۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۱۵۶۲۳
در برنامه شناسنامه مطرح شد؛

پاسخ های میرکاظمی به هیاهوی رسانه ای درباره کیفیت بنزین تولید داخل/ کشور را باید بر اساس واقعیات اداره کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در صورت مساعد بودن تمام شرایط، برداشتن تحریم ها حداقل ده سال زمان می برد، تصریح کرد که باید کشور را بر اساس واقعیات اداره کرد.
سيد مسعود ميرکاظمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه شناسنامه، درباره ورود خود به جدل سیاسی و حاشیه ای، گفت: برخی می خواهند خط مشی هایی نشان دهند و حرف های خود را به کرسی بنشانند.
 
وی با بیان این که برخی افراد از اظهارنظرهای کارشناسی واهمه دارند و این بد است، گفت: پنهان کردن واقعیات می تواند مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کند.
 
باید به گزاش ها و نقدهای مستند احترام گذاشت و آن را تقویت کرد
میرکاظمی درباره نقدهای گسترده به احمدی نژاد و تطابق آن با واقعیات، گفت: گزارش هایی که بر اساس مستندات و واقعیات باشد قابل احترام و نقد است، اما حرف های پوپولیستی قابل قبول نیست.
 
وزیر نفت دولت احمدی نژاد گفت: به نظر کارشناسی نه تنها باید احترام گذاشت بلکه باید آن را تقویت کرد. اما گفتن حرف هایی که دیگران را می خواهد تخریب کند جایگاهی ندارد و همه متوجه ان می شوند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پرهیز از کلی گویی، تخریب و افترا، موارد مذکور را برای کشور و منافع ملی سم مهلک ارزیابی کرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آقای احمدی نژاد باچه معیاری شما را برای وزارت بازرگانی انتخاب کرد، گفت: این مساله را باید از ایشان پرسید، اما بعدها که من این موضوع را از ایشان جویا شدم، از جاها و لیست های مختلفی اسم من مطرح شده بود.
 
سال 84 در ستاد احمدی نژاد نبودم اما به او رای دادم
میرکاظمی با اشاره به آشنایی خود با آقای دکتر احمدی نژاد، افزود: من در ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد در سال 84 نبودم اما به ایشان رای دادم.
 
نماینده مردم تهران همچنین خاطراتی از دوران حضور خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر عرصه های و مسؤولیت های اجرایی و دانشگاهی کشور ارائه کرد.
 
وی درباره جانبازی خود تاکید کرد: من در جزایر مجنون، مجنون شدم، البته اگر خدای متعال قبول کند.
 
روایت میرکاظمی از بحث با احمدی نژاد درباره معاونانش
میرکاظمی با اشاره به برخی از اختلافات خود با احمدی نژاد گفت: من و ایشان با هم رک صحبت می کردیم و حتی گاهی اوقات بر سر برخی معاونین با هم بحث می کردیم و ایشان می گفت باید فلان معاون را عوض کنی و این مساله نیز بر اساس گزارش هایی که به ایشان رسیده بود مطرح می شد، اما من اصرار داشتم که فردی که خوب کار می کند و مشکلی هم ندارد نباید برداشته شود.
 
وی بیان کرد: البته من بارها به ایشان گفته بودم که تمایل ندارم مسؤولیت بپذیرم اما هر کاری که از دستم بر بیاید انجام می دهم.
 
وزیر دولت احمدی نژاد در ادامه برنامه شناسنامه با بیان این که ما در دولت تلاش می کردیم موانع صادرات را مرتفع کنیم و بحمدلله پیشرفت بسیار خوبی داشتیم، گفت: خوشبختانه در این عرصه موفق بودیم و صادرات کشور افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرد.
 
وی بیان کرد: برخی تصور می کنند واردات اضافی خوب نیست، واردات نشان دهنده حجم اقتصادی کشور است، شما کشوری پیدا نمی کنید تنها صادر کننده باشد و وارد کننده نباشد، آمریکا بیش از آن که صادر کند محصول وارد می کند.
 
باید نحوه واردات را مدیریت کنیم
میرکاظمی نگرش این که صادارت باید بیش از واردات باشد را منطقی ندانست و تاکید کرد: ما باید شرایط اقتصادی را به گونه ای رقم بزنیم که نحوه واردات را مدیریت کنیم و این به مؤلفه های مختلفی برمی گردد.
 
وی گفت: در یکسال گذشته گزارش هایی که منتشر شده نشان داده که قدری واردات افزایش پیدا کرده است به ویژه کالاهای مصرفی که این با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.
 
میرکاظمی گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی یک درصد کاهش را نشان می دهد و ما باید نسبت وادرات به صادرات را به یک نزدیک کنیم.
 
