۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۱۵۰۸۸
رسا به بهانه سفر هیأت دولت به شهرکرد گزارش می‌دهد؛

عملکرد فرهنگی دولت یازدهم از نگاه مدیران حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری رسا ـ در نظر کارشناسان فرهنگی، نگاه سلیقه‌ای و کوتاه مدت و در جهت منافع گروه‌های خاص، باعث شده کشور نتواند به خوبی از این ظرفیت در جهت رشد و پیشرفت استفاده کند.
عملکرد فرهنگی دولت یازدهم از نگاه مدیران حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، فرهنگ، حقیقت فراموش شده‌ای است که اگر نگوییم همه دولت‌ها، اما اغلبشان نسبت به آن عملکرد خوبی نداشته‌اند.
برخی گروه‌‌ها و دولت‌‌ها از آن برای نفوذ و ضربه زدن به نظام و برخی نیز از آن به عنوان ابزاری برای تداوم دولتشان استفاده کرده‌اند. شعارهایی مثلِ آزادی و توسعه‌ مدنی و در ادامه‌اش افسار گسیختگیِ فرهنگی دوره وزارت مهاجرانی و حوادث کنفرانس برلین و غیره، از دوره اصلاحات را خوب به یاد داریم و نیز مصاحبه‌‌ای که احمدی‌نژاد در صدا و سیما انجام داد و طی آن نسبت به اقدامات ناجا در حوزه‌ عفاف و حجاب، از خود برخورد سردی نشان داد.
در نظر کارشناسان فرهنگی، نگاه سلیقه‌ای و کوتاه مدت و در جهت منافع گروه‌های خاص، باعث شده کشور نتواند به خوبی از این ظرفیت در جهت رشد و پیشرفت استفاده کند.
دولت یازدهم با این که دارای نیروهای با سابقه‌ای در عرصه‌ فرهنگی است، اما برای این که نویدبخش پیشرفت دراین زمینه باشد، با اشکالاتی در درون خود مواجه است؛ از این جهت برخود لازم دیدیم که به بهانه سفر رییس جمهور و هیئت دولت در هفته جاری به این استان، دیدگاه و نظرات برخی از مدیران مدارس علمیه را پیرامون عملکرد فرهنگی دولت یازدهم جویا شویم تا انشاالله با بیان نکات قوت و ضعف دولت در این عرصه، توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال به نام فرهنگ برداریم.
حجت الاسلام سید محمد احمدی، مدیر استانی حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد با بیان این که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم که در رأس امور فرهنگی دولت قرار دارد، عملکرد مطلوبی از خود در جهت تحقق شعار سال نشان نداده است، افزود: با توجه به اظهار نظرهای برخی اعضای دولت از جمله وزیر ارشاد چنین نتیجه می‌گیریم که دولت، طبق یک برنامه مشخص و لیبرال مآبانه قصد فضاسازی در عرصه فرهنگ را دارد.
وی به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب از عملکرد فرهنگی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: متأسفانه عزل و نصب‌های افراطی در وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین اظهار نظرهای عجیب وزیر ارشاد که خود فردی حوزوی است، بسیار تعجب آور است.
امام جمعه فرخشهر به ضعف فرهنگی دولت در بحث حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه از روزی که این دولت روی کار آمده است، اقدام مؤثری در رابطه با حجاب و عفاف صورت نگرفته است که این خود جای تأمل دارد.
این مقام مسؤل، بسیاری از اظهار نظرهای وزیر فرهنگ و ارشاد این دولت را نشانه کم اطلاعی وی در زمینه فقه شیعه بیان کرد و اظهار داشت: متأسفانه در بسیاری از موارد، این اظهار نظرهای ناپخته، ابزاری برای جولان دادن دشمنان در کمین این مرز و بوم شده است.
مدرس حوزه و دانشگاه، در پایان به عملکرد و دیدگاه مسؤلان استانی در حوزه فرهنگ پرداخت و ادامه داد: خوشبختانه در استان، با تدابیر و رهنمودهای حکیمانه نماینده ولی فقیه در استان، مشکل خاصی وجود ندارد و حتی می‌توان گفت، کمک‌های دولتی به حوزه‌های علمیه در این دولت نیز افزایش داشته است.
 
