۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۱۵۷۲۵
استاد حوزه علمیه تبریز:

اعتدال به معنای جذب حداکثری و دفع حداقلی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که اعتدال یعنی جذب حداکثری و دفع حداقلی، گفت: اعتدالی که منجر به از دست دادن اصول باشد، اعتدال نیست.
حجت الاسلام عالي استاد اخلاق حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مهدی عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز امروز در جمع طلاب و دانشجویان تبریز با اشاره به آیاتی از سوره مائده اظهار داشت: خداوند در آیاتی از این سوره سه مشخصه برای حزب الله بیان می کند، حزب الله کسانی هستند که اول با خدا دوستند، دوم با رسول الله و سوم با مؤمنان و دوستداران الهی دوستند. خداوند بعد از بیان این سه مشخصه اساسی حزب الله می فرماید؛ «فانّ حزب الله هم الغالبون».

 


وی همچنین با اشاره به آیه 22 سوره مجادله تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه به صفت مهم دیگری از حزب الله اشاره می کند که با اوصاف مذکور لازم و ملازوم یکدیگرند و آن دشمنی با دشمنان خداست. یعنی تولی و تبری. خداوند می فرماید؛ « لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

 


حجت الاسلام عالی با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: خیال نکنید همه جبهه می رفتند، ما سال 1360 به تعداد 36 نفر عازم جبهه شدیم. در آن دوران حزب الله آنقدر غریب بود که شهید چمران در جبهه ها نبرد می کرد و گروهک های انحرافی، علیه ایشان اعلامیه توزیع می کرد که چمران وابسته به صهیونیسم است. در آن دوران صدها گروهک علیه انقلاب فعال بودند اما خداوند حزب الله را تایید کرد.

 


این استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: البته در مقابل خداخواهان، حزب شیطان نیز قرار دارد، چنانچه خداوند در آیه 19 سوره مجادله بدان اشاره می کند، در حدیثى جابربن عبدالله انصارى از رسول خدا(ص) نقل می کند که حزب على علیه السلام حزب خداست و حزب دشمنان على(ع) حزب شیطان است. در عاشورا هم امام حسین(ع) در احوال یزیدیان به امام سجاد(ع) فرمود: استحوذ علیهم الشیطان فانساهم ذکر الله.

 


حجت الاسلام عالی گفت: خطبه همام خطبه متقین و منشور رفتار آن کسانی است که خود را جزو حزب الله می دانند، حزب الله اهل مراقبت است. اهل شریعت و اهل واجبات است. مهمترین شاخصه رفتاری حزب اللهی تقواست. تقوا را امام علی(ع) اینگونه معنی می کنند که اگر اعمالت را علنی کردند و به همه نشان دادند شرمنده و خجل نشوی.

 


وی خداجویی، گرایش به اعتدال و تواضع را از دیگر نشانه‌های مؤمنان و خداجویان دانست و تصریح کرد: اعتدالی که برخی از آن دم می زنند، تفاوتی با دیکتاتوری ندارد، اعتدال یعنی جذب حداکثری و دفع حداقلی. اعتدالی که منجر به از دست دادن اصول باشد، اعتدال نیست.

 


این آزاده دوران دفاع مقدس خواستار توجه به ظرافت های اخلاقی از سوی طلاب و دانشجویان شد و گفت: وقتی امام خمینی(ره) فرمود؛ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، این یک بلوف سیاسی نبود، این یقین نشأت گرفته از عظمت خداوند متعال بود. برعکس افراد ترسو و سازشگر کسانی هستند که به عظمت خدا ایمان ندارند./935/پ202/ب4 

ارسال نظرات