برخی چهره ای شاخص در مجلس به من گفتند دو معاونت شاخص خود را به ما بده تا از تو حمایت کنیم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است برای وزارت نفت باید دم خیلی ها را ببینیم، گفت: خوشبختانه ما این کارها را نکردیم و آقای احمدی نژاد در جلسه هیات دولت گفت ایشان خیلی پاک رای آورد.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد نمایندگانی به ما می گفتند شما اگر این کارها را برای منطقه ما انجام دهید به شما رای می دهیم، اما من قبول نکردم و برخی افراد شاخص مجلس به ما گفته بودند شما دو معاون شاخص خود را به ما بده تا به تو رای بدهیم اما من این کار را نکردم.
 
وی درباره لابی های دولت در مجلس، گفت: متاسفانه این مساله از نوع منفی آن نیز وجود دارد، تعدادی هستند که به راحتی قرار می گذارند، نمی گویم که مشکل شخصی را می خواهند حل کنند شاید مشکل شهر و منطقه شان را مطرح می کنند؛ از سویی دیگر افراد بسیاری هستند که حاضر نیستند لابی کنند.
 
در دولت یازدهم مدیران بیشتری در وزارت نفت تغییر کردند
میرکاظمی درباره جابجایی 250 مدیر در وزارت نفت در دوران تصدی وی، گفت: بسیاری افراد سن شان بالا رفته بود و بازنشست بودند و من افراد جوان را بکار گرفتم و البته اجاز ندادم که از جایی به من فشار بیاورند.
 
وی گفت: برخی ها را دیدم که گرایش سیاسی بیشتر دارند، برخی کارآیی چندانی نداشتند، تعداد مدیرانی که خودم تغییر دادم بیش از سی نفر نبود و بقیه را مدیرانم تغییر دادند؛ اما به هر حال تعداد تغییرات به مراتب کمتر از الان بود.  
 
میرکاظمی درباره استعفای خود در دولت احمدی نژاد، گفت: این بحث مربوط به یک معاون می شود که البته نظر من درست بود.
 
وزیر نفت دولت احمدی نژاد درباره سواپ نفتی، گفت: دستگاه های قضایی مشغول بررسی هستند و اگر هم نشود ما در مجلس تحقیق و تفحص خواهیم داد چراکه در آن زمان زیان به منافع ملی و مردم بود و ما این را متوقف کردیم.
 
میرکاظمی بیان کرد: اینکه برخی می گویند می خواهیم به تولید قبل از 84 برگردیم مسائل سیاسی است تا واقعیت، برخی مطالب که مطرح می شود با عدد و رقم نیست، باید کارشناسی صحبت کنیم نه این که کلی گویی کنیم.
 
وزیر دولت احمدی نژاد درباره این که در زمان شما افراد متهم مثل متهم میلیاردی نفت می فروختند، گفت: خیر این گونه نبود.
 
ماجرای فروش نفت توسط بابک زنجانی
وی درباره وقوع این پدیده و این که فعالیت چنین افرادی را خدمت می دانید یا خیانت؟ یادآورشد: برخی اخبار به ما رسید که این فرد محموله ها را در کشورهای دیگر به قیمت پایین می فروشد و نگرانی از بازگشت پول است، من تحقیق و تفحص را تنظیم کرد، بارها به دستگاه های قضایی و اطلاعاتی گفتیم جلوگیری کنید و آنها گفتند شاکی خصوصی ندارد و ما طرح تحقیق را مطرح کردیم.
 
میرکاظمی گفت: در جلسه ای که در کمیسیون انرژی بود ما همه را صدا کردیم و سیستم بانکی را هم خواستیم و از آنها خواستیم که گزارش های خود را مجددا بررسی کنند و آنها نیز در بازبینی اطلاعات خود به حرف ما رسیده بودند.
 
وی افزود: ما تلاش کردیم این پول برگردد، تفحص کننده هم خودم بودم و تلاش کردیم این مساله مطرح نشود تا پول برگردد و همین گزارش هایی که به رییس دستگاه قضا دادیم تا بتوانیم این پول را به بیت المال برگردیم در این راستا بود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که پس خدمتی نبوده است؟ گفت: بالاخره تحریم بوده، اما اگر نظارت درست می شد شاهد این اتفاق نبودیم.
 
ماجرای تولید بنزین در داخل و هیاهوی رسانه ای جریانی خاص
نماینده مردم تهران درباره بحث تولید بنزین و آلاینده بودن و عدم آلاینده بودن آن، گفت: در زمانی که بحث تحریم بنزین جدی شد، برخی شرکت ها فروش بنزین را قطع کرده بودند و برخی نیز به ما اعلام کردند که دیگر نمی توانیم به شما بفروشیم.
 
میرکاظمی با بیان این که در ابتدای دولت دهم تحریم بنزین جدی شد، تصریح کرد: اوباما وخانم وزیر خارجه اش گفته بود که با بنزین ایران را پای میز مذاکره می کشانیم.
 
