۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۱۶۲۶۵
در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد؛

خبر رسانی در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد و بررسی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی خبررسانی در شبکه‌های اجتماعی با حضور برخی کارشاسان رسانه و پژوهشگران فضای مجازی در ساختمان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی خبر رسانی در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: فضای اجتماعی تا چه حد می‌تواند فضای خبری را در برگیرد و همچنین فضای خبری تا چه اندازه قادر است در حوزه فضای اجتماعی ورود کند، در سال‌های اخیر تعداد معدودی خبرگزاری وجود داشت اما اکنون تعداد خبرگزاری‌ها بسیار زیاد شده است و همین امر موجب می‌شود تا برای دریافت صحت اخبار از خبرگزاری‌ها کمی دقیق‌تر شویم.

این کارشناس رسانه بیان داشت: امروز اعتقاد ما بر این است که شبکه های اجتماعی جریان ساز حوزه‌های خبری و جریان ساز اصلی در فضای خبر هستند و باید بدانیم چگونه توسط شبکه‌های اجتماعی در فضای خبری کمک بگیریم و به آنها اعتماد کنیم همچنین بدانیم اعتبار خبری که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود چه مقدار است.

سلطانی فر افزود: آیا عقل جمعی می‌تواند شناختی را برای ما شکل دهد مبنی بر این‌که موضوع خبری در این شبکه‌های خبری شکل گرفت و میزان بازپخش کردن این خبر مورد تایید قرار گرفت آیا این اعتبار را برای خبر خواهد داشت یا نه؟

الهام باقری، رییس موسسه حافظ نیز در این نشست تخصصی گفت: زبان و ادبیات خبر در مبحث خبری بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که زبان خبرنویسی شبکه‌های اجتماعی به شدت تغییر کرده و بسیار متفاوت با زبان خبرگزاری‌ها است.

وی بیان داشت: تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی سبک زندگی و رفتارهای سیاسی و حوزه‌های مختلف مشهود است و این در حالی است که در این مدت برای زبان و ادبیات فیس‌بوک برنامه‌ای تدبیر نشده است.

این کارشناس زبان و ادبیات شبکه‌های اجتماعی افزود: ابزار ارتباطات و خبر زبان نوشتاری است ونیاز به تدبیر بیشتری در این زمینه وجود دارد و این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی آزادی بیان وجود دارد که در پی این آزادی بیان شخصیتی با نام شهروند خبرنگار و به دنبال آن خبرنگار ادیب تولید شد.

در ادامه رضا کیمیایی، روزنامه نگار حرفه‌ای اظهار داشت: اتفاقی که در شبکه‌های اجتماعی رخ داده این است که مخاطب شما صرفا مصرف کننده خبر نیست بلکه در شبکه‌های اجتماعی مخاطب تولید کننده خبر می شود چرا که در رسانه‌های سنتی خبر یک طرفه تولید می‌شود اما در شبکه‌های اجتماعی نوعی ارتباط بین تولید کننده و مخاطب قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در شبکه‌های اجتماعی دو نوع خبرنویسی داریم یکی افرادی که خبرنگار هستند و خبر در شبکه های اجتماعی درج می‌کنند و تعدادشان کم است و یکی این‌که خبرنگار نیستند و به انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند که تعدادشان ده برابر خبرگاران خبرنویس در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

این روزنامه نگار حرفه‌‌‌ای در ادامه افزود: خبرنگاران برای درج و انتشار یک خبر در شبکه‌های اجتماعی نیاز به تحقیق برای صحت خبر دارند و به همین دلیل تعداد خبرنویسان در شبکه‌های اجتماعی کم و معدود است و این در حالی است که خبرنویسانی که خبرنگار نیستند به صورت گذرا مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی می گذارند.

کیمیایی گفت: برای اینکه بدانیم یک خبر موثق است یا نه نیازی به این نیست که صرفا به سراغ خبرگزاری‌های معتبر برویم بلکه باید به عنوان یک مخاطب فعال چیدمانی از اخبار را ببینیم تا در نهایت خود متوجه صحت خبر شویم چرا که هر رسانه ای با توجه به خط مشی سیاسی خود اخبار را منتشر می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه رویداد نیست که تبدیل به خبر می‌شود بلکه نوشته‌ها منجر به ایجاد خبر می‌شوند و مهمترین چیزی که شبکه‌های اجتماعی به خبرنگار می‌دهد سوژه است.

در ادامه مریم سلیمی، پژوهشگر فضای مجازی در این نشست تخصصی اظهار داشت: هم اکنون جریان اطلاع رسانی و جنبش خبررسانی توسط شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و سیستم های ارتباطی مانند تلفن همراه شکل گرفته و در حال پیشرفت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این نوع عملکرد شبکه های اجتماعی در خبررسانی به مرور کار روزنامه نگاری و مطبوعات را به نوعی بی مخاطب یا کم مخاطب می‌کند، برخی اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی بر اساس احتمالات و شایعات منعکس می‌شود و از آنجایی که این گونه شبکه‌ها امروز مخاطبان فراوانی را به خود اختصاص داده اند به سرعت این نوع اخبار در جوامع منتشر می شود.

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: امروز شبکه های اجتماعی فرصت اطلاع رسانی را به نوعی از دیگر رسانه‌ها سلب می‌کنند البته نوع اطلاع رسانی آنها در خبررسانی آنچنان مورد تایید نیست چرا که آنها اخبار و اطلاعات را آنی منتشر کرده و به موقعیت و صحت آن توجه ای ندارند.

وی با اشاره به موضوع شبکه اجتماعی فیس بوک در جامعه بیان داشت: امروز حضور در فیس بوک مانند رفتن به میدان یک شهر است چرا که به راحتی می توان وارد این گونه فضاها شد و بسیاری از مطالب را نوشت و رابطه دوسویه یا چندسویه با مخاطبان برقرار کرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: رسانه‌های بزرگ دنیا مانند بی بی سی، سی ان ان و... برای خبرنگاران و کاربران خود قواعد و شرایط ویژه و ورود به شبکه های اجتماعی را تعریف کرده اند و آنها دیگر نمی توانند از چارچوب های تعیین شده عدول کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی اشاره کرد: فرم و شکل تکنولوژی شبکه های اجتماعی در حال تغییر نیست آنها مانند چاقویی تیز و برنده به کیفیت اخبار و صحت و سقم آنها صدمه می زنند.

سلیمی افزود: امروز با انقلاب رسانه‌ای در شبکه های اجتماعی مواجهیم و برای این‌که سایر رسانه های ما به خصوص مکتوب از سوی مخاطبان فراموش یا کنار گذاشته نشوند باید فکری اساسی و جامع کرد، برخلاف گذشته که خبرنگاران با قرار گرفتن در موقعیت و محیط میدانی به جستجوی سوژه می‌پرداختند امروزه شبکه‌های اجتماعی این امکان را در دست خبرنگار قرار دست خبرنگاران قرار داده اند./9598/پ201/ص

 

 

ارسال نظرات