۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۲۱۶۹۹۵
آیت الله مهمان نواز:

مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین نهاد اسلامی در دوران غیبت است

خبرگزاری رسا ـ عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالگرد گشایش مجلس خبرگان رهبری، گفت: مجلس خبرگان رهبری مهم ترین برنامه و نهاد اسلامی در دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج) به شمار می رود.
آيت الله مهمان نواز - جلسه سالگرد تأسيس مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه به مناسبت بیست و هشتم مرداد سالگرد گشایش مجلس خبرگان رهبری برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 در جمع خبرنگاران، اهمیت و کارکردهای این مجلس در نظام اسلامی را تشریح کرد و افزود: مجلس خبرگان رهبری بزرگ ترین و مهم ترین برنامه و نهاد اسلام در دوران غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) محسوب می شود.

 

وی با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی تصریح کرد: در قالب این مجلس، مردم کشور نمایندگانی از میان فقها و علمای اسلام انتخاب می کنند تا این نمایندگان؛ رهبری با شرایط خاص را برای اداره مملکت اسلامی برگزینند.

 

آیت الله مهمان نواز رهنمون کردن مردم در زمینه های مختلف، مطرح کردن برنامه های اسلام و ... را برخی از سرفصل های وظایف رهبری در جامعه اسلامی ذکر و اضافه کرد: رهبری جامعه اسلامی فردی است که از نظر علم، فقاهت، آشنایی با اسلام و احکام دینی و ... سرآمد همه عالمان و فقها بوده و این مهم از سوی سایر عالمان و فقهای دینی تعیین و تأیید می شود.

 

به گفته عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری شاخص های رهبری جامعه اسلامی به طور ویژه در حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی) وجود داشته و خبرگان ملت وظایف خود در این زمینه را به خوبی انجام داده اند.

 

آیت الله مهمان نواز با دعای طول عمر و تداوم سایه بابرکت مقام معظم رهبری بر سر مسلمانان دنیا، از مردم و مسؤولان خواست تا در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه های مختلف مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... عزمی ملی و مدیریتی جهادی داشته باشند.

 

گفتنی است، مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای واجدالشرایط است که بر اساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسؤولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه(رهبر جمهوری اسلامی) را دارد، مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن به وسیله انتخابات و توسط رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند؛ هشت سال است.

 

مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یا همان مجلس خبرگان قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب در پی انتخابات دوازدهم مرداد 1358، در روز بیست و هشتم مرداد 1358 با 75 نماینده تشکیل شد.

 

نخستین مجلس خبرگان رهبری که در واقع دومین مجلس خبرگان پس از مجلس خبرگان قانون اساسی بود؛ در تاریخ بیست و چهارم مرداد سال 1362 با پیام امام خمینی(ره)، بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد.

 

گفتنی است، آیت الله مهمان نواز که از هجدهم شهریور سال 59 با حکم حضرت امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شده بود و به مدت 32 سال اقامت نماز جمعه مرکز استان خراسان شمالی را بر عهده داشت، تاکنون سه دوره پیاپی نمایندگی مردم این خطه از ایران اسلامی را در مجلس خبرگان رهبری بر عهده داشته است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات