۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۱۵۷۴۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

خبرنگاران مروجان فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خبرنگاران نقشی اساسی در ساری و جاری کردن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر برعهده دارند بنابراین اصحاب رسانه و خبرنگاران مروجان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: خبرنگاری کاری ارزشمند و تأثیر گذار در جامعه است.

 

وی با بیان این که خبرنگاران بهترین مروجان فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند، افزود: با تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه باید این فریضه دینی در جامعه تبیین شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اتفاقاتی که در غزه رخ می دهد، تصریح کرد: نقش خبرنگاران در پوشش اخبار غزه و جنایت های گروهک تکفیری بی بدیل است.

 

وی اضافه کرد: اگر خبرنگاران جنایات مستکبران علیه مظلومان را بازگو نکنند مردم نمی توانند مزدوران عالم را محکوم کنند و مستکبران به کشتار خود ادامه می دهند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه خاطرنشان کرد: اگر همه اعمال نیک و جهاد در راه خدا را در نظر بگیرید در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره آب در مقابل دریای مواج خواهیم بود.

 

وی خبرنگار بودن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: خبرنگاران می توانند با لطف خداوند و فرصتی که برای آنان وجود دارد در راه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به کلام الهی در قرآن خاطرنشان کرد: خداوند سبحان دستور داده است که فرشتگان در کنار ضبط اعمال انسان آثار آن را نیز بنویسند.

 

وی با اشاره به ماندگاری شغل خبرنگاری اظهار داشت: اگر گزارش نوشته شده از سوی خبرنگار خالص و برای رضای خداوند باشد، آثار آن همانند نیت، نیز در نامه اعمال او نوشته خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان سخنی از پیامبر اکرم(ص) در این خصوص گفت: اگر انسانی به مؤمنی تهمت بزند و آبرویش را ببرد خداوند با قرار دادن بر روی آتش تاوان تهمت او را خواهد داد.

 

وی با تأکید بر این که حفظ کیان نظام اسلامی وظیفه همگانی است، خاطر نشان کرد: ترتیل الخبر در عرصه خبری از مسایل مهم و ضروری است که خبرنگار باید به آن توجه کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: خبرنگار باید به گونه ای بنویسد که کلام گوینده ذبح نشود و از سخنان او کاسته و یا به آن اضافه نشود چرا که از نظر شرعی جایز نیست و نویسنده در مقابل آن مسؤولیت دارد چرا که خبر اشتباه و هنجار شکن سبب تضعیف ذهن عموم جامعه و ایجاد اثرات مخرب در آن می شود.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: روز قیامت خداوند زبان را طوری عذاب می دهد که هیچ یک از اعضا به آن اندازه مجازات نمی شود و زبان چنان با خداوند سخن می گوید که چرا مرا بیشتر از سایر جوارح عذاب می دهی که در این باره ندا می رسد که از تو سخنی صادر شده است که به مشارق و مغارب زمین رسیده و سخن تو باعث پایمال شدن حق کسی یا ریختن خون کسی شده است.

 

مطبوعات سالم و آزاد لازمه جامعه سالم است

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در ادامه این مراسم با بیان این که باید به دنبال جامعه سالم باشیم، ادامه داد: لازمه جامعه سالم مطبوعات سالم و آزاد است و اگر رسانه ها و مطبوعات به درستی عمل کنند جلوی بسیاری از خطاها گرفته می شود و باید زیبایی ها نشان داده شود البته نکته های تاریک را نیز باید روشن کرد.

 

وی با استناد به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص حرفه خبرنگاری، افزود: انتظار بر این است جامعه رسانه در مسیر خاص و مطالبات مردم حرکت کند و در این راستا نقش اساسی در تربیت و اصلاح جامعه دارد.

 

رادفر اضافه کرد: چگونگی آمادگی جوانان برای ورود به عرصه مدیریتی، ارائه راه حل ها و پیشنهادات، هدایت جامعه به سمت آرامش و فراهم کردن بستر و زمینه رشد جامعه از مواردی است که جامعه از رسانه انتظار دارد.

 

وی با بیان این که مطبوعات باید دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: رسانه باید دین و اسلام ناب را به جامعه نشان دهد و باید جلوی افراط و تفریط گرفته و خدمات نظام به نحو احسن اطلاع رسانی شود.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی با بیان این که وظیفه خبرنگار و مطبوعات نقد منصفانه بوده، اضافه کرد: این موضوع برای مسؤولان به عنوان فرصت بوده البته انتقاد با تخریب فرق دارد که باید تخریب کنار گذاشته شود و نقد اصلاح گرایانه مدنظر باشد.

 

وی با بیان این که باید خواسته های خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات مد نظر باشد، گفت: باید قانون مطبوعات اصلاح شود و خانه مطبوعات و شورای صنفی مطبوعات از جمله مسائلی است که باید پرداخته شود.

 

رادفر افزود: مسائل مورد مطالبه خبرنگاران، مسائل صنفی از جمله بیمه و مسکن بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 

خبرنگاران موفق نگاه کارشناسانه نسبت به مسائل دارند

 

مشاور اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: همواره 4 مؤلفه خطر، درک تغییر، عدم قطعیت و نوآوری همراه خبرنگار است و از الزامات خبرنگار موفق است که نگاه کارشناسانه به مسائل مختلف جامعه داشته باشد تا خدایی نکرده مطالبی اشتباه و به دور از واقعیات انتشار نیابد.سه گذرگاه در تحولات بشری مورد طرح است که شامل فرهنگ و تمدن، تاریخ و وقایع و شگفتی هاست.

 

وی افزود: نوآوران و ایده پردازان هستند که شگفتی ها را می سازند و خبرنگار ایده پرداز از زیر شاخه های شگفتی ها محسوب می شود.

 

قادری شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های داخلی با رویکرد دانش محوری، پرهیز از شتاب زدگی در نشر خبر، بهره وری، استفاده از ظرفیت های اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی، ایجاد نشاط اجتماعی و عفاف و حجاب را از مواردی دانست که خبرنگار باید در رسالت خود به آن ها توجه ویژه داشته باشد.

 

در این مراسم سرهنگ جلیل وحیدی معاون هماهنگ کننده سپاه شهدا آذربایجان غربی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی اظهار کرد: خبرنگاری شغلی بسیار پر مخاطره است و با جان و روح انسان ها کار دارد.

 

وی افزود: نقش خبرنگاران در انعکاس اخبار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سبب شد این رژیم و استکبار جهانی محکوم شود.

 

در این مراسم که با گرامیداشت یاد و خاطره نخستین خبرنگار شهید کشور "علی علمی نیک" همراه بود از برادر این شهید به همراه 3 نفر از خبرنگاران جانباز آذربایجان غربی تجلیل شد.

 

لازم به ذکر است که این مراسم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن خبرنگاران استان، خانه مطبوعات و بسیج رسانه برگزار شد./1301/پ201/ب

ارسال نظرات