۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۰۱۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ قرآن کریم از سوی یکی از کارکنان پخش رادیوی صدا و سیمای مرکز مهاباد برای استفاده در برنامه های رادیو و تلویزیونی به کردی ترجمه شد.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، این ترجمه چهارمین ترجمه قرآن کریم به زبان کردی است ولی اولین ترجمه کردی قرآن برای استفاده در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به شمار می رود.

 

 

این هنرمند و ادیب مهابادی ˈعبدالرحمان شکورˈ نام دارد و در زمان حاضر در بخش رادیوی صدا و سیمای مرکز مهاباد در حال فعالیت است.

 

وی این ترجمه را برای پخش در برنامه های رادیویی و سیمای مرکز مهاباد انجام داده و قابلیت پخش در شبکه های کرد زبان برون مرزی را نیز دارد.

 

شکور این ترجمه را بر اساس ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی و ترجمه کردی عبدالرحمان شرفکندی (هه ژار) و به زبان کردی و با لهجه مکریانی و به شیوه ای روان انجام داده است.

 

وی این ترجمه را در مدت 333 روز به پایان رسانده است که اثر وی هم اکنون در مرحله تایپ و ویراستاری قرار دارد.

 

قرآن کریم تاکنون توسط سه ادیب کرد زبان دیگر از جمله ˈعبدالرحمان شرفکندیˈ، ˈمحمد صالح ابراهیمیˈ وˈ ابراهیم مردوخˈ ترجمه شده است.

 

عبدالرحمن شکور دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بوده و متن چندین سریال تلویزیونی را نیز تاکنون به زبان کردی جهت پخش از شبکه های برون مرزی ترجمه کرده است.

 

نحوه کسب و درآمد در تربیت فرزندان تأثیر گذار است

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در دیدار مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران آذربایجان غربی با اشاره به آموزه های دینی، مساله کسب و درآمد را در مباحث تربیتی بسیار موثر دانست.

 

وی تصریح کرد: ادیان الهی بر روی کسب حلال و مشروع همواره تاکید داشتند و اگر درآمد کسی مشروع نباشد این مساله بر روی خانواده و تربیت فرزندان تاثیرگذار است، همانطور که نوای حق امام حسین علیه السلام بر کوفیانی که شکم های خود را از حرام انباشته بودند اثر گذار نبود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار داشت: در اسلام نمونه های بسیاری وجود دارد که مال نباید حرام و شبهه ناک باشد، بلکه بایستی طیب و طاهر باشد که در تربیت نسل خیلی مؤثر است.

 

وی تصریح کرد: مشکلی که در عرصه بانکداری ما وجود دارد این است که در معاملات بانکی، مردم با قوانین به خوبی آشنا نیستند و ناچاراً با درآمد ربا و شبهه ناک مبتلا می شوند که بسیار خطرناک است و تاثیر منفی بر روی مسائل اقتصادی، تربیتی و فرهنگی افراد می گذارد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: نقش بانک ها در این زمینه بسیار مهم است و بایستی کارهای عمیقی در جهت آشنایی مشتریان خود با مسائل معاملاتی انجام دهند که مبادا با مشکلات شرعی در این زمینه مواجه شوند.

 

وی با تشریح اقسام ربا، افزود: برای مثال شخصی از بانک 5 میلیون تومان وام خرید اقساطی می گیرد و در ازای آن فاکتور ارائه میدهد در حالی که وام را صرف کار دیکری می کند در این مساله اکثریت قریب به اتفاق مراجع این کار را ربا می دانند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به این که اگر کار برای رضای خدا انجام پذیرد موجب خیر و برکت خواهد شد، گفت: کار شما هم به صورتی است که ارتباط تنگاتنگی با مردم دارید و اگر در این عرصه بتوانید گره از مشکلات بندگان خدا را باز کنید، خداوند متعال به زندگی دنیویتان برکت و خیر آخرت را نصیبتان خواهد کرد.

 

دانشجویان سرمایه اردوهای جهادی هستند

 

حجت‌الاسلام سجاد بیگی، معاون نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازدید از اردوهای جهادی مجاهدان خاکی، اظهار داشت: مهم ‌ترین هدف از برگزاری اجرای طرح هجرت تقویت روحیه جهادی در بین دانشجویان است.

 

وی به تاریخچه برگزاری اردوهای جهادی در آذربایجان‌ غربی اشاره کرد و گفت: اردوهای جهادی از سال 89 در آذربایجان‌غربی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون در زمینه‌ های مختلف نظیر توجه به مناطق محروم و غنی‌ سازی اوقات فراغت دانش ‌آموزان و دانشجویان انجام شده است.

 

 

حجت الاسلام بیگی مقوله اردوهای جهادی را تحقق بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به فرهنگ و اقتصاد عنوان کرد و افزود: رهبر انقلاب اسلامی از برگزاری و فعالیت‌ های مجاهدین خاکی ابراز رضایت کرده ‌اند.

 

وی به دغدغه های مجاهدین خاکی در اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: مهم ‌ترین دغدغه مجاهدین استان کمبود منابع مالی بوده و خواستار حمایت مالی از دانشگاه علوم پزشکی و استانداری بودند.

 

معاون نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازدید از روستای بالستان عملکرد دانشجویان شرکت ‌کننده را در طرح هجرت روستاهای اطراف ارومیه مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هدف اصلی از اجرای این اردوها رفع نیازهای مناطق محروم است./936/پ203/ب

ارسال نظرات