۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۱۴۹۴۷
امام جمعه ارومیه:

حمایت از غزه وظیفه همه مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ارومیه گفت: در غزه بیش از یک میلیون نفر زندگی می کنند که تحت شدیدترین محاصره ها و حمله های زمینی، دریایی و هوایی قرار دارند بنابراین حمایت از آن ها یک تکلیف و وظیفه اصلی بر عهده همه مسلمانان و روئسای دولت ها است.
نماينده ولي فقيه در اروميه

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز این هفته اظهار داشت: امروز جهان اسلامی مسئله ای مهم تر از غزه ندارد و جای تأسف است که شیوخ عرب منطقه با بی اعتنایی خود به این همه جنایت دل مسلمین را به درد آورده اند.

 

وی افزود: در این سرزمین بیش از یک میلیون نفر زندگی می کنند که تحت شدیدترین محاصره ها و حمله های زمینی، دریایی و هوایی قرار دارند بنابراین حمایت از آن ها یک تکلیف و وظیفه اصلی بر عهده همه مسلمانان و روئسای دولت ها است.

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: این یک عیب بزرگ است که جبهه باطل توانسته است با هم متحد شود اما جبهه حق که شامل ملت های مسلمان است به دلیل تسلط حاکمان صهیونیستی که فقط به ظاهر مسلمان هستند نتوانسته در مقابل جبهه کفر به یک وحدت و انسجام برسد که این موضوع جای تأسف دارد.

 

وی اضافه کرد: یکی از مصیبت های امروز جهان اسلام کشتار مردم بی دفاع غزه است که جای بسیار تعجب است که امروز جهان و رژیم های استکباری در برابر این جنایت های وحشی گرانه سکوت کرده و بی تفاوت مانده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: به راستی امروز باید عاجزانه از خداوند بخواهیم تا ملت های مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کند تا در برابر این جنایت ها و وحشی گری ها قیام کنند.

 

وی در ادامه به خطر بزرگ تکفیری ها و سلفی ها اشاره کرد و گفت: اینکه یک نفر به نام شیعه از راه اهل بیت خارج شود هیچ گاه مورد پذیرش شیعه نیست و امروز باید به شدت مراقب تکفیر های شیعه نیز باشیم.

  

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که در برخی از هیئت های مذهبی حرف هایی گفته می شود که مخالف مسیری است که مقام معظم رهبری در تکریم مقدسات سایر مذاهب و ادیان ترسیم کرده اند، اضافه کرد: هیئت مذهبی منتسب به اهل تشیع باید بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت نماید و از تحرکات افراطی در توهین به مقدسات سایر ادیان و مذاهب به شدت پرهیز نماید.

 

وی خاطرنشان کرد: توهین کردن به مقدسات به نام شیعه قابل توجیه در این مکتب نیست بنابراین هیئت های مذهبی باید کاملا در این امر مراقب باشند و اجازه فعالیت به افرادی که چنین رفتاری را دارند در هیئت ها ندهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با تأکید بر این که در خطبه های نماز جمعه باید مباحثی مطرح شود که مورد مصلحت و منفعت مردم باشد، به راه های کسب‌ و کار حلال در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: در دین مبین اسلام تنبلی مذمت شده است و کسب روزی حلال و صرف آن در مسیر خدا نیز عبادت برای خدا محسوب می شود.

 

تریبون نماز جمعه فرصتی برای ایجاد وحدت  

امام جمعه ارومیه افزود: روشن است که نماز جمعه آئینی عبادی و سیاسی است اما این بدین معنی نیست که سخنرانان پیش از خطبه ها یا خود امام جمعه موضوعات سطحی و شخصی یا حزبی و جناحی را مطرح کند بلکه این تریبون فرصتی برای ایجاد وحدت و بیان سیاست های کلان نظام اسلامی است و افرادی که از این تریبون استفاده می کنند باید خود را به رعایت مصالح جامعه موظف بدانند.

 

وی تصریح کرد: دفتر نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان غربی محدود به حزب و گروه خاصی نیست و چنین نگاهی ندارد بنابراین فرصت های برابری را برای خادمان نظام اسلامی قرار می دهد تا با مردم ارتباط برقرار کرده و شرح خدماتشان را ارائه نمایند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به مسئله دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: با کاهش 20 درصدی بارندگی ها ضرورت صرفه جویی در مصرف آب افزایش می یابد بنابراین باید شوراهای اسلامی شهرهای آذربایجان غربی زمینه صرفه جویی در مصرف آب در فضاهای سبز شهرها را به سرعت فراهم آورند.

 

وی موضوع استقرار ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه در دانشگاه شریف را مورد انتقاد قرار داد و افزود: دولت ستاد احیاء دریاچه ارومیه را از دانشگاه شریف که یک مجموعه صرفا صنعتی و به دور از محل وقوع بحران زیست محیطی است باید به دانشگاه ارومیه که مجموعه کاملا تخصصی و مرتبط به موضوع است منتقل کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: باید ستاد احیای دریاچه ارومیه به دور از مسائل سیاسی و مادی از دانشگاه شریف به دانشگاه ارومیه انتقال یابد چرا که جای تعجب و تأسف دارد که با وجود دانشگاهی با پیشینه و قدرت دانشگاه ارومیه که پایان نامه ها، طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی فراوانی در موضوع دریاچه ارومیه در آن انجام شده و اساتید و نیروی انسانی کارکشته و متبحری در آن وجود دارد بازهم دولت ستاد احیا دریاچه ارومیه را در تهران و در دانشگاه صنعتی شریف مستقر کرده است.

 

وی با بیان این که این کار توجیه ندارد، گفت: این کارگروه از لحاظ مسافت با دریاچه ارومیه فاصله زیادی دارد و باید در این خصوص تجدیدنظر شود و امید است با همت مضاعف این تلاش ها در مسیر درست جهت دهی شود.

 

لازم به ذکر است که آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ارومیه امروز با حضور با شکوه مردم ولایت مدار ارومیه در مصلای بزرگ امام خمینی با سر دادن شعار "اسرائیل کودک کش نابود باید گردد" نسبت به جنایت های وحشیانه رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار کردند./936/پ202/ب

ارسال نظرات