۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۲۱۵۴۶۷
رییس جمهور در جمع عشایر چهارمحال و بختیاری:

عشایر در خط مقدم دفاع از انقلاب قرار دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور گفت: نقش پررنگ عشایر در دفاع از انقلاب و اسلام بر کشی پوشیده نیست و آنها ثابت کرده اند که مدافعان اصلی انقلاب در مقابل متجاوزان در مرزهای جمهوری اسلامی هستند که اگر دشمن بخواهد کوچک ترین اشتباهی بکند، با مشت محکم آن ها روبه رو خواهد شد.
رييس جمهور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور اسلامی ایران، عصر امروز در اجتماع بزرگ عشایر غیور این استان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع باصفا و یک دل، به نقش تولیدگری عشایر در گذشته و حال پرداخت و افزود: در گذشته بسیاری از نیازهای دامی و لبنیاتی و کشاورزی جامعه ما به دست توانای عشایر برطرف می شد و به نحوی می توان گفت، همه ساکنان شهر، مدیون جامعه عشایری و روستایی بودند، حال آن که امروزه دیگر این چنین نیست و این بسیار ناراحت کننده است.
 
وی با اشاره به ویژگی های بسیار عشایر اظهار داشت: دل پاک، روح باصفا، ایثار و وطن‌دوستی، استحکام خانواده، احترام به بزرگتر، اخلاق و ایمان، از مهم ترین این ویژگی ها است که در میان قوم غیور بختیاری به خوبی خود را نشان می دهد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر این که دانش و فرهنگ جدید، یکی از مهم ترین نیازهای امروز روستائیان ما است، خاطرنشان کرد: روستائیان باید بدانند که زندگی امروزه وابسته به علم و دانش است و لحظه به لحظه تغییر می کند؛ بنابراین استفاده از روش های گذشته در تهیه دام و کشاورزی دیگر جوابگو نیست و این نیاز امروز جامعه روستایی ما است.
 
رییس جمهور با تأکید بر این که باید بین دانش و علم روز و سنت های درست گذشته، هماهنگی برقرار کنیم، افزود: مواظب باشیم که حرکت به سمت مدرنیته، ما را از سنت های خوب و پسندیده گذشته دور نکند؛ حفاظت و حراست از سنت های درست گذشته بر همگان لازم است.
 
رییس قوه مجریه با بیان این که علم و دانش زمانی مؤثر واقع می شود که در کنار اخلاق و فضایل برتر قرار گیرد، بر حراست از سنت های پسندیده گذشته تأکید کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورها هستند که در زمینه های علمی و صنعتی و اشتغال، به بالاترین مراتب رسیده اند اما هیچ گونه آرامشی در زندگی آن ها به چشم نمی خورد؛ چرا که ایمان و اخلاق در این کشورها جایی ندارد و تنها در یک بعد رشد کرده اند.
 
وی با اشاره به این که اگر علم و دانش با ایمان و اخلاق همراه شود، با خود آرامش و امنیت به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این استان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که همین ویژگی ها در مواردی نیز مشکل ساز شده است و باعث می شود کار به تندی پیش نرود.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که چهارمحال و بختیاری، بام ایران است و همین باعث بسیاری از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد در استان شده است، ابراز داشت: اما در کنار این ویژگی ها، به دلیل کوهستانی بودن این استان، راه سازی و گسترش راه، با کندی پیش می رود.
 
رییس جمهور با بیان این که عشایر حرکت خود را با محیط و طبیعت هماهنگ می کنند و این بسیار ستودنی است؛ چرا که به مقابله با آن نمی پردازند، خاطرنشان کرد: نقش پررنگ عشایر در دفاع از انقلاب و اسلام بر کشی پوشیده نیست و آن ها ثابت کرده اند که مدافعان اصلی انقلاب در مقابل متجاوزان در مرزهای جمهوری اسلامی هستند که اگر دشمن بخواهد کوچک ترین اشتباهی بکند، با مشت محکم آن ها روبه رو خواهد شد.
 
رییس قوه مجریه در ادامه به نقش پررنگ عشایر در انقلاب مشروطه اشاره کرد و ابراز داشت: نظام اسلامی به خوبی می داند که اگر روزی نیاز شود، عشایر در خط مقدم دفاع از این انقلاب وارد میدان خواهند شد، همان گونه که در گذشته نقش خود را ایفا کرده اند.
 
وی با اشاره به امکانات محدود دولت در همه بخش ها، اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که باید حق عشایر به خوبی ادا و مطالبات آن ها برآورده شود، اما از آن جایی که امکانات محدود است، نمی توانیم جوابگوی همه نیازها باشیم؛ بنابراین دست نیاز به سمت خود مردم دراز می کنیم و از آن ها می خواهیم برای رونق و توسعه مناطق خود وارد میدان شوند.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی به جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و نقش مؤثر عشایر در احیاء این مناطق گردشگری اشاره کرد و افزود: سبک زندگی و حرکت و کوچ عشایر، خود الهام بخش توسعه گردشگری است.
 
وی با تأکید بر حراست و حفاظت از فرهنگ ناب عشایر در کشور، تصریح کرد: باید بکوشیم که این فرهنگ، دست نخورده باقی بماند و آن را به نسل های آینده به همان صورت انتقال دهیم؛ چرا که عشایر نیزویی قوی در زمینه فرهنگ و اجتماع هستند و این سرمایه آن ها است.
 
رییس جمهور در ادامه با اشاره به این که همه اراضی این استان 160 هکتار است که نیمی از آن دارای آبیاری تحت فشار است، خاطرنشان کرد: این استان از لحاظ آبیاری مدرنیته در رتبه دوم کشور قرار دارد و این حرکتی مطلوب در جهت کشاورزی مدرن است.
 
رییس قوه مجریه در پایان با بیان این که حل معضل آب و مسئله کشاورزی این استان در دستور کار آینده دولت قرار می گیرد، از رفع بسیاری از مشکلات عشایر این استان در آینده ای نزدیک خبر داد./9457/پ202/ج
ارسال نظرات