دولت یازدهم در حوزه فرهنگ نقشه مهندسی ندارد
حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، ضمن انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت یازدهم، اظهار داشت: جای تأسف دارد که امروزه مسائلی در حوزه فرهنگ مطرح می‌شود و دغدغه متولیان فرهنگی دولت قرار می‌گیرد که به هیچ عنوان مهم نیستند.
وی به اظهارات متعدد وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص رفع فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و اذعان داشت: سؤال بنده از شخص وزیر این است که آیا با رفع فیلترینگ، سبک زندگی اسلامی که مورد تأیید و تأکید رهبری است، به خانه و خانواده‌های ما وارد می‌شود و یا این که جوانان در دام تهاجم فرهنگی دشمن اسیر می‌شوند؟
امام جمعه بلداجی به این اظهارات رییس جمهور در جمع هنرمندان که گفت: «هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند، سخن به گزاف نگفته‌ایم. پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست.» اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه کشور ما از این گونه اظهارات نسنجیده بسیار ضربه خورده است که می‌طلبد مسؤلان تراز اول کشوری توجه بیشتری به سخنان خود داشته باشند.
این مقام مسؤل با اشاره به این که جریانی که جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را بیش از 2 دهه به صورت سازمان یافته در دستور کار خود قرار داده است و قصد دارد از حاصلش میوه‌چینی کند، گفت: به این دلیل وظیفه دولت در عرصه فرهنگی، ایستادگی در برابر جریان معاند فرهنگی است.
وی در پایان با بیان این که دولت یازدهم در حوزه فرهنگ، نقشه مهندسی ندارد، تأکید کرد: تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی باید در دستور کار دولت یازدهم قرار گیرد.
 
دولت یازدهم، روحیه نقد پذیری را در خود تقویت کند
حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه شهرکرد نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با تشریح کار فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: به یقین اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن جامعه امکان پذیر نیست.
وی با بیان این که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، ابراز داشت: متأسفانه مسؤلان فرهنگی کشور و در رأس آن دولتمردان، این مهم را درک نکرده‌اند و تا به امروز قدم مؤثری در راستای تحقق فرهنگ مد نظر رهبری در شعار سال برنداشته‌اند و این بزرگ‌ترین ضعف دولت است.
امام جمعه موقت شهرکرد ضمن انتقاد از عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دولت، تصریح کرد: از آن جایی که شخص رییس جمهور، خود فردی روحانی است و وزیر فرهنگ و ارشاد این دولت نیز، دارای تحصیلات حوزوی است، انتظارات عموم مردم در جهت تحقق فرهنگ اسلامی در کشور از آنها بسیار بیشتر از گذشتگان است.
مدیر حوزه علمیه شهرکرد با بیان این که مهم‌ترین ضعف دولت یازدهم در حوزه فرهنگ این است که کار جهادی را سرلوحه کار خود قرار نداده است، اظهار داشت: دولت باید روحیه نقد پذیری را در خود بسیار بیشتر تقویت کند و به جای این که دغدغه موارد سطحی را داشته باشد، به فکر نقشه راهی برای اصلاح فرهنگ عمومی مردم باشد.
 
عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگی رضایت بخش نیست
حجت الاسلام سعید نصیری، مدیر حوزه علمیه فارسان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، عملکرد دولت در حوزه فرهنگی را رضایت بخش ندانست و گفت: متأسفانه این دولت در پی آن است که فرهنگ اشرافی‌گری را توسعه دهد.
وی به شعار اعتدال و امید این دولت اشاره کرد و افزود: متأسفانه در حوزه فرهنگ، در بسیاری از موارد اعتدال جای خود را به افراط داد که این اقدامات نسنجیده نیز در بسیاری از موارد با جبهه گیری دلسوزان و بزرگان نظام روبه رو شد.
مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که دولت باید مواظب رخنه‌های فرهنگی دشمن باشد، خاطرنشان کرد: در حقیقت ارائه ارزش‌های ضد دینی و ضد ایرانی، با قالبی ظاهراً موجه، به طالبان آن، فاجعه‌ای است که این روزها در کمین جریان فرهنگی دولت است و متأسفانه دولت نیز نسبت به آن غافل است.
این مقام مسؤل با اشاره به این که برخی به بهانه صدور ارزش‌های انقلابی و با ادعای تلاش برای مقابله با تهاجم فرهنگی، به دنبال ایرانیزه و اسلامیزه کردن تعابیری هستند که اصالتاً در برابر ارزش‌های ملی و مذهبی ما قرار دارند، افزود: مفهوم هزار وجه آزادی یکی از این دام‌های مخوف و هراس‌انگیز است که متولیان فرهنگ باید نسبت به آن هوشیار باشند.
/9457/502/ر
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات