۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۱۶۲۸۷
از سوی استاد حوزه علمیه بررسی شد؛

منجی در مسیحیت و آیین زردشت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: مهم‌ترین باوری که در دین مسیحیت وجود دارد، اعتقاد به رستاخیز و آرمان بازگشت عیسی(ع) در آخرالزمان است که زیربنای اندیشه مسیحی و تبلیغ مبلغان مسیحی بوده است.
منجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد رضا کدخدا، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم چهارشنبه بیست و دوم مرداد ماه در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب سراسر کشور که به‌همت دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه­های علمیه و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشکده شهید مفتح همدان درحال برگزاری است، موضوع منجی در مسیحیت و آیین زردشت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

 

وی با اشاره به این‌که مسیحیت یکی از بزرگ‌ترین ادیان جهان و مانند اسلام و یهودیت، از ادیان ابراهیمی است که اصل خود را به ابراهیم خلیل(ع) برمی‌گرداند، افزود: مسیحیت با ظهور حضرت عیسی(ع) آغاز شد، او در میان بنی اسراییل و در آغاز به عنوان منجی موعود ایشان ظهور کرد اما در نهایت همین یهودیان بودند که او را انکار کرده و در پی اعدام و کشتن او برآمدند.

 

 

حجت‌الاسلام کدخدا ابراز داشت: طبق بیان انجیل(کتاب مقدس مسیحیان) حضرت عیسی(ع) به صلیب کشیده شد و روی صلیب مُرد و او را دفن کردند اما پس از سه روز از میان مردگان برخاست و پس از 40 روز ارتباط با شاگردان خود، به آسمان بالا رفت تا دوباره برای پادشاهی برگردد.

 

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مسیحیان مجموعه‌ای با عنوان «کتاب مقدس» را کتاب آسمانی خود می‌دانند، بیان داشت: کتاب مقدس از دو بخش «عهد قدیم» و «عهد جدید» تشکیل شده است؛ عهد قدیم که همان تورات و ملحقات آن است بخش عمده کتاب مقدس و مشترک بین یهودیان و مسیحیان است و هر دو گروه آن را مقدس و معتبر می‌دانند اما عهد جدید ویژه مسیحیت و منبع اصلی اعتقادات آنها به‌ شمار می‌رود.

 

 

وی اظهار داشت: مهم‌ترین باوری که در دین مسیحیت وجود دارد، اعتقاد به رستاخیز و آرمان بازگشت عیسی در آخرالزمان است که زیربنای اندیشه مسیحی و تبلیغ مبلغان مسیحی بوده است.

 

 

حجت‌الاسلام کدخدا اندیشه «منجی موعود» در مسیحیت را دارای دو مفهوم دانست، گفت: موعودی از بنی اسراییل که ظهور کرد و رفت و موعود مسیحی که خواهد آمد تا ملکوت خدا را برپا دارد؛ در مفهوم نخست، موعود مسیحیان، مصداق همان مفهوم «ماشیح یهود» است که به جای بازگرداندن سروری ایشان با مرگ فدیه‌وار خود بار گناه نخستین را از دوش مؤمنان به خویش برداشت، در حالی‌که در مفهوم دوم، موعود مسیحی، همان عیسی(ع) است که پس از مصلوب شدن و عروج به آسمان، بار دیگر باز خواهد گشت، تا پایان تاریخ را رقم بزند.

 

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره منجی در آیین زردشتی، با اشاره به این‌که در هزاره گرایی زردشتی، انتظار ظهور سه منجی از نسل زردشت مطرح شده است، افزود: ظهور ایشان سبب تقویت این آیین شده و بدی‌ها و زشتی‌های اخلاقی را برطرف خواهد ساخت، سه منجی بزرگ زردشتی هوشیدر، هوشیدرماه و سوشیانس(به معنای سودمند) در طول سه هزاره پایانی ظهور می‌کنند.

 

 

وی با بیان این‌که آخرین موعود زردشتی، سوشیانس برگزیده‌ای از نسل زردشت است، گفت: او مأموریت دارد دین او را به کمال برساند و از بیراهه‌ها و بدعت‌ها پاک کند و ظلم و ستم را از جهان برداشته و کارها را بر مبنای «گاهان»(=گات‌ها، مقدس‌ترین بخش اوستا) قرار دهد.

 

 

حجت‌الاسلام کدخدا دخالت خدا در زمین و چشم انداز روشن برای آینده جهان را به عنوان وجوه مشترک بین ادیان در حوزه موعود باوری و شکل‌گیری آرمان معنوی، امید بخشی، هویت بخشی و از بین رفتن بحران معنوی و صبر و پایداری برحق را به‌ عنوان آثار و برکات اجتماعی موعود باوری مطرح کرد./956/پ202/ب4

 

ارسال نظرات