۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۱۷۰۳۰
همزمان با روز جهانی مسجد؛

همایش «اصحاب مسجد» در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، گفت: همزمان با روز جهانی مساجد همایشی با عنوان اصحاب مسجد در بجنورد، مرکز این استان برگزار می شود.
نشست شوراي فرهنگ عمومي خراسان شمالي حجت الاسلام يعقوبي

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری همایش اصحاب مسجد در بجنورد همزمان با سی ام مرداد، روز جهانی مساجد خبر داد و افزود: این گردهمایی صبح پنج شنبه با حضور ائمه جماعات، هیأت امنا، خدام، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال و نیز اقشار مختلف مردم در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: در این همایش از پنج طیف ائمه جماعات، هیأت امنا، خدام، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد سه نفر و در مجموع 15 نفر در بخش های مختلف تجلیل و قدردانی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی که نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز هست؛ اظهار کرد که بر اساس برنامه قرار است وی در گردهمایی اصحاب مسجد بجنورد در مورد اهمیت و نقش مساجد و نیز اقدامات انجام شده در حوزه مساجد استان سخنرانی کند.

 

به گفته وی همایش ها و گردهمایی های مشابه ای نیز به مناسبت روز جهانی مساجد و هفته تکریم مساجد در استان خراسان شمالی برگزار شده و یا می شود به گونه ای که در روزهای گذشته این همایش در شهرستان های جاجرم، گرمه و شیروان برگزار شده و در هفته آینده نیز گردهمایی اصحاب مسجد در شهرستان های اسفراین، فاروج و راز و جرگلان نیز برگزار خواهد شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در جامعه اسلامی، بر مدیریت مساجد از سوی ائمه جماعات تأکید کرد و افزود: باید با فعال تر شدن کانون های فرهنگی هنری مساجد، امور دینی به صورت بهتری سامان دهی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با تأکید بر حفظ حرمت و رعایت آداب مساجد از سوی مردم و تمامی فعالان این اماکن مقدس، اظهار کرد: تعلق و تکلف از موانع رشد معنوی انسان به شمار می رود و همه باید سعی کنیم تا جایی که می توانیم از تعلق و تکلف دوری کنیم.

 

وی نقش مساجد به عنوان مراکز عبادت و عروج انسان را در اصلاح فرد و جامعه بسیار مؤثر دانست و گفت: مساجد اماکنی برای سازندگی و سوزاندن کینه و کدورت ها است و باید انسان با حضور در این اماکن طهارت جسم و جان پیدا کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که مسجد قلب تپنده جامعه الهی و حیات طیبه است، اضافه کرد: انسان ها در مسجد به خاک می افتند تا افلاکی شده و از فرش به عرش برسند.

 

وی نقش مسجد را سوزندگی و سازندگی دانست و خاطرنشان کرد: کسی که وارد مسجد می شود؛ گناهان او سوخته شده و از بین می رود و خود او نیز به معنای واقعی کلمه ساخته می شود.

 

گفتنی است، در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با جمعیت 900 هزار نفری 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده و نیز هزار و 176 مسجد و حسینیه وجود دارد.

 

بیست و یکم آگوست برابر با سی ام مرداد ماه بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

 

30 مرداد مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و نیز حمله رضاخان به نمازگزاران مسجد گوهرشاد مشهد و همه ساله در این ایام برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد در کشور اجرا می شود.

 

از سی ام مرداد تا پنجم شهریور ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته تکریم و تجلیل مساجد نامگذاری شده است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات