۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۱۶۹۲۷
حجت الاسلام مصائبی:

مبنای مسیر حرکت شیعه اصول اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با با بیان این که مبنای مسیر حرکت شیعه اصول اسلامی است، افزود: برخی ها این گونه مطرح می کنند که شیعه از زمان امام صادق (ع) به وجود آمده است درحالی که شیعه از دوران پیامبر اکرم وجود داشته است بلکه فرق های دیگر بعدها به وجود آمدند.
حجت الاسلام مصائبي

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) به بیان ویژگی های سیاسی دوران امامت امام صادق (ع) پرداخت و افزود: در این دوران جنگ شمشیرها به بحث های علمی، منطقی و قلم تبدیل شده بود، همانگونه بعد از هشت سال جنگ تحمیلی امروز بحث جنگ فرهنگی و علمی است.

 

 

وی با بیان این که زمان امامت امام حسین (ع) جهالت بود و جنگ ها بیشتر بود، اظهار کرد: در دوران امام صادق (ع) مبارزات علمی بود و کارهایی که امام صادق در آن دوران انجام داد کمتر از قضیه کربلا نبود.

 

حجت الاسلام مصائبی تأکید کرد: امام صادق در آن دوران با وجود شبهات، فرق و ادیان مختلف در ادامه مسیر فعالیت های امام محمدباقر(ع) که بنیانگذار مدارس علمی بودند، تربیت شاگردان را برعهده گرفته و اوضاع علمی، فقهی، احکام و سیاسی روز را یکجا مدیریت کردند.

 

وی گفت: امامت امام صادق (ع) را به جهت تربیت شاگردان و هم انقراض برخی از افکار انحرافی می توان دوران طلایی شیعه نامید و بر همین اساس است که ایشان را رییس مکتب شیعه معرفی می کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اختلاف حاکمان بنی امیه و بنی عباس که از زمان امام سجاد (ع) آغاز شده بود، گفت: امام صادق (ع) از فرصت بهره کامل را برده و به تربیت شاگردان فقیه و مجتهدانی برجسته اقدام کردند.

 

حجت الاسلام مصائبی تربیت تخصصی شاگردان را از ویژگی های دوران امام صادق (ع) خواند و گفت: شاگردان امام صادق (ع) به اندازه ای متخصص و مجتهدانی برجسته و بزرگ بودند که امام صادق (ع) بسیاری از مسائل را به آنها ارجاع می دادند.

 

امام صادق احیاگر مذهب شیعه است

 

وی تصریح کرد: تمام احادیث پیامبر اکرم (ص) که مسکوت مانده بودند، از سوی امام صادق (ع) و شاگردان آن حضرت تبیین شد از این جهت این امام را احیاگر مذهب شیعه می نامند.

 

حجت الاسلام مصائبی با با بیان این که مبنای مسیر حرکت شیعه اصول اسلامی است، افزود: برخی ها این گونه مطرح می کنند که شیعه از زمان امام صادق (ع) به وجود امده است این درحالی است که شیعه از دوران رسول اکرم وجود داشته است بلکه فرق های دیگر بعدها به وجود آمدند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تأکید کرد: امام صادق (ع) با تربیت شاگردان بزرگ و با بیان مباحث علمی، منطقی و اصولی حقانیت شیعه را تثبیت کرد بنابراین از این جهت است که از آن حضرت به عنوان مؤسس مکتب شیعی یاد می کنند.

 

وی یادآور شد: مبنای حرکت شیعه از نظر عقلی، منطقی و نقلی قرآن و سنت پیامبر و ائمه اطهار (ع) است.

 

بسیاری از مباحث علوم انسانی وارداتی است/ وحدت حوزه و دانشگاه مستلزم اسلامی شدن دانشگاه ها

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در مقایسه دانشگاه امام صادق (ع) با دانشگاههای امروز، خاطرنشان کرد: امروزه نیز عملکرد دانشگاه های به لحاظ پیشرفت های علمی قابل تقدیر است، اما آنچه باید به آن توجه داشت" اسلامی شدن دانشگاههاست" که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کرده اند.

 

وی با بیان این که متأسفانه امروزه دانشگاهها از اصول اسلامی فاصله گرفته اند، گفت: اگر علوم با اصول اسلامی و سنن مطابقت نداشته باشد ادعاها در زمینه دانشگاههای اسلامی کم می شود بنابراین باید این فاصله کم شود.

 

حجت الاسلام مصائبی خواستار توجه به محتوای کتب ارائه شده در دانشگاهها شد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مباحث در زمینه علوم انسانی وارداتی است و این امر نشان دهنده غفلت از علوم انسانی منطبق با اصول اسلامی است.

 

وی وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه را در اسلامی شدن دانشگاهها و علوم انسانی مؤثر خواند و بیان داشت: امروزه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه به برگزاری جلسات، همایش ها و سخنرانی های صرف اکتفا می شود.

 

حجت الاسلام مصائبی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه باید اصولی باشد و به بهره گیری از روش، رویه، اخلاق و منطق حوزه و دانشگاه از یکدیگر بیانجامد./936/ت302/ب 

ارسال نظرات