۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۱۷۲۷۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی:

بازنگری در وظایف ائمه جماعات به رونق فرهنگی مساجد کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که مساجد خانه های امن خداوند در روی زمینه و قلب تپنده اسلام هستند، گفت: بازنگری در وظایف ائمه جماعات برای رونق فرهنگی و شکوفایی این خانه های امن خداوند ضروری است.
مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، آیت الله محمد ابراهیم ربانی مهمویی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در دیدار با دست اندرکاران و ائمه جماعات مساجد خراسان جنوبی با بیان این که ائمه جماعات نباید تنها به خواندن نماز در مسجد اکتفا کنند، گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و رونق فرهنگی مساجد از دیگر رسالت های ائمه جماعات در مساجد است.

 

وی افزود: خدمت به مساجد و رسیدگی به مشکلات مردم مهم ترین نعمتی است که خداوند به بندگان خاص خود هدیه می کند.

 

آیت‌الله مهمویی با اشاره به این که خدمت در مسجد نعمت و رحمتی از جانب خداوند متعال است و باید با نگاه نعمت به آن بنگریم و شکر آن را تنها به وسیله زبان که پایین‌ترین مرتبه شکرگزاری است انجام ندهیم بلکه با بالاترین مرتبه شکر نعمت که استفاده بهینه از نعمت است این شکرگزاری را انجام دهیم، افزود: در مکان هایی که مساجد آن از رونق و شکوفایی برخوردار هستند گناه و آسیب های اجتماعی در مقایسه با سایر نقاط بسیار کم است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی نخستین شرط رسیدن به اهداف والا در مساجد را مسؤولیت پذیری در انجام وظیفه و خدمت به مساجد عنوان کرد و گفت: باید برای کار در مسجد و مدیریت این نهاد مقدس وقت بگذاریم.

 

آیت الله ربانی مهمویی با بیان این که در مرحله اول امام جماعت باید امام باشد و تنها به نماز خواندن در مساجد اکتفا نکند، ادامه داد: مسجد زمانی پیشرفت می کند که ائمه جماعات در کنار مردم برای رونق فرهنگی و اجتماعی این مکان مقدس تلاش کرده و پیگیر مسائل آن باشند.

 

وی مسجد را  قلب محله عنوان کرد و ادامه داد: این قلب‌های محله اگر درست فعالیت کنند دین و دینداری را به تمام محله پمپاژ می‌کنند و اگر ضعیف باشند فعالیت‌ها به خوبی در محله نشر پیدا نمی‌کند از این‌رو باید مسجد مانند قلب یک انسان با فعالیت‌های فرهنگی اصول اسلامی را در محله نشر دهد که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت درست زمان و استفاده از توانمندهای نسل جوان است.

 

آیت الله ربانی مهمویی با بیان این که خداوند متعال در رابطه با مسجد می‌فرماید هرکس داخل مسجد می‌شود باید امنیت داشته باشد، افزود: مهم‌ترین وظیفه ما این است که مسجد را برای نمازگزار امن کنیم و این امنیت نباید تنها نظامی باشد چرا که امنیت مطرح شده در قرآن گستره وسیعی دارد و کسی که وارد می‌شود باید ازهمه لحاظ روحی و روانی احساس آرامش و امنیت کند.

 

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم که مسجد را برای مردم آنقدر آماده کنیم که مومن در مسجد امنیت داشته باشد و آن را ترک نکند چرا که خانه مومن در درجه اول مسجد است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی از مهم‌ترین معانی ناامنی برای مردم در مسجد را اختلاف بین مدیران مساجد عنوان کرد و افزود: اگر مسجدی دارای اختلاف باشد مهم‌ترین پیام ناامنی برای مردم است ازاین‌رو مراجعه مردم به مسجد کاهش می‌یابد.

 

آیت الله ربانی مهمویی با اشاره به معنای امنیت در فضای مسجد که یک بحث مهم قرآنی است، گفت: این مهم را بایستی همواره مد نظر داشته باشیم و ابعاد آن را در نظر گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم حتی برای خوراک فرهنگی و غذای فکری مساجد هم باید فکری کرده و برنامه ریزی هدفمند داشته باشیم.

 

وی با بیان این که خدام و افراد تاثیرگذار در امور مساجد باید سه مطلب را مد نظر قرار دهند، افزود: بحث اختلاف را جدی بگیرید که سمی خطرناک برای مسجد است و دوم بحث بهداشت و نظافت مساجد است ازاین‌رو باید مسجد بسیار تمیز باشد چرا که برای مردم و به ویژه جوانان این امر مهم است و مورد دیگر بحث زیبایی مساجد است همانطور که زیباترین مساجد مایه افتخار هستند همچون مسجد گوهرشاد که از قدیم‌الایام این مسجد زیباترین مکان بوده و عالی‌ترین مصالح را داشته و ساختی زیبا نیز داشته باشد و هم‌اکنون نیز میراثی ماندگار است و باید به این مهم بیشترین توجه را داشته باشیم چرا که مساجد خانه خداست و خدا زیبایی را دوست دارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که موضوع مهمی که باید در ساخت مسجد به آن توجه کنیم مبحث اقامه نماز به ویژه نماز صبح است که نیاز به فرهنگ سازی دارد و مردم صبح‌ها نیز در نماز مساجد شرکت کنند و برای این امر اولا باید درب مساجد صبح‌ها باز باشد و دوما اذان از مساجد گفته شود چرا که اذان حق خدا است و باید با صدای بلند پخش شود و به گوش مردم برسد.

 

آیت الله ربانی مهمویی یادآور شد: اگر مدیران و دولتمردان به مساجد توجه ویژه ای داشته باشند بسیاری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی، روحی و اخلاقی در کشور ریشه کن خواهد شد./968/پ202/ب4

ارسال نظرات