ قرن سکونت در کوهدشت، منشأ کارهای بزرگ و خوبی برای مردم این منطقه بوده‌ است، خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله مروجی در سال 1340 حوزه‌ علمیه باقرالعلوم(ع) شهرستان کوهدشت را تأسیس کرد.

مدیر حوزه های علمیه لرستان بیان داشت: مرحوم آیت‌الله مروجی نمونه‌ یک انسان کامل و بافضیلت بود که در گمنامی و دوری از هیاهوی ظاهری دنیا و دلربایی‌های دنیوی، به حیات واقعی خود دست یافت و جاودانه شد.

آیت الله مروجی مبلغی برای کسب تحصیلات ابتدایی وارد مکتب‌خانه شد و در محضر هبت‌الله حیدری خواندن و نوشتن را آموخت، وی برای کمک به معیشت خانواده مدتی به کار و فعالیت مشغول شد.

حاج شیخ ماشاالله مروجی مبلغی در دوران اقامت آیت‌الله بروجردی در بروجرد در راه کسب معارف اسلامی وارد حوزه‌ علمیه‌ نوربخش بروجرد شد.

وی پس از انجام خدمت نظام وظیفه دوباره به حوزه‌ علمیه بازگشت و در محضر حجت‌الاسلام والمسلمین مستجاب‌الدعوه دروس معقول و منقول را گذراند.

ایشان پس از مدتی به شهرستان ملایر می‌رود و هشت ماه در آن‌جا ساکن می‌شود سپس به همدان می‌رود و مدتی از محضر آیت‌الله حاج شیخ علی محمدی همدانی به تحصیل علوم دینی مشغول می‌شود.

آیت الله مروجی مبلغی تصمیم می‌گیرد به عتبات عالیات برود؛ بنابراین همدان را به قصد خوزستان ترک می‌کند و از آن‌جا به عراق رهسپار می‌شود، مأموران مرزی او را دستگیر و به زندان منتقل می‌کنند و پس از مدتی به ایران عودت می‌دهند.

سرانجام فرصتی دیگر پیش می‌آید و زیارت نجف اشرف نصیبش می‌شود، این زمان مصادف است با زعامت آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی، شیخ شهر پس از مدتی تحصیل از نجف اشرف به همدان باز می‌گردد.

پس از این که حوزه‌ همدان به دلایلی دچار رکود می‌شود، آیت الله مروجی مبلغی برای ادامه‌ تحصیل به خرم‌آباد می‌آید و در محضر آیت‌الله روح‌الله کمالوند کسب فیض می‌کند.

گفتنی است، مراسم چهارمین سالگرد عالم ربانی حضرت آیت‌الله ماشاء‌الله مروجی ‌مبلغی با حضور مردم و مسؤولان استانی و شهرستان کوهدشت نهم مرداد پس از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع شهرستان کوهدشت برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است، سخنران این جلسه، حجت‌الاسلام سیدعلی مهدی‌نژاد، امام جمعه سابق شهرستان کوهدشت خواهد بود./9451/ت303/ب

ارسال نظرات