۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۱۶۸۸۷
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

کودتای 28 مرداد یکی از ننگین ترین دوره‌های استبداد را در تاریخ ایران رقم زد

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این که 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد، گفت: ما باید از این اتفاقات درس عبرت بگیریم؛ چرا که کودتای 28 مرداد نتیجه اعتماد به استکبار است.
حجت الاسلام احمدي
حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به سالروز کودتای 28 مردادماه، اظهار داشت: 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد، پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که سبب روی کار آمدن دوباره محمد مصدق شد، وی در تلاش افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت.
 
وی با بیان این که مصدق بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر به پیاده کردن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیان و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد، افزود: اقدامات مصدق سبب شد، عوامل داخلی و خارجی نیز آن‌چنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کنند که شاید بتوان آن‌ را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست.
 
امام جمعه فرخشهر با اشاره به این که طرح کودتای نظامی 28 مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست، ابراز داشت: انگلیس که پس از کودتا دست خود را از صنعت نفت ایران کوتاه می‌دید و منابع بسیاری در منطقه و به‌ویژه ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد طرح‌ریزی یک کودتای نظامی شد.
 
این مقام مسؤول ادامه داد: اگرچه اجرای نقشه کودتا در 25 مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل گوناگون دیگر سبب شد که در 28 مرداد 1332 کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست‌وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خورد و سبب حاکمیت 25 سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبران و به‌ویژه آمریکا شد.
 
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این که کودتای 28 مرداد در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است، اظهار داشت: ما باید از این اتفاقات درس عبرت بگیریم؛ چرا که کودتای 28 مرداد نتیجه اعتماد به استکبار است.
 
حجت الاسلام احمدی با بیان این‌که با مطالعه تاریخ یک قرن گذشته می‌بینیم که آمریکا هیچ نفعی به ملت ایران نرسانده بلکه همیشه به ضرر ایران عمل کرده است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه و سفرای ایران فرمودند که ما با همه دنیا تعامل سازنده داریم غیر از آمریکا که هیچ نفعی برای ایران ندارد و رژیم صهیونیستی که ما آن را به رسمیت نمی شناسیم؛ چرا که غاصب و اشغالگر است.
 
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که آمریکا همواره برای ملت ایران ضرر داشته است، گفت: آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را در خلیج‌فارس سرنگون کرد و زنان، مردان و کودکان بی‌گناه را کشت، دست آمریکا به خون ملت ایران آلوده است.
 
وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران از آغاز انقلاب تاکنون گفت: آمریکا همواره علیه ایران شیطنت کرده و اموال ایران را بلوکه و مصادره کرده است.
 
وی با طرح این سؤال که آیا مذاکره و تعامل با چنین کشوری معنا دارد، اظهار داشت: در بحث هسته‌ای نیز که رهبر معظم انقلاب اجازه مذاکره دادند فرمودند که به این مذاکرات خوش‌بین نیستند، ما به‌دنبال اثبات حقانیت و مظلومیت خود هستیم و آمریکا به ما ستم کرده و با این خوی استکباری برای منفعت مردم کاری نمی‌کند./9457/ت302/ب2
ارسال نظرات