وی افزود: من گزارش گرفتم دیدم ذخایر ما نیز کاهش پیدا کرده است، بنابراین به شرکت های خارجی اعلام کردیم هر کس به ما بنزین ندهد نفت خام به آنها نمی دهیم و به همکاران نیز گفتیم تا می توانید بنزین ذخیره کنید.
 
میرکاظمی با اشاره به تشکیل تیم پتروشیمی ها، گفت: یک تیم ضربتی متشکل از بچه های خوش فکر، جوان و خلاق نفت تشکیل شد و تحولات خوبی را شاهد بودیم و کاری بسیار دقیق و ظریف به صورت عاشقانه و خالصانه انجام شد و موفق شدیم اولین بنزین را تولید کنیم.
 
وزیر نفت در دولت احمدی نژاد گفت: بخش دیگر کار ما بهسازی پالایشگاه های بود که کمک بسیاری به ما کرد و امیدواریم این کار ادامه یابد تا از واردات بنزین بی نیاز شویم.
 
درباره بنزین نگرانیم
وی افزود: گزارش هایی که الان ما داریم پول کمی به پخش داده می شود و اینها نگران کننده است که نکند با این مصرف بنزین، دوباره آمریکا بگوید ایران را با بنزین پای میز می کشانیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کار به جایی رسیده بود که ورودی بنزین ما کاملا صفر شد، ما اعلام کردیم که پالایشگاه ها بنزین تولید کنند، در خارج گفتند ایران بلوف می زند، همزمان با بیرون عده ای در داخل و روزنامه های زنجیره ای می گفتند که امکان ندارد ایران بتواند بنزین تولید کند.
 
وی افزود: بعد که دیدند در داخل بنزین تولید می شود، گفتند بنزین کیفیت ندارد، اما بر اساس مستندات و آمار دقیق این حرف بی پایه و اساس است و حتی بنزینی که دوستان الان وارد کردند یورو 4 نبود.
 
آلودگی هوای تهران ربطی به تولید بنزین داخل نداشت
وی بیان کرد: گزارشی که هوا شناسی داده امسال شش روز هوای پاک داشته ایم، به هر حال زمستان نزدیک است و آن وقت محیط زیست چه دلیلی برای هوای ناسالم دارد.
 
میرکاظمی گفت: کلی گویی می کنند که بنزن بنزین سمی است؛ حرف ما این است که اگر می خواهیم کاری جهادی را برای ده میلیون لیتر بنزین تخریب کنیم درست نیست.
 
وی افزود: در دولت اسبق فرصت سوزی شده بود در پالایشگاه ها، این بنزینی که از پالایشگاه ها می آید کار دولت نهم و دهم است.
 
وزیر جدید نفت در کمیسیون انرژی به ما می گفت احمدی نژاد رفته و روحانی آمده و همه دنیا به سمت ما می آیند
نماینده مردم تهران درباره مدیریت فعلی وزارت نفت، گفت: باید زمان بگذرد، دوستانی که آمده اند ما به آنها گفتیم خیلی توجه به بیرون نکنید، آقای وزیر که به کمیسیون آمد گفت احمدی نژاد رفته و روحانی آمده و همه دنیا به سمت ما می آیند.
 
وی افزود: به ایشان گفته شد که آنها کاری به احمدی نژاد و روحانی ندارند بلکه با اصل نظام ما مشکل دارند.
 
میرکاظمی با تاکید بر این که باید نگاه ما به داخل باشد، گفت: در بخش سرمایه گذاری نیز باید به منابع داخلی توجه کنیم، باید تمام فازهای پارس جنوبی را با جدیت پیش ببریم و دولت در این باره باید اعتبارات و بودجه های لازم را در نظر بگیرد.
 
عضو جبهه پایداری نیستم
مجری برنامه شناسنامه از میرکاظمی پرسید شما عضو جبهه پایداری هستید؟ گفت: خیر، من عضو هیچ جبهه ای نیستیم، اما دوستان را می شناسم و تایید می کنم اما عضو نیستم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره گزارش خود به رییس جمهور، گفت: بله من به خاطر شرایط خاص این گزارش و نامه را نوشتم، در مجلس نیز یک جلسه غیر علنی در این باره برگزار شد، اما برخی دوستان توجه کردند و برخی هم توجه نکردند.
 
میرکاظمی با تاکید بر این که خوش بینانه نباید کشور داری کنیم چراکه مردم آسیب می بینند و باید با واقعیات تصمیم بگیریم و برنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: در صورت مساعد بودن تمام شرایط، برای رفع تحریم ها حداقل ده سال زمان نیاز است و مجلس و دولت باید برای این مساله فکری کنند. /924/پ200/ج
ارسال نظرات