۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۱۶۷۱۵
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

اهمیت و جایگاه مدارا کردن با مردم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی به برادر خود نیکی و احسان کند، در روز قیامت در زیر سایه عرش الهی قرار می گیرد.
اهمیت و جایگاه  مدارا کردن با مردم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عطیه سید کاشی، استاد حوزه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، گفت: نیکی و احسان با مردم، سبب ارتقاء شخصیت می شود.

 

وی گفت: سیره و شیوه رفتاری ائمه معصومان(ع)، در تمام زمنیه ها الگو است، اگر ائمه معصومان(ع) از ناحیه افرادی مورد رنجش و آزار قرار می گرفتند، مهر و عطوفت نشان داده، بدی آن ها را با خوبی پاسخ می دادند. از این رو پیروزی و سختی از آن کسانی است که در مقابل سختی از خود مقاومت نشان می دهند.

 

سید کاشی گفت: امام موسی بن جعفر(ع) را بدین جهت، لقب کاظم دادند که هر کسی به ایشان بدی می کرد، در عوض ایشان به او احسان می کردند. دشمنان، آن حضرت را بسیار آزار و اذیت می کردند ولی امام هفتم(ع) هیچ وقت آنان را نفرین نمی کردند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: گذشت نسبت به قصاص افضل است؛ چرا که  اگر فردی قصاص کند، بیم آن می رود، خشمش غلبه کرده، پا را از قصاص خارج کند، در این صورت مرتکب ظلم و ستم می شود.

 

وی گفت: در روایت آمده است: «اگر کسی به برادر خود نیکویی و احسان کند، در روز قیامت در زیر سایه عرش الهی قرار می گیرد.»، از این رو احسان کردن، زمینه بهره مندی  از رحمت الهی را فراهم می کند.

 

سید کاشی گفت: حضرت رضا(ع) می فرمایند: «مدارا کردن با مردم نیمی از عقل است.»، امام هشتم(ع)، مدارا کردن با مردم عادی را نشانه خرد و دانایی می دانند، بدیهی است به طریق اولی مدارا کردن با افراد خانواده و خویشاوندان ارجحیت دارد.

 

این استاد عقاید حوزه علمیه خواهران به پاداش احسان و نیکی اشاره کرد و گفت: اگر انسان با مردم مدارا کند، خداوند او را از غم و اندوه نجات داده و سرور و بزرگ قرار می دهد.

 

وی گفت: یاد مرگ موجب می شود تا انسان آسان و راحت تر با دیگران مدارا کند و در مقابل، حب دنیا سبب می شود، انسان کمتر به دیگران احسان و نیکی کند.

 

سید کاشی ابراز کرد: اگر انسان در زمان حیات خود، انفاق کند، بهتر از این است که وصیت کند، از طرف او بعد از مرگش انفاق کنند؛ چرا که امکان دارد، اگر مالی در راه اطاعت مصرف نشود، در راه معصیت مصرف شود، همچنین انفاق در زمان حیات از خیر و برکت بیشتری برخوردار است.

 

این استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: چند گروه در روز قیامت حسرت زده هستند، از جمله والدینی که مالی را از طریق طاعت و حلال کسب کرده اند، اما در مسیر طاعت مصرف نکرده اند، بلکه فرزندانشان در مسیر طاعت مصرف می کنند و به سبب آن مال در روز قیامت، جایگاه و مقامی نصیب آنها می شود./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات