۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۱۵۰۶۰
استاد حوزه علمیه بابل:

وجوب دفاع از سرزمین‏هاى اسلامى از ضروریات فقه اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با اشاره به مبانى فقهى دفاع از سرزمین‏هاى اسلامى دیگر علل حمایت نظام جمهوری اسلامی را از فلسطین بر اساس این دستور دینی عنوان کرد و گفت: وجوب دفاع از سرزمین‏هاى اسلامى از ضروریات فقه اسلام است که بر اساس آیات، روایات و ادله عقلى متعدد، جامعه اسلامى پیکره واحدى است و مسلمانان نمى‏توانند در قبال تهاجم بیگانگان به سایر هم‏کیشان بى‏تفاوت باشند.
حجت الاسلام تقي پور، استاد حوزه علميه بابل

 حجت الاسلام حسین تقی پور، استاد حوزه حوزه علمیه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل با اشاره به علل دفاع و حمایت نظام جمهوری اسلامی از آرمان فلسطین گفت: یکى از پایه‏هاى دفاع از ملت فلسطین بر مبناى دفاع انسانى است و به همین دلیل مردم فلسطین نیز مانند بقیه انسان‏هاى دیگر از حقوق اولیه انسانى برخوردار هستند که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: حقوق انسانى به صرف انسان ‏بودن هر فرد که وجه ممیز آنان از حیوانات محسوب مى‏شود، باید مورد امعان نظر قرار گیرد.

 

امام جمعه گتاب با بیان این که توجه به نوع انسان، فارغ از مذهب و  دین، شاخص و ملاکى براى توجه به انسان است، خاطرنشان کرد: دفاع از فلسطین منطبق بر موازین انسانى و انسان‏دوستى است که از سر جوانمردى و پاسدارى از ارزش‏هاى انسانى و نوع‏دوستى انجام مى‏شود.

 

وی به مصائب مردم فلسطین و آغاز شکل گیری رژیم نژاد پرست صهیونیست با حمایت دولت انگلیس اشاره کرد و گفت: رویدادهاى خشن و غیر انسانى در فلسطین که با آغاز مهاجرت یهودیان به فلسطین به تصویرى مستمر در یکصد سال گذشته تبدیل شده، عواطف هر انسان آزادى‏خواهى را تحریک مى‏کند که نسبت بدان از خود واکنش داشته باشد.

 

حجت الاسلام تقی پور یکی از علل حمایت مردم و جمهوری اسلامی از مردم فلسطین را موضوعی انسانی بیان کرد و افزود: واکنش انسانى نسبت به مظلومیت فلسطین و صحنه‏هاى دلخراش آن و قتل و آوارگى و غصب سرزمین فلسطین، امرى طبیعى و منطبق بر سرشت و فطرت بشرى است.

 

وی با اشاره به قرار داشتن پیامبر در پیمانی جوانمردانه در مکه قبل از بعث  ایشان تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) در زمان جاهلیت عرب و قبل از ظهور اسلام، پیمان مقدس یارى ستمدیدگان به نام «حلف الفضول» را امضا کرد تا به یاری ستمدیدگان بشتابند.

 

این استاد حوزه بابل با اشاره به مبانى فقهى دفاع از سرزمین‏هاى اسلامى دیگر علل حمایت نظام جمهوری اسلامی را از فلسطین بر اساس این دستور دینی عنوان کرد و گفت: وجوب دفاع از سرزمین‏هاى اسلامى از ضروریات فقه اسلام است که بر اساس آیات، روایات و ادله عقلى متعدد، جامعه اسلامى پیکره واحدى است و مسلمانان نمى‏توانند در قبال تهاجم بیگانگان به سایر هم‏کیشان بى‏تفاوت باشند.

 

وی افزود: خداى متعال در قرآن کریم، با صراحت به حمایت و دفاع از ستمدیدگانى که مورد ظلم قرار گرفته، از وطن و کاشانه خویش اخراج و آواره شده‏اند، اشاره مى‏فرماید و آنجا که فرمان مى‏دهدکه در این راه به جهاد برخیزید از امت اسلامی دفاع کنید.

 

امام جمعه گتاب به  نقش محورى ایران در ام‏القراى جهان اسلام اشاره و رسالت نظام اسلامی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: اسلام با قائل‏شدن رسالت جهانى براى بشریت، همه‏ هویت‏هاى قومى و نژادى، قبیله‏اى، ارتباطات خویشاوندى و فامیلى را تابع هویت اسلامى قرار مى‏دهد و مرزى براى مسلمین قائل نیست.

 

وی ادامه داد: اسلام جهان را به دو اردوگاه متمایز دارالاسلام  و دارالکفر تقسیم مى‏کند که در این تقسیم به‏خوبى جایگاه عقیده و ایمان در مرزبندى قدرت سیاسى ملاحظه مى‏شود و قلمروى دولت اسلامى را قطع نظر از مختصات خاک، خون و غیره بر اصل معنوى وحدت عقیده استوار مى‏گرداند.

 

حجت الاسلام تقی پور به  اصل استکبارستیزى در آموزه های اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق اصل استکبارستیزى، دین اسلام اجازه نمى‏دهد دولت کافرى بر دولت مسلمانى سلطه‏ خود را اعمال کنند و مسلمانان نباید تحت سلطه‏ کفار باشند و قاعده‏ فقهى نفى سبیل تقویت‏کننده‏ این اصل مهم در اسلام است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با توجه به معیارهاى اسلامى، دولت اسلامى نمى‏تواند نظاره‏گر اقدامات و مظالم مستکبران در دنیا باشد او وظیفه‏ خود مى‏داند که از مستضعفان عالم در برابر اقدامات مستکبران حمایت کند.

 

حجت الاسلام تقی پور بر لزوم وحدت مسلمانان برای رهایی قدس و سرزمین اسلامی فلسطین از دست غاصبان صهیونیت تاکید و خاطرنشان کرد: امروز فلسطین  محور وحدت جهان اسلام برای رهایی قدس شریف و مسلمانان مظلوم  فلسطین از دست غاصبان و جنایتکاران صهیونیست است.

 

وی افزود: امروز که مردم غزه در برابر چشمنان جهان از سوی گرگ های هار صهیونیست تکه تکه می شوند مسلمانان باید دولت های خود را وادار برای کمک به مردم فلسطین کنند و این این غده سرطانی از جهان اسلام ریشه کن شود./1313/ت302/ب1

ارسال نظرات