منجی در یهود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا کدخدا، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم سهشنبه بیست و یکم مرداد ماه در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب سراسر کشور که به همت دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشکده شهید مفتح همدان درحال برگزاری است، موضوع منجی در یهود را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی گفت: «یَهوه»، «قوم برگزیده» و «سرزمین مقدس» ارکان اصلی باور یهود و «ماشیح» عنوان منجی یهود است که از نسل داوود(ع) و دارای حاکمیت الهی خواهد بود، به اعتقاد یهود، ماشیح قوم یهود را در سرزمین مقدس به حاکمیت میرساند.
حجتالاسلام کدخدا با اشاره به اینکه یهودیان معتقدند که «یَهوه» با پیامبران یهود پیمان بسته است که سرزمین مقدس را به آنان ببخشد، افزود: این سرزمین مقدس، «کنعان» است که بعد اسراییل نام گرفت، موعود یهودیت همان کسی است که میآید و آن عهد خدا و موسی را محقق کند و آنان را به سرزمین مقدس میرساند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره ویژگیهای شخصیتی ماشیح، با بیان اینکه ماشیح گرچه در آغاز، عنوانی عام و غیر موعودی و غیر فرجام شناختی بوده است اما در سنت یهود به عنوان موعود نجات بخش و مرتبط با فرجام عالم شناخته شده است، اظهار داشت: موعود یهودی، موعودی شخصی اما نامعین است یعنی معلوم نیست که در کدام مصداق، تحقق خواهد یافت.
وی ادامه داد: برخلاف موعود اسلامی که هم شخصی است و هم معین و مصداق آن، مهدی فرزند حسن بن علی عسکری(ع) امام یازدهم است، نیز ماشیح یهود اگرچه مسح شده خداوند است و انسانی معمولی نیست اما به هر حال انسان است، برخلاف موعود مسیحی که پسر خدا و جنبهای از او تلقی میشود.
حجتالاسلام کدخدا اظهار داشت: از دیدگاه کتاب مقدس یهود، جهان پیش از ظهور، پر از ظلم و تباهی و فساد است، روابط خانوادگی از هم میپاشد و مردم دچار فقر و تنگدستی میشوند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: صبر در برابر مشکلات، امیدواری به آینده و التزام به شریعت، از پیامدهای موعود باوری یهود است./956/