۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۱۷۱۲۶
مدیر حوزه علمیه رسول اکرم لبنان:

ارتقای معرفت زائر باید در ابعاد آموزشی، تربیتی و پژوهشی انجام شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین سائلی با تأکید بر ضرورت ایجاد کارگاه‌های عملی در حوزه معرفتی زائر، گفت: ارتقای معرفت زائر باید در ابعاد آموزشی، تربیتی و پژوهشی انجام شود.
ارتقای معرفت زائر باید در ابعاد آموزشی، تربیتی و پژوهشی انجام شود

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی سائلی، مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) لبنان گفت: در رابطه با اهمیت زیارت امام رضا(ع) همین بس که در روایات آمده است هر کس امام رضا (ع) را زیارت کرده و به حق ایشان عارف باشد، بهشت بر وی واجب می‌شود.

 

وی افزود: معنای «عارفٌ به» این است که تمام اهداف زیارت باید به سمت شناخت ولایت حضرت حق باشد.

 

مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) لبنان با بیان این که «عارف به حقه» مهم‌تر از «عالم به حقه» است، اظهار کرد: تنها دانستن زندگینامه امام(ع) کافی نیست؛ زیرا ممکن است یک نفر کافر مستشرق باشد و در زمینه زیارت امام رضا(ع) تحقیق کند، ولی وی عارف به حق نیست.

 

حجت الاسلام و المسلمین علی سائلی خاطرنشان کرد: وقتی زائر به درجه و مرتبه‌ای از مراتب معرفتی و عملی ولایت امام (ع) دست یابد؛ ولایت، عشق، ایمان و اخلاص در وی تقویت می‌شود و رابطه قلبی با امام معصوم(ع) پیدا می‌کند. 

 

وی با بیان این که زیارت رابطه ضروری با قرب مکانی ندارد، تصریح کرد: به عنوان مثال زیارت عاشورا از دور خوانده می‌شود؛ زیرا اتصال و پیوند با صاحب ولایت است که به صورت عشق و محبت و ... ظهور پیدا می‌کند، هر چند قرب مکانی برای مستعدین، فوق العاده مناسب است.

 

مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) لبنان با اشاره به اهمیت هم‌سنخ سازی زائر با مزور، گفت: این کار سه جنبه دارد: یکی جنبه علمی و آموزشی است که زائر باید یاد بگیرد، دوم تربیتی و پرورشی است که باید با نظام معینی صورت بگیرد و سوم بحث پژوهشی است که در باب زیارت کاربرد چندانی ندارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سائلی  افزود: از زمانی که زائر به دایره زیارت وارد می شود و قصد جدی برای سفر می‌کند، باید آموزش شروع شود؛ لذا ما باید زیارت را از حالت ساده و پیش پا افتاده به حالت آموزش دربیاوریم؛ نه اینکه آن را پیچیده‌تر کنیم.

 

وی بر ضرورت کارگاه‌های عملی در حوزه معرفتی تاکید کرد و اظهار کرد: حتی می‌توان کار عمومی برای غیر زائران نیز تدارک دید، مانند این که در طول سال رسانه‌ها را به کار گرفته و آموزش‌های زیارتی دهیم.

 

مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) لبنان یادآور شد: از دیگر کارهای مفید در این زمینه ایجاد سازمانی مانند بسیج زیارتی یا انجمن های زیارتی است که در کنار اینها نباید از زائران خارجی غفلت کرد./930/د101/ب5

 

ارسال نظرات