۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۱۵۱۹۴
استاد حوزه و دانشگاه:

آرامش روحی رحمت ویژه پروردگار به بندگان مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان این‌که آرامش از جمله نعماتی است که خداوند به بندگان پرهیزگار خود عطا می کند، گفت: زمانی که فردی در اوج سختی ها، احساس آرامش کند، نشان از این است که مشمول رحمت ویژه پروردگار شده است.
آرامش روحی رحمت ویژه پروردگار به بندگان مؤمن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، ظهر امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) واسطه فیض های الهی هستند.

 

وی ابراز کرد: ائمه اطهار(ع)، أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ یعنی، امین اسرار خدای رحمان هستند، اهل بیت پیامبر(ع) بدین علت، امین اسرار خداوند نامیده شده اند که از صلاحیت این وصف برخوردار هستند. چرا که به هرکس که مورد وثوق و اطمینان دیگری باشد امین می‌گویند.

 

حیدری گفت: رحمن اسم خاص خداوند سبحان است، اما رحیم اسم عام خداوند است. خداوند متعال به سبب صفت رحیمیت خود، تمام مخلوقات را از رحمت خود برخوردار می کند، اما برخی از نعمات را تنها به افراد خاصی عطا می کند.

 

وی با اشاره به این که مؤمنان و بندگان خاص خداوند، از نعمات ویژه خداوند برخوردار می شوند، ابراز کرد: آرامش از جمله نعماتی است که خداوند به بندگان پرهیزگار خود عطا می کند، زمانی که فردی در اوج سختی ها، احساس آرامش کند، نشان از این است که مشمول رحمت ویژه پروردگار شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حضور قلب در نماز، یکی دیگر از رحمت های ویژه الهی است، گفت: اگر خود را برای خدا خالص کردیم و در کارها تنها به او توکل کردیم، خدا نیز حضور قلب را به ما عنایت می کند. در روایت آمده است: «القلبُ حرمُ اللهِ فلا تسکن حَرَمَ اللهِ غَیرَ اللهِ، دل حرم خداست، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن» از این رو اگر حب دنیا و تعلقات آن در دل باشد، حضور قلب برای انسان حاصل نمی شود.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ، و آنان که امانتها و پیمان خود را رعایت می کنند.» گفت: خداوند صفات وارستگان را ادای امانت می داند. انسان مؤمن به عهد و پیمان های خود وفا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران افزود: امانت داری نزد ائمه اطهار(ع) جایگاه ویژه ای دارد، امام سجاد(ع) می فرمایند: «بر شما باد به ادای امانت به خدا سوگند اگر قاتل پدرم حسین (ع) شمشیری را که با آن وی را به قتل رسانده نزد من به امانت گذارد به وی باز می گردانم». حضرت علی(ع) نیز به خاطر صدق در گفتار و امانت داری نزد نبی اکرم(ص) محبوب بودند.

 

حیدری گفت: دین اسلام همان گونه که به امانت داری تأکید می کند، خیانت در امانت را نیز نکوهش می کند، اعضای بدن انسان، امانت های الهی هستند، از این رو نباید به آنها خیانت کینم، چشم انسان نباید هر منظره ای را ببیند. انسان نباید هر فیلمی را ببیند، چرا که فیلم های ماهواره مقدمه فساد را فراهم می کند.

 

وی ابراز کرد: ائمه اطهار(ع) واسطه فیوضات الهی هستند، بدین معنا که خداوند به واسطه ایشان، نعمات را به مخلوقات عطا می کند، و آن قدر مقام ائمه معصومان(ع) ارزش دارد که همه برکات از وجود آن هاست. از این رو باید جایگاه و مقام آن ها را درک کرده و در هر کاری به آن ها متوسل شویم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ائمه اطهار(ع)، سلاله انبیا هستند. سلاله، عصاره ای است که از چیزی گرفته شده است، نطفه سلاله است چرا که از صلب انسان خارج می شود، ائمه معصومان(ع) نیز از انوار الهی آفریده شده اند، از این رو در آنها آلودگی راه ندارد./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات