۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۱۶۰۴۷
در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب مطرح شد؛

عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین در موضوع مهدویت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او، نزول حضرت عیسی(ع) از آسمان، فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء، مهدی(عج) از عترت پیامبر(ص) و از نسل فاطمه(س) و هم نام بودن مهدی با پیامبر(ص) را از عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین دانست.
نخستين دوره متمرکز آموزشي مهدويت ويژه طلاب سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد تقی امیدیان، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم عصر دوشنبه بیستم مرداد ماه در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب سراسر کشور که به‌همت دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه­های علمیه و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشکده شهید مفتح همدان برگزار شد، با اشاره به این‌که منابع حدیثی، کتاب‌های اصلی و مادر هستند که مرجع و مستند کتاب‌های دیگر قرار گرفته‌اند و به همین سبب از اعتبار ویژه‌ای برخوردارند، گفت: این مجموعه در همه مذاهب اسلامی نزد محققان و عالمان شناخته شده و مورد توجه هستند.

 

وی در ادامه به معرفی منابع حدیثی مهدویت پرداخت و «کافی» اثر محمد بن یعقوب کلینی(م329) را یکی از آن منابع مطرح کرد و گفت: این کتاب از قدیمی‌ترین و معتبرترین آثار روایی شیعه است که حاوی موضوع‌های مختلف اسلامی و بخش‌هایی از آن درباره امامت و مهدویت است.

 

حجت‌الاسلام امیدیان «الغیبه» اثر محمد بن ابراهیم ابن ابی زینب معروف به نعمانی را از دیگر منابع حدیثی مهدویت معرفی کرد و ابراز داشت: نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم است و همه کتابش را به روایات مهدویت اختصاص داده و 478 حدیث نقل کرده است.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم «کمال الدین و تمام النعمه» اثر شیخ صدوق محمد بن علی بن بابویه قمی(م318ق) را به‌عنوان دیگر منبع حدیثی مهدویت معرفی کرد و افزود: وی از عالمان بزرگ شیعه است که کتابش را به دستور امام عصر(ع) نوشته است و تمام بخش‌های آن درباره حضرت مهدی(عج) است و از مهم‌ترین منابع روایی ما به شمار می‌رود.

 

وی «الارشاد» اثر شیخ مفید(م.413ق) را از دیگر منابع حدیثی مهدویت دانست و با بیان این‌که شیخ مفید از استوانه‌های بزرگ شیعه و استاد بزرگانی مانند شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی است، افزود: این کتاب دربردارنده تاریخ و فضائل امامان معصوم(ع) و ازجمله امام دوازدهم(عج) است.

 

حجت‌الاسلام امیدیان «کتاب الغیبه» اثر شیخ طوسی(م460ق) را به‌عنوان منبع حدیثی دیگر مهدویت معرفی کرد و بیان داشت: این کتاب از مهم‌ترین و کامل‌ترین منابع شیعه در بحث مهدویت است زیرا دلائل عقلی و نقلی وجود امام مهدی(عج) و غیبت و ظهور و نیز علائم ظهور، فضائل و سیره آن امام را آورده است، مؤلف کتاب از بزرگان عالمان شیعه است که آثار ارزشمند دیگری به‌ویژه در بخش فقه و تفسیر از خود به جا گذاشته است.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: محدث بزرگ شیعه، مرحوم علامه مجلسی مجموعه روایات کتاب‌های یادشده را در 3 جلد (53ـ51) از مجموعه گران‌سنگ بحارالانوار گردآوری کرده است.

 

وی با اشاره به این‎‌که اهل سنت هم در مهم‌ترین کتاب‌های خود احادیث مهدویت را نقل کرده‌اند، برای نمونه به مسند احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی(م241ق) و سنن ابو داود(م275ق) و سنن ترمذی(م279ق) از مجموعه صحاح سته اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام امیدیان کتاب «منتخب الاثر» تألیف حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را از بهترین کتاب‌های حدیثی زمان ما مطرح کرد و ابراز داشت: در این کتاب 922 روایت از 157 کتاب روایی شیعه و اهل سنت در موضوعات مختلف با نظم و ترتیب گرد آوری شده است.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او، نزول حضرت عیسی(ع) از آسمان، فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء، مهدی(عج) از عترت پیامبر(ص) و از نسل فاطمه(س) و هم نام بودن مهدی با پیامبر(ص) را از عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین دانست./956/پ202/ب

ارسال نظرات