۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۱۶۹۸۳
با عنوان آداب حضور؛

همایش آموزشی توجیهی حج تمتع در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش توجیهی و آموزشی حج تمتع با عنوان «آداب حضور» با شرکت زائران حج تمتع استان خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.
همايش آموزشي و توجيهي حج در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، روز سه شنبه با حضور 800 زائر حج تمتع استان خراسان شمالی همایش آموزشی توجیهی اجرای مناسک حج تمتع با عنوان آداب حضور در بجنورد، مرکز این استان در محل شبستان حضرت فاطمه الزهرا(س) حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار شد.

 

هدف از برگزاری این همایش که همه ساله پیش از آغاز اعزام کاروان های حج تمتع به مکه مکرمه برگزار می شود؛ آشنایی حجاج با آداب و مناسک خانه خدا و اجرای نمادین مناسک حج است.

 

امروز در این همایش حج گزاران استان خراسان شمالی ضمن اجرای نمادین مناسک حج تمتع، آموزش های لازم برای به جای آوردن فرامین حج را با حضور روحانیان معین و معینه آموزش دیدند.

 

همچنین امروز در جلسه اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف ویژه حجاج، عناوین و سرفصل های دوره های آموزشی ویژه زائران قبل از اعزام به وسیله روحانی با مناسک، اسرار و آداب حج، مسایل عبادی از جمله تصحیح قرائت نماز و ... آموزش داده شد.

 

در همایش آموزشی توجیهی آداب حضور در استان خراسان شمالی تمامی برنامه های سفر حج از جمله قوانین و شرایط فرودگاه، قوانین و مقررات کشور عربستان و مناسک حج از بدو خروج از کشور، حضور زائران در مشاعر، بیت الله الحرام، میقات، عرفات، مزدلفه، منا، قربانگاه و ... به صورت مصور برای آموزش حج گزاران بازسازی شده بود.

 

برنامه آموزش تخصصی بانوان زائر و زائران مرد، بیان مسائل اجرایی حج، قرائت دعای کمیل و ... از جمله برنامه های جانبی همایش آموزشی و توجیهی آداب حضور بود که با شرکت زائران زن و مرد بیت الله الحرام در مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد.

 

جواد شاد، مدیرکل حج و زیارت استان خراسان شمالی در این همایش با اشاره به این که امسال در مجموع 810 نفر شامل زائران و عوامل از این استان به حج تمتع مشرف می شوند، اظهار داشت: تمامی هماهنگی ها و اقدامات برای اعزام زائران خراسان شمالی به خانه خدا انجام شده و بر اساس برنامه زائران این استان از نیمه دوم شهریور ماه امسال به حج تمتع اعزام خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: امسال از تعداد کل زائرانی که از خراسان شمالی به حج تمتع مشرف می شوند؛ 776 نفر از مردم عادی و 28 نفر از عوامل اجرایی هستند.

 

به گفته شاد همچنین امسال برای هر 300 نفر در حج تمتع یک پزشک در نظر گرفته شده که در این راستا سه پزشک نیز از استان خراسان شمالی برای خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام به مکه مکرمه اعزام می شوند.

 

در مراسم امروز حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی که اخیرا با دریافت حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به عنوان مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی منصوب شده نیز حضور داشت و آموزش های لازم را به زائران مکه مکرمه ارائه می داد.

 

دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی دوازدهم مرداد ماه امسال با حضور حجت الاسلام والمسلمین رجبعلی زمانی، مدیر جذب و ساماندهی امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری راه اندازی و نخستین مسؤول آن معرفی شد.

 

با راه اندازی دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی اقداماتی نظیر جذب روحانیان و کارگزارانی که بر عهده نماینده ولی فقیه است، جذب مداحان برای اعزام با کاروان های زیارت عتبات عالیات و نیز جذب روحانیانی که قصد دارند وارد گردونه اعزام و کاروان های حج تمتع و عمره بشوند؛ در این دفتر در استان تصمیم گیری می شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات