۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۱۶۰۸۷
استاد حوزه علمیه تبریز:

اعتدال در فرهنگ شیعه راه مستقیم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که در فرهنگ شیعه اعتدال همیشه راه مستقیم بوده است، گفت: لازمه میانه‌روی و حرکت در صراط مستقیم، اعتدال در همه امور است، هر کسی که از اعتدال عبور کند، ستمگر است و هر کس راه اعتدال را بپیماید ادامه دهنده راه اولیای الهی است.
زندگي در آيينه اعتدال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدصالح هاشمی، استاد حوزه علمیه تبریز امروز در جمع تعدادی از بسیجیان پایگاه های مقاومت این شهر با تأکید بر رسالت های فردی و اجتماعی هر فرد مسلمان اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید؛ قولوا للناس حسنا؛ با مردم به نیکی رفتار کنید اگر چه طرف غیر مسلمان باشد، حتی با کافر ذمی هم باید به خوبی سخن گفته شود.

 


وی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه های اسلامی همانطوری که بر «اشداء علی الکفار» تأکید شده بر «رحمآءُ بینهم»  نیز سفارش می شود، جمهوری اسلامی با عمل به آیات اسلامی در برابر استکبار ایستادگی کرده و در برابر مظلومان مرحمت کرده است چنانچه تنها کشوری بوده ایم که به یاری مردم مظلوم و ستمدیده غزه شتافتیم.

 


حجت الاسلام هاشمی با اشاره به این‌که برای دین‌داری باید دنیا و آخرت را یکجا در نظر داشته باشیم، افزود: اسلام هر دو را توصیه کرده است. همان قدری که در آیات الهی به آخرت توصیه شده به همان میزان به آبادانی دنیا برای جلب رضایت خدا و خلقش سفارش شده است.

 


وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند؛ هرکس بگوید پول را دوست ندارم، دروغ می گوید و اگر ثابت شود که درست می گوید احمق است و امام کاظم(ع) می فرمایند؛ کسی که برای دینش دنیایش را ترک کند و برای دنیایش دینش را ترک کند از ما نیست. کسی تابع اهل بیت است که بنا به فرمایش امام علی(ع) هم از دنیا و هم آخرت بهره مند شود.

 


این استاد حوزه علمیه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت اعتدال در رفتار های فردی و اجتماعی اظهار داشت: خداوند می فرماید؛ اِنِّ اَکرَمَکُم عَندَالِله اتقاکُم؛ در اسلام هیچ سفیدی بر سیاهی و یا سیاهی بر سفیدی و یا قومی بر اقوام دیگر برتری ندارد بلکه فقط تقوا معیار است.

 


حجت الاسلام هاشمی با تأکید بر این‌که مادیات نباید عامل برتری قرار گیرد، افزود: در اسلام ذلت و تکبر هر دو محکومند. امام علی(ع) می فرماید: اگر می خواهی محبوب قلوب باشی، نرم باش و اگر می خواهی مورد اهانت قرار نگیری، خشن باش. اعتدال عامل سعادت و عاقبت به خیری است.

 


وی با اشاره به این‌که اعتدال سنت حسنه رسول اکرم(ص) بوده است، گفت: صراط مستقیم الهی یا همان اعتدال و میانه روی خواسته همه انبیا و ائمّه اطهار علیهم السلام است، هر روز در نمازهایمان بارها و بارها از خدا می خواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت فرماید. باید بدانیم که صراط مستقیم همان اعتدال است که نه افراط و نه تفریط است.

 


این استاد حوزه علمیه تبریز با انتقاد از تفسیر به رأی از مفهوم اعتدال تصریح کرد: لازمه میانه‌روی و حرکت در صراط مستقیم، اعتدال در همه امور است، هر کسی که از اعتدال عبور کند، ستمگر است و هر کس راه اعتدال را بپیماید ادامه دهنده راه اولیای الهی است، در فرهنگ شیعه اعتدال همیشه راه مستقیم بوده است.

 


وی خاطرنشان کرد: اعتقادات و فرهنگ اصیل شیعه بر خلاف عده ای است که گفتند: کفانا کتاب الله و اهل بیت را رها کردند و عده ای که دم از اهل بیت می زنند و آیه ای از قرآن را تفحص نمی کنند. در فرهنگ شیعه اهل بیت و قرآن هر دو با هم مورد تمسک قرار می گیرد./935/پ202/ب4                                         

ارسال نظرات