۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۲۱۵۰۵۸
رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی:

آمریکا عاجز از رفع ساده‎ترین مشکلات خود است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به ضعف آمریکا و اذعان به ضعف این کشور در حوزه خاورمیانه و درخواست آنها از ایران برای خروج از این باتلاق اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا امروز در رفع ساده ترین مسائل و مشکلات خود عاجز هستند و به رغم ژست قدرتمندانه خود برای حل مسائل و مشکلات دست و پا می زنند.
حجت الاسلام جعفريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام رسول جعفریان، رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شنبه شب در اجتماع نیروهای ارزشی شهرستان بابل در مسجد خاتم الانبیاء این شهر با بیان این که متأسفانه بسیاری از نیروهای اثرگذار جامعه هنوز شناخت کافی و عمیقی از تحولات در جهان ندارند خاطرنشان کرد: شناخت جغرافیای سیاسی و میزان اثرگذاری قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بر تحولات جهان اسلام و منطقه خاورمیانه از جمله مسائلی است که باید در ایران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: امروز ضروری است که در حوزه های علمیه در کنار تحصیل علوم دینی و دانش روز دست کم دو واحد در خصوص جغرافیای سیاسی و منطقه ای و جریان شناسی تدریس شود و این مهم با توجه به تحولات منطقه بسیار ضروری است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، نفوذ و گسترش تفکرسلفی و وهابی و به خصوص داعش را خطرناک توصیف کرد و گفت: این گروه ها با حمایت مالی عربستان، امارات متحده و قطر مشغول به فعالیت هستند.

 

وی به بهره گیری گروهک های جدید تکفیری مانند داعش به فناوری های روز  اشاره کرد و گفت: داعش از تکنولوژی روز دنیا مانند اینترنت، فیس بوک، توئیتر و برای جذب و پیش برد اهداف خود بهره می برد و سعی می کند تا با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی استفاده کند.

 

این پژوهشگر حوزه علوم دینی با انتقاد از مسؤولان برای نداشتن برنامه منسجم برای حضور در شبکه های اجتماعی و اینترنت تصریح کرد: نمی دانم چرا مسؤولان اجازه نمی دهند مردم از اینترنت بطور گسترده تری استفاده کنند تا ما بتوانیم از دشمنان خود در این زمینه برای تبیین گفتمان دینی و انقلابی بهره بگیریم.

 

وی افزود: این محدودیت هایی که دولت در اینترنت به وجود می آورد باعث می شود تا نااهلان از اینترنت بیشتر استفاده کنند و به همین دلیل این عرصه برای حضور دشمنان ما بیشتر فعال می شود.

 

حجت الاسلام جعفریان حضور با برنامه فرهنگی مسنجم و مناسب را در فضای مجازی و ظرفیت سازی مناسب عنوان کرد و گفت: ممکن است یک جوانی اوایل چند بار فیلم ناجور را در سایتی ببیند، اما بعد از مدتی دلزده می شود و با هدایت مناسب به مسیر اصلی و مثبت برخواهد گشت.

 

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به یکی از آسیب های حوزه تصمیم گیری سیاسی در ایران اشاره کرد و افزود: متأسفانه در ایران شناخت چندانی از تحولات جهان اسلام و وضعیت جغرافیایی اطراف وجود ندارد و متأسفانه برخی در تحلیل های خود این گونه القا می کنند که همه مشکلات ما از انگلیس و آمریکا و غرب است و این یک فرافکنی است.

 

وی ادامه داد: نباید اینقدر دشمن را بزرگ کرد بلکه در کشور مشکلاتی وجود دارد که دقت در رفع آن باید مورد توجه قرار بگیرد و دشمن از بی برنامگی و ضعف ما سوء استفاده می کند و روی آن برنامه ریزی می کند.

 

استاد تاریخ دانشگاه تهران با انتقاد از برخی از مسؤولان و با اشاره به برخی مشکلات کشور تصریح کرد: متأسفانه برخی دولتمردان به مردم این گونه القا می کنند که در کشور دارای امکانات فراوان هستیم و مشکل چندانی وجود ندارد در صورتی است که بحران خشکسالی و نیز مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی و از هم گسیختگی قومی ما را تهدید می کند و  باید همه دست به دست هم برهند با این مشکلات برطرف شود.

 

وی به فعالیت شدید گروهک های تکفیری و رشد وهابیت در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: امروز هم در مرزهای شرقی و هم در شمال شرقی و هم در مرزهای غربی و جنوبی با خطر گسترش وهابیت و تهدیدات آنها مواجه هستیم به گونه ای که آنها از چند سال قبل نقشه ای را برای کشور ما طرح ریزی کرده اند و حتی نشریه ای را در اینترنت به فارسی به نام خراسان منتشر می کنند.

 

حجت الاسلام جعفریان  به ضعف آمریکا و اذعان به ضعف این کشور در حوزه خاورمیانه و درخواست آنها از ایران برای خروج از این باتلاق اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا امروز در رفع ساده ترین مسائل و مشکلات خود عاجز هستند و به رغم ژست قدرتمندانه خود برای حل مسائل و مشکلات دست و پا می زنند.

 

این محقق تاریخ انقلاب افزود: القاعده که یک اسلام سنی افراطی است که 20 سال قبل در سال 1990 در جهت مقابله با تهاجم شوروری به افغانستان شکل گرفت و طالبان برآمده از این تفکر است که در افغانستان حاکم شد.

 

وی ادامه داد: این افراد از طریق شبکه های رسانه ای و اجتماعی اینترنت مانند توئیتر، فیس بوک، یوتویوپ و برخی شبکه های تلویزیونی به فعالیت گسترده ای مشغول هستند و طرح های خطرناکی برای انشقاق در جهان اسلام بر اساس گفتمانی به اصطلاح جهادی انجام می دهند.

 

این محقق و کارشناس حوزه دینی با رد عقاید و پاسخ به برخی شبهه افکنی های سلفی ها خاطرنشان کرد: قرآن در فقه پیاده می شود و این قدرت فقه است که می تواند فتوا صادر کند و به همین دلیل برداشت سطحی از دین و قرآن منجر به انحراف و پدید آمدن گروهک های تکفیری و سلفی و انحراف خطرناک در دین می شود/1313/پ202/ب

ارسال نظرات