۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۱۷۲۸۰
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه:

با تشکیل کارگروه های مختلف موارد اختلافی حل و فصل شده است

خبرگزاری رسا ـ معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی اختلافی در کشور خبر داد.
معاون اوقافي، حقوقي و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز  در همایش سه جانبه اوقاف، ثبت و منابع طبیعی گفت: سالیان سال در میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، اختلافاتی بر سر اراضی وجود داشته و متأسفانه قوانین موجود در این خصوص تعیین تکلیف نمی شد.

 

وی تصریح کرد: ایجاد تفاهم نامه فی مابین ادارات مذکور موجب حل اختلافات و ایجاد دستورالعملی منسجم و قانونمند می شود.

 

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با گذر زمان بسیاری از افراد سودجو و موقوفه خواران در صدد تصرف انفال و موقوفات بودند اما با ایجاد این تفاهم نامه و تشکیل کارگروه های مرتبط در سطح ملی، استانی و شهرستانی راه بسیاری از سوء استفاده ها بسته و امکان تصرف اراضی ملی و موقوفات گرفته شد.

وی افزود: این اقدام در اصل به منظور حفظ و احیای موقوفات و نیز حفظ انفال که هر دو جزیی از شئونات ولی فقیه می باشد شکل گرفته است.

حجت الاسلام حاتمی خاطرنشان کرد: در واقع ایجاد تفاهم نامه فی مابین دو دستگاه اجرایی فوق الذکر نوعی نگارش قانون و اجرای دستورالعمل در چارچوب قوانین شرعی و قانونی است و با تشکیل کارگروههای مختلف در سطح کشور موارد اختلافی قابل توجهی حل و فصل شده است.


معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: براساس برآوردهای اولیه صورت گرفته تا کنون بالغ بر یک میلیون و 300هزار هکتار اراضی اختلافی در کشور وجود دارد و از این تعداد بیش از 80 درصد پرونده های مذکور به نتیجه رسیده و رفع اختلاف شده است.

وی متذکر شد: طبق بررسی های انجام شده؛ استان های فارس، خوزستان، تهران و اصفهان بیشترین اختلافات حقوقی اراضی را به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام حاتمی علل وجود پرونده های اختلافی در استانها را داشتن وسعت اراضی و موقعیت جغرافیایی آن استان، انفال و اعتقادات مذهبی دینی آن خطه عنوان کرد و گفت: استانهای مختلف به میزان شرایط مذکور دارای تعدد موارد اختلافی متفاوتی می باشند و بیشترین پرونده را در سطح کشور استان فارس به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: ایجاد تفاهم نامه فی مابین ادارات اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی و آبخیزداری اتفاق بزرگی است؛ و چرا که با این طرح کلیه موقوفات و انفال احیا، شناسایی و تثبیت می شوند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که یکی از وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اخذ اسناد برای املاک و اراضی ملی است و متأسفانه روند این اقدام بسیار کند می باشد ابراز کرد: ایجاد این تفاهم نامه موجب سند دار نمودن اراضی ملی شده و اداره کل اسناد و املاک نیز موظف به صدور اسناد دولتی گشته است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: این تفاهم نامه در اصل یک تفاهم نامه سه جانبه است که ادارات مذکور پس از حل اختلافات موجود با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک اراضی و یا موقوفات خود را سند دار نموده و موجبات تعرض سودجویان را مختل نموده اند.

حجت الاسلام حاتمی بیان کرد: در این همایش کلیه مدیران سه دستگاه اجرایی گرد هم آمده و با تعامل دانش و راهکارهایی مناسب در جهت ایجاد قانون و اجرای شرعیات گام می نهند./939/پ203/ب

ارسال نظرات