۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۱۵۸۲۳
حجت الاسلام قهرمانی:

تبلیغ سنتی به عنوان الگوی تأثیرگذار تاریخی تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با تأکید بر حفظ و تقویت روش سنتی تبلیغ به عنوان الگوی تاریخی تبلیغ حوزه، گفت: تبلیغات سنتی حوزه یعنی خطابه و منبر، تریبون و سنگری است که حوزه علمیه نباید نسبت به آن بی‏اعتنایی کند و یا نقش آن را کوچک و بی تاثیر بشمارد.
حجت الاسلام قهرماني، مدير حوزه هاي علميه آرذبايجان غربي

حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی، مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: تبلیغات یکی از ابزارهای مهم برای انتقال فکر، فرهنگ و هر گونه پیامی به دیگران است.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغ چهره به چهره، افزود: مرحله اول بستر سازی جهت انجام این شیوه تبلیغی است که به لحاظ شرایط تاریخی و سیاسی بی‌ بدیل است.

 

وی ادامه داد: در طول تاریخ، مبلغات شیعی شرایط خوب برای بیان معارف دینی به ویژه معارف مکتب اهل بیت (ع) نداشتند و همیشه در فضای اختناق، ترس و به دور از چشمان مأموران حکومتی به تبلیغ می ‌پرداختند.

 

مدیر حوزه های علمیه آذبایجان غربی با بیان این که تبلیغ در حوزه‌های علمیه، از پشتوانه هزارساله برخوردار است، خاطر نشان کرد: برخی از ویژگی های حوزه علمیه سبب امتیاز آن از سایر نهادهای تبلیغی ادیان و مذاهب دیگر و توفیق مبلغان شیعی شده است.

 

وی تربیت خاص طلبگی و مبلغان را از جمله این ویژگی ها خواند و گفت: تربیت یافتگان در حوزه علمیه به صورت خودجوش و بر حسب تکلیف دینی و الهی به امر تبلیغ اهتمام می ‌ورزند و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند.

 

حجت الاسلام قهرمانی تأکید کرد: تبلیغات سنتی حوزه یعنی خطابه و منبر، تریبون و سنگری است که حوزه علمیه نباید نسبت به آن بی‏ اعتنایی کند و یا نقش آن را کوچک و بی تأثیر بشمارد.

 

وی افزود: در تبلیغات چهره به چهره، سخن از شیوه‏ها و ابزارهای قوی تبلیغی و به عنوان یک روش مفید و کارآمد و مطابق با سنّت و الگوی تاریخی تبلیغ حوزه است که باید محفوظ مانده و تقویت و تکمیل شود.

 

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی اظهار داشت: نهاد خطابه و منبر در حوزه‏های شیعی، نیازمند مطالعه تفصیلی است چرا که این جایگاه در تاریخ کشور مان نقش مهمی در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... داشته و دارد.

 

وی نهاد وعظ و خطابه را بزرگ ترین رسانه دیانت و روابط عمومی روحانیت در کشور دانست و گفت: تأثیر فراگیر و عمیق این روش، به برکت خون مطهر سالار شهیدان(ع) است.

 

حجت الاسلام قهرمانی با بیان این که منبر رفتن، باید به شکل سنتی و صحیح انجام گیرد، تصریح کرد: در کنار سنتی بودن باید مطالب به روز و با توجه به نیاز های جامعه مطرح شود.

 

وی اضافه کرد: حضور خطیب تنها در القای مطالب تبلیغی او خلاصه نمی‏شود بلکه شرکت در مجامع و محافل مذهبی، پرسش ‏های دینی، مشکلات اخلاقی و حتی مسائل اجتماعی، سیاسی و خانوادگی ایشان نیز بازمی گردد./1301/ت303/ب

ارسال نظرات