۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۱۶۲۰۹

ترویج روحیه نقدپذیری به رفع مشکلات و پیشرفت کشور کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متاسفانه امروز روحیه نقد پذیری در میان مردم و مدیران ضعیف است، گفت: ترویج روحیه نقد پذیری در کالبد جامعه موجب تقویت نقاط ضعف و رفع مشکلات و در نتیجه پیشرفت کشور می شود.
انتقاد پذيري

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه های علمیه و دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که نقد پذیری و توجه به سخنان مشاوران دلسوز یکی از ارکان مهم حکومت اسلامی محسوب می شوند، گفت: انسانی که نقد پذیر نباشد هرگز نقاط ضعف و عیب های خود را نخواهد دید و در نهایت به وسیله همین عیب ها و نقاط ضعف دچار نابودی و مشکل خواهد شد.

 

وی افزود: امروزه تمامی سیاستمداران دنیا متوجه شده اند که باید به نقد و نقد پذیری توجه کنند زیرا انتقادهای سازنده و توجه به آنها زمینه پیشرفت کشور و شخص را فراهم می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضرت علی (ع) همواره کارگزاران خود را به نقد پذیری و بهره گیری از سخنان مشاوران دلسوز توصیه کرده و به آنها امر می می کردند که از افراد متلمق و چاپلوس پرهیز کنند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که حضرت امام صادق(ع) در سخنان خود بارها به صحابه توصیه می کردند که عیب های هم را در خلوت به یکدیگر گوشزد کنند تا زمینه پیشرفت آنها را فراهم کند، ادامه داد: در حدیثی گرانبها از امام صادق(ع) روایت شده که ایشان می فرمودند بهترین دوستان من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با طرح کرسی های آزاداندیشی و تشویق مدیران دولتی به انتقاد پذیری به دنبال ترویج اندیشه پذیرش انتقادهای سازنده در کشور هستند و می خواهند با استفاده از این ابزار مهم و کاربردی زمینه ساز توسعه کشور شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متاسفانه بعضی از مدیران روحیه پذیرش انتقاد را ندارند و بسیار کم طاقت هستند، گفت: مدیران باید با منتقدان به خوبی رفتار کرده و هر گونه انتقادی را به معنای دشمنی تلقی نکند.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به این که انتقاد زمینه ساز توسعه همه جانبه کشور است، افزود: مدیران باید در سازمان های تحت نظارت خود به گونه ای فرهنگ انتقاد پذیری را ترویج کنند که همه افراد پذیرای انتقادهای سازنده باشند.

 

وی با بیان این که انتقاد و نقد کردن دارای شرایطی است که باید هنگام انتقاد شرایط آن رعایت شود، گفت: انسان در انتقاد ابتدا باید نسبت به شخص نقد شونده با دلسوزی و انصاف رفتار کرده و هنگام بیان انتقاد ادب و آبروی شخص را مراعات کرده و در خلوت انتقاد را بیان کرده و نقدش به گونه ای باشد که موجب پیشرفت شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که فرهنگ انتقاد پذیری در کشور در مقایسه با سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است، گفت: با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه پذیرش انتقاد صورت گرفته هنوز افرادی هستند که نقد را به معنای دشمنی تلقی کرده و با افراد نقاد مانند یک دشمن برخورد کرده و اگر توانایی ایجاد مشکل برای این شخص را داشته باشند قطعا برای او مشکل هم ایجاد خواهند کرد./968/ت302/ب4

ارسال نظرات