۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۶۹۵۵
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

دور شدن از فرهنگ اسلامی از عوامل بروز مشکلات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان مصرف گرایی و دوری از فرهنگ اسلامی قناعت را از عوامل بروز مشکلات اجتماعی دانست و گفت: دوری از فرهنگ اسلامی و جایگزینی فرهنگ مادی و مصرف گرایی غرب از جمله علل اصلی در امر ازدواج و تشکیل خانواده است.
دور شدن از فرهنگ اسلامی از عوامل بروز مشکلات اجتماعی است

حجت الاسلام دکتر مسعود راعی، استاد حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، از مهم ترین دلایل کاهش ازدواج را تغییر تفکرات و آرمان های جوانان بیان داشت و گفت: در جامعه کنونی با شرایطی مواجه هستیم که نسل جوان جامعه به جای آینده نگری و تلاش برای رسیدن به آرمان های خود، در معرض انواع تبلیغات مسموم رسانه ای قرار گرفته است.

 

وی در ادامه افزود: آموزش های غیرمستقیم در قالب برنامه های رسانه ای و همچنین فضاسازی های مسموم در شبکه های مجازی در قالب دوست یابی ها از شاخصه های اصلی به عنوان عوامل فرهنگی در کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج است.

 

حجت الاسلام راعی ازدواج را از پدیده های اجتماعی چند بعدی دانست و افزود: برای بررسی علل کاهش یک آسیب اجتماعی در سطح جامعه هیچ گاه نمی توان به یک عامل بسنده کرد، و آن را به عنوان علت اصلی نام برد و برای تحلیل چنین آسیب هایی باید به همه عوامل در کنار هم اشاره شود.

 

وی مصرف گرایی و دوری از فرهنگ اسلامی قناعت را از دیگر علل بروز مشکل تحدید نسل و دوری جوانان از ازدواج بیان داشت و گفت: کم رنگ شدن و دوری از فرهنگ اسلامی و جایگزینی فرهنگ مادی و مصرف گرایی غرب از جمله علل عمده و اصلی در امر ازدواج و تشکیل خانواده است که سبب شده تا خانواده ها به جای تأمین نیازها به سوی تأمین خواسته های فرزندان کشیده شوند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: از جمله نگرانی های دختران و پسران برای دوری از ازدواج مباحث اقتصادی است که نداشتن حداقل هایی چون شغل، درآمد کافی، امکانات رفاهی سبب بالا رفتن سن ازدواج و دوری از تشکیل خانواده شده است.

 

وی در ادامه افزود: بیکاری از دیگر عواملی است که طبق آمار حدود 3 میلیون تحصیل کرده بیکار در سطح جامعه وجود دارد که از آن به سونامی بیکاری تعبیر شده است و همین بیکاری باعث شده است تا غرور و احساسات جوان مانع از ایجاد زندگی شود.

 

این استاد دانشگاه در پایان تغییر تفکرات دختران امروز برای رسیدن به زندگی و شرایط بهتر در خانه شوهر از دیگر دلایل قابل بررسی در این زمینه دانست